۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین طرح دولت برای جایگزینی مسکن مهر چه شد؟/ مسکن اجتماعی آخوندی ۲۴ ساله شد!
کد خبر: ۲۶۸۵۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱ ساعت: ۱۰:۳۵ ↗ لینک کوتاه

برای مسکن های ساخته شده در فضای مجازی

طرح دولت برای جایگزینی مسکن مهر چه شد؟/ مسکن اجتماعی آخوندی ۲۴ ساله شد!

در ۵ سال گذشته مجموعه اقداماتی که برای مسکن اجتماعی انجام شده می توان در مجموعه ای از سخنرانی، مصاحبه و پیش نویس توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خلاصه کرد. با وجود آنکه اجرای همان پیش نویسی که در هیات دولت در اسفند ۹۵ می بایست در خرداد سال ۹۶ آغاز می شد ولی تا به امروز که در آستانه ماههای پایانی سال قرار داریم، یک واحد مسکن اجتماعی نیز به صورت صوری افتتاح نشده است!

 طرح دولت برای جایگزینی مسکن مهر چه شد؟/ مسکن اجتماعی آخوندی ۲۴ ساله شد!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،یکی از وعده های دولت یازدهم برای ساماندهی اوضاع مسکن طرحی به نام مسکن اجتماعی بود ولی تا به امروز یک واحد مسکن اجتماعی نیز واگذار نشده است.

در سال 1373 عباس آخوندی که وزیر مسکن در دولت هاشمی بود، طرح مسکن اجتماعی را تئوریزه کرد: "برای اقشار کم‌درآمد که توان خرید مسکن را ندارند، طرح مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده که در این طرح می‌توان با تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن، وام‌های ارزان در اختیار بخش خصوصی و تعاونی‌ها قرار داد؛ مشروط بر اینکه حاضر شوند واحدهای احداث شده را در اختیار افراد واجد شرایط مسکن اجتماعی قرار دهند." پس از 20 سال از این اظهارات، آخوندی بار دیگر به پاستور رسید و در سال 1392 مجداد از مسکن اجتماعی در کنار تخطئه مسکن مهر سخن گفت.  براساس تعریف وزارت راه و شهرسازی، مسكن اجتماعي به نوع خاصي از شيوه تأمين مسكن اطلاق مي شود كه ريشه تاريخي در قرن نوزدهم دارد و تعدادی از كشورهای صنعتی طي دهه ی های گذشته به ويژه در سال های بعد از جنگ جهانی دوم از اين روش برای تامين مسكن افراد كم درآمد و ميان درآمد استفاده كرده اند.

طرح مسکن اجتماعی که قرار بود جایگزین طرح مسکن مهر شود در آستانه شروع به کار دولت یازدهم رونمایی شد. بنابر گفته های وزیر راه و شهرسازی این طرح تلفیقی خواهد بود از مسکن استیجاری و اصلاح بافت های فرسوده که در برنامه چهارم تدوین شده بود ولی در دولتهای نهم و دهم معلق شد. طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به ۷۰ متر می رسد.

دولت یازدهم با منکوب کردن طرح مسکن مهر دولت نهم و دهم و حتی با مزخرف خواندن آن، طرح مسکن اجتماعی را مدل عاقلانه تری برای ایرانیان دانست. تفاوت عمده‌ای که میان مسکن مهر و مسکن اجتماعی است، میزان آورده است که در مسکن مهر به جز تسهیلات مابقی هزینه ها توسط متقاضیان ارائه می شود، اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری می شود و حداکثر با  ۳۰ تا ۴۰ درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا می ‌کنند.

در این طرح کل هزینه ساخت به دولت تحمیل خواهد شد که با توجه به اینکه بانک ها تمایلی به حضور در طرح مسکن اجتماعی نخواهند داشت همانگونه که معاونان وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده اند دولت می خواهد هزینه ساخت کل این واحدها را از طریق خط اعتباری بانک مرکزی تامین مالی کند.

همچنین بنا بر این طرح در مسکن مهر متوسط متراژ واحدهای مسکونی 90 متر مربع است که این میزان در مسکن اجتماعی باید 50 مترمربع باشد. براساس سیاست وزارت راه و شهرسازی گروه‌هاي معلولان، سالمندان، خانوارهاي بي‌سرپرست و زوج‌هاي فاقد مسكن كه عمدتا در دهك يك و دو قرار دارند، مخاطبان اصلي مسكن‌اجتماعي شناخته شده‌اند كه 2/28 درصد از كل 5 ميليون خانوار اجاره‌‌نشين در كشور را تشكيل داده‌اند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در اوایل سال 93 و همزمان با تهیه و ارائه پیش نویس مسکن اجتماعی با نقد مسکن مهر گفته بود: نبايد فراموش كنيم كه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره از مسکن به عنوان موضوعی اجتماعی یاد کرده‌اند و ابعاد اجتماعی این مساله براي ايشان بسیار مهم‌تر از ابعاد فنی آن بوده است. اما متاسفانه آنچه در قالب طرح مسكن مهر در تصدي‌گري اجرايي شاهد شكل‌گيري و اجراي آن بوديم، برخلاف گفتمان امام خميني(ره) و سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري بود. به نظر می‌رسد نوعی غوغا سالاری همراه با عبور از فرمان امام (ره)  و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین مشکل مسکن مهر است که مبنای مخالفت من با آن است."

با گذشت چند سال از این اظهارت حتی یک واحد مسکن اجتماعی نیز ساخته یا تحویل داده نشد. هیات دولت به بهانه عدم تامین منابع مالی بار دیگر در اسفند 95با هدف حمایت دولت از تامین مسکن گروه های کم درآمد و در راستاي اجرای سياست های دولت يازدهم در بخش مسكن طي سال های 1400-1396 برنامه ای در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را مصوب  کرد. در اين طرح برنامه ریزی برای اجرای سالانه 100هزار واحد مسكوني طي سال­های 1400-1396 صورت گرفته است كه در اين برنامه كمك­هايي در قالب تسهيلات ساخت و خريد مسكن ملكي، پرداخت تسهيلات به سازندگان مسكن استيجاری، ساخت مسكن استيجاری، پرداخت كمك اجاره و وام قرض الحسنه وديعه مسكن پيش بينی شده است.

پیش از این مقرر شده بود تا تامین 570 هزار واحد مسکونی درقالب اجتماعی و حمایتی مدنظر باشد ولی در اسنفد سال 95 حدود 70 هزار واحد آب رفت و به 500 هزار واحد رسید. با وجود آنکه سال ٩٤ نیز به‌عنوان نخستین ‌سال اجرای این طرح با ساخت ٢٠‌هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده بود و حتی  توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی عنوان شد که ‌سال اول ۲۰‌هزار مسکن اجتماعی برای گروه‌های هدف ساخته می‌شود وحتی مطرح کردند زمین موردنیاز این واحدها تأمین شده و واحدهای طرح مسکن اجتماعی هم استیجاری و هم ملکی خواهد بود، اما سال 94 گذشت ولی مسکن اجتماعی رونمایی نشد.

در 5 سال گذشته مجموعه اقداماتی که برای مسکن اجتماعی انجام شده می توان در مجموعه ای از سخنرانی، مصاحبه و پیش نویس توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خلاصه کرد. با وجود آنکه اجرای همان پیش نویسی که در هیات دولت در اسفند 95 می بایست در خرداد سال 96 آغاز می شد ولی تا به امروز که در آستانه ماههای پایانی سال قرار داریم، یک واحد مسکن اجتماعی نیز به صورت صوری افتتاح نشده است!

این در حالیست که در آغاز سال 96 تا پایان آن می بایست 100 هزار واحد تحویل متقاضیان می شد. متقاضیانی که در دهک های پایین جامعه قرار دارند و هنوز برنامه یا سازوکاری برای ثبت نام یا درخواست مسکن اجتماعی نیز مشخص نشده است!

در این بین عباس آخوندی، وزیر حاشیه ساز دولت تدبیر و امید، در آخرین اظهارنظر خود درباره مسکن اجتماعی گفته است که طرح و پیش نویس ارائه شد اما ریالی برای اجرای آن تخصیص نیافته: "طرح مسکن اجتماعی را برای افراد کم درآمد جامعه ارائه کرده بودیم که به علت اختصاص نیافتن ریالی در قانون بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم." آنچه مشخص است طرح مسکن اجتماعی از زمان طرحش در سال 1373 تا به امروزی که حتی یک آجر روی آجر برای اجرای آن گذاشته نشده، تنها در حافظه آخوندی مانده و درصورتیکه وی بار دیگر در دولت های آینده وزیر مسکن شود مجداد از این طرح رونمایی خواهد کرد. این طرح طلسم شده آخوندی در حالی همچنان در قفسه های وزارت مسکن خاک می خورد که دولت سیاست مشخصی در زمینه مسکن ایرانیان و اقشار کم درآمد نداشته و بسیاری از طرح ها نیز مانند مسکن مهر با سنگ اندازی دولت ناتمام مانده اند.






انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان