۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین اهمیت راهبردی آزاد سازی شهر «بوکمال»/ چگونه خط قرمز صهیونیست‌ها شکسته شد؟
کد خبر: ۲۶۸۵۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۳۰ ساعت: ۱۱:۱۸ ↗ لینک کوتاه

شهری برای خط و نشان؛

اهمیت راهبردی آزاد سازی شهر «بوکمال»/ چگونه خط قرمز صهیونیست‌ها شکسته شد؟

آزادسازی بوکمال نمود عملی تحقق شاهراه ارتباطی زمینی بین عناصر محور مقاومت است که رژیم صهیونیستی آن را جزو خطوط قرمز خود برشمرده و اعلام کرده بود که برای جلوگیری از این اتفاق ممکن است وارد عرصه شود.

اهمیت راهبردی آزاد سازی شهر «بوکمال»/ چگونه خط قرمز صهیونیست‌ها شکسته شد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، آزادسازی شهر بوکمال در سوریه از مهم‌ترین نقاط عطف در مرحله پایانی مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه است. آزادی بوکمال به عنوان یکی از آخرین مراکز استقرار داعش در سوریه همزمان با آزاد سازی شهر راوه به عنوان آخرین منطقه مسکونی تحت کنترل داعش در عراق بشارت دهنده وعده های محور مقاومت از جمله سید حسن نصرالله و سردار قاسم سلیمانی در مورد ریشه کن شدن داعش پیش از آغاز سال جدید میلادی است. شکست داعش در بوکمال به معنی شکست این گروه تروریستی در سوریه است. داعش 98 درصد خاک تحت اشغال خود در سوریه را رها کرده و هم اکنون فقط بر بخش هایی از مناطق مرزی این کشور و عراق مسلط است.

شهر بوکمال یکی از سه شهر بزرگ استان بیابانی دیرالزور و مهم ترین و آخرین پایگاه داعش در سوریه بود، لذا از لحاظ راهبردی، به قدری اهمیت دارد که آمریکا، داعش و دمشق برای تسلط بر آن با هم رقابت داشتند. داعش نیز برای حفظ شریان حیانی خود در این شهر به شدت طی دو ماه گذشته در برابر حملات دولت سوریه مقاومت می کرد. گفته می شود دست کم 2 هزار نفر از نیروهای داعش طی همین مقاومت سرسختانه جان خود را از دست دادند.

در اثر پیروزی نیروهای مقاومت در این شهر، می توان گفت پروژه داعش به عنوان یک جریان ضد اسلامی با پوسته سلفیت تکفیری جهت ایجاد خلافت موسوم به اسلامی به پایان خود رسیده است و آنچه که از داعش طی ماههای آینده باقی می ماند، عملیات های تروریستی به صورت انفرادی در مناطق مختلف سوریه و عراق خواهد بود که این موضوع نیز در سایه اشراف اطلاعاتی ارتش سوریه و عراق قابل پیشگیری است.

نقطه اهمیت دیگر این پیروزی راهبردی از این منظر است که محدودیت تأثیرگذاری مستقیم رژیم صهیونیستی در تحولات میدانی در عرصه سوریه را نشان داد، این در حالی بود که تحلیلگران و سیاست‌مداران ارشد این رژیم ایجاد مسیر ارتباطی زمینی بین ایران و سوریه از طریق عراق را خط قرمز خود در تحولات میدانی منطقه توصیف کرده بودند.

شهر بوکمال نقطه ارتباطی بین بغداد و دمشق و از اولین مناطقی است که در سال 2012 از کنترل دولت سوریه خارج شده و داعش در آن مستقر شد.رژیم صهیونیستی از طریق فشار به دولت دونالد ترامپ تلاش کرد این کشور را برای مقابله سخت‌افزاری جهت جلوگیری از ایجاد این شاهراه حیاتی برای محور مقاومت تحریک کند، اما آمریکا نیز در شرایطی قرار ندارد که بتواند جلوی این موفقیت را بگیرد.

آزادسازی شهر بوکمال نمود عملی تحقق شاهراه ارتباطی زمینی بین عناصر مختلف محور مقاومت است که رژیم صهیونیستی آن را جزو خطوط قرمز خود برشمرده و اعلام کرده بود که برای جلوگیری از این اتفاق ممکن است مستقیما وارد عرصه شود. این تحول راهبردی پیامدهای مهمی در روند درگیری موجود در منطقه خواهد داشت.  این موضوع را گزارش منتشر شده از سوی "آکادمی مطالعات امنیت داخلی تل‌آویو" مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد که ایجاد این پل زمینی بین ایران و دولت سوریه و حزب الله از طریق عراق تهدید موجودیتی نهفته ای برای اسرائیل به شمار می‌رود.

در زمانی که تصمیم‌سازان سیاسی و امنیتی تل‌آویو به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند روی امکان سقوط بشار اسد و روی کار آمدن دولتی دست نشانده در سوریه حساب کنند ، مجموعه‌ای از خط قرمزها را برای مهار پیامدهای ناشی از پیروزی محور مقاومت در هجمه جهانی ضد سوریه ترسیم کردند. رژیم صهیونیستی در کنار این خطوط قرمز خواستار تشکیل منطقه بی‌طرف تا عمق  60 کیلومتری منطقه جولان اشغالی شد و مدعی شد که اجازه تقویت نفوذ و موجودیت ایران در سوریه و ایجاد پایگاه‌های نظامی ایران در اراضی سوریه را نمی‌دهد.

آزاد سازی بو کمال، عرض اندام رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشت، تل آویو از همان ابتدا نسبت به محدودیت گزینه‌های خود در تقابل با پیروزی‌های محور مقاومت اطلاع داشت، اما با بزرگنمایی قدرت خود، سعی در مهار نتایج این پیروزی ها داشت.

کارشناسان اسرائیلی اعتقاد دارند که ایجاد این پل استراتژیک در خط دفاعی مقدم و بازدارنده ایرانی ها در برابر اسرائیل می‌تواند نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در زمینه حضور نظامی مستقیم ایران در عرصه سوریه را افزایش داده و خطوط امدادی این کشور را تقویت کند. آنها اعلام کرده بودند که در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، تهدیدی موجودیتی برای رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آمد. علاوه بر این که این اتفاق می‌تواند تأثیر مستقیمی بر افزایش نفوذ و قدرت حزب‌الله در عرصه لبنان و منطقه داشته باشد.

به همین علت است که عربستان سعودی برای منحرف کردن دستاوردهای محور مقاومت تلاش‌های خود را برای ایجاد تزلزل در عرصه سیاسی لبنان به کار گرفته و بر اساس منافع رژیم صهیونیستی تلاش دارد فتنه داخلی در این کشور ایجاد کند تا شاید بتواند زمینه را برای تکمیل طرح های آمریکا در مرحله بعد از داعش مهیا کند.

اهمیت درگیری های بوکمال تا حدی بود که رسانه‌های عرب‌زبان از جمله شبکه المیادین گزارش دادند که سردار سلیمانی شخصا فرماندهی عملیات آزادسازی این شهر را بر عهده داشته است. تصاویر منتتشر شده در زمینه حضور سردار سلیمانی در شهر نیز موید این مطلب است. آزاد سازی بوکمال گرچه ده روز قبل اعلام شد، اما اعلام این آزاد سازی ابعادی تاکتیکی داشت و حمله داعش به بخش هایی از آن به همراه عقب نشینی نیروهای ارتش باعث شده بود تا شهر مجددا در اشغال تروریست ها قرار گیرد.

تصاویری از پاکسازی بوکمال

در حال حاضر در شرق سوریه دو نیروی مستقل وجود دارد که به دنبال مبارزه با داعش است. یکی از این نیروها ارتش سوریه و متحدانش است و در طرف مقابل آمریکا به همراه نیروهای دموکراتیک کرد قرار دارند که سعی دارند با آزاد سازی مناطق تحت سلطه داعش واقعیت سیاسی جدیدی را به مردم منطقه تحمیل کرده و تجزیه دولت مرکزی را در دستور کار قرار دهند. سرعت پیشروی ارتش سوریه و نیروهای متحد این کشور و فروپاشی داعش در بوکمال نشانه ای از این رقابت بود و علاوه بر این نشان دهنده تجربه بالایی است که محور مقاومت در روند 6 ساله مبارزه با تروریسم در منطقه به دست آورده است.

یکی از رهبران میدانی محور جنوب بوکمال با اشاره به مانع‌تراشی های آمریکا در روند آزادسازی این شهر گفت که تجهیزات ارتباطی نیروهای مقاومت با پارازیت های گسترده مواجه شده و آمریکایی‌ها تلاش کردند جلوی پرواز هواپیماها در منطقه را بگیرند. اما نیروهای مقاومت موفق شدند در این شرایط شهر را آزاد کنند. نیروهای مقاومت پیش از این نیز در آزاد سازی شهر خناصر با چنین شرایطی در زمینه قطع بی سیم ها مواجه شده بودند و در آن زمان نیز موفق شدند بر پایه تاکتیک مدیریت مجزای گروه ها ، این شهر را آزاد کنند. این موضوع نشان دهنده هماهنگی بالای نیروهای مشارکت کننده در این عملیات است. به همین علت بود که نیروهای مقاومت و اتاق عملیات متحدان ارتش سوریه، این جنگ را آخرین جنگ‌ها در روند مبارزه با داعش در سوریه و مهم‌ترین جنگ ها ضد پروژه آمریکایی در سوریه توصیف می کنند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان