۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین نظر بازجوی صدام درباره ایران و ماجراجویی آمریکا + تصویر
کد خبر: ۲۶۸۵۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱ ساعت: ۱۱:۳۶ ↗ لینک کوتاه

در کتاب خاطرات بازجویی از صدام؛ تخلیه اطلاعاتی از رئیس‌جمهور

نظر بازجوی صدام درباره ایران و ماجراجویی آمریکا + تصویر

بازجوی صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق، نظر جالبی درباره ایران و ماجراجویی آمریکا دارد.

نظر بازجوی صدام درباره ایران و ماجراجویی آمریکا + تصویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، آمریکا 29 اسفند 1381 (20 مارس 2003) با همکاری انگلیس و به بهانه تولید سلاح کشتار جمعی توسط صدام به عراق حمله و این کشور را برای سالیانی اشغال کرد گرچه هیچگاه ادعاهای آمریکا در این زمینه ثابت نشد.

از سویی، صدام که سرکردگی رژیم بعث عراق را عهده‌دار بود و در آن مقطع یکی از دشمنان منطقه‌ای ایران به حساب می‌آمد، پس از حمله آمریکا برای 9 ماه در محلی در یک مزرعه مخفی شد.

پس از یافتن رئیس‌جمهور دیکتاتور عراق توسط نیروهای آمریکایی، او توسط تیم‌های مختلفی از ارتش و سازمان جاسوسی این کشور مورد بازجویی و تخلیه اطلاعاتی قرار گرفت؛ اما حساس‌ترین این بازجویی‌ها زمانی است که دیکتاتور سابق عراق در چندین جلسه توسط تحلیلگران ارشد سیا بازجویی می‌شود.

جان نیکسون از سال 1998 تا 2011 در سازمان جاسوسی آمریکا به عنوان تحلیلگر ارشد مشغول به کار بوده است

جان نیکسون (John Nixon ) که از سال 1998 در بخش‌های مختلف سیا از جمله در میزهای ایران و عراق به عنوان تحلیلگر ارشد مشغول بوده و سالهای عمر خود را صرف مطالعه و آنالیز شخصیت صدام حسین کرده، برای بازجویی اولیه از صدام برگزیده می‌شود و در چندین جلسه با صدام به پرسش و پاسخ می‌پردازد.

این تحلیلگر سیا در کتاب خاطرات خود با نام " بازجویی از صدام؛ تخلیه اطلاعاتی از رئیس‌جمهور" -که به تازگی در ایران ترجمه شده- به روایتی از این بازجویی‌ها می‌پردازد؛ هرچند این کتاب شرح اقدامات یک مامور سازمان سیا است و بر اساس اعلام نویسنده، بخش‌هایی از آن توسط "بخش مرور انتشارات در سیا"، سانسور شده است.

این کتاب در آمریکا با نام" Debriefing the President: The Interrogation of Saddam Hussein " منتشر شده است

با این حال این کتاب حاوی نکاتی جالبی از بازجویی صدام است. نیکسون در بخشی از کتاب خود با اعتراف به قدرت ایران اذعان می‌کند: " این طور که بر می‌آید ایران بزرگترین برنده ماجراجویی ما{آمریکا} در عراق بوده است. ... ایران همچنین از سقوط طالبان-دیگر دشمن همسایه‌اش- در مرزهای شرقی‌اش منتفع شده است".

نیکسون بعدها و در سال 2011 به دلیل انتقادات جدی که نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا و سیا از جمله در حمله به عراق داشت از این سازمان جاسوسی خارج می‌شود. وی در این باره نیز می‌نویسد: " آژانس{سیا} بی اراده‌وار در پی انجام خواسته‌های رئیس‌جمهوری بود- کاری که معمولا انجام می‌دهد- برای اینکه یک صندلی در نزدیکی مرکز قدرت برای خود دست و پا کند و ردیف بودجه‌اش را توجیه نمایند".






انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان