۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین وقتی می گوییم نباید به آمدنیوز گوش داد عده ای دلخور می شوند
کد خبر: ۲۶۸۵۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۳۰ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

سید مهدی سیدی نوشت:

وقتی می گوییم نباید به آمدنیوز گوش داد عده ای دلخور می شوند

اگر در یادداشتی به همدیگر توصیه می کنیم بند ناف بی بی سی و آمدنیوز را قطع کنیم، چرا موجب عصبانیت بعضی می شود؟ آیا بهتر نیست از این توصیه و از این جنس سواد رسانه ای حمایت کنیم؟

وقتی می گوییم نباید به آمدنیوز گوش داد عده ای دلخور می شوند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،در یادداشت قبلی و به مناسبت زلزله هولناک اخیر، 12 راه حل ساده پیشنهاد کردیم تا با انجام آن، به مردم داغدیده، بیشتر و مؤثرتر کمک کنیم.

در نکته یازدهم گفته شد:
«بی بی سی و آمد نیوز و امثال آن ها، دلسوزِ ما و کشور ما نیستند. حلقه اتصال و نفوذشان را قطع کنیم. گرچه این حادثه تلخ، از لجن زار این بنگاه های شیطان، پرده برداشت و بی اعتباری رسانه ای، اخلاقی و حرفه ای شان را لو داد.»

بعضی پیغام دادند که راهکارهای خیلی خوب و دلچسبی بود، الا موارد آخر که جناحی و سیاسی تمام شده بود!

آیا اینکه به مردم توصیه کنیم به حرف بی بی سی و آمدنیوز گوش نکنند جناحی است؟ اصلا کدام جناح سیاسی کشور است که از عملکرد بی بی سی و آمدنیوز دفاع کند؟ و یا سیاست های صدای آمریکا و تحرکات رسانه ای بیگانه را تأیید کند؟

لابد بعضی انتظار دارند در یادداشت ها به مردم سفارش کنیم منبع اطلاعاتی شان را از جریان بیگانه، ارتزاق کنند؟ اصلا یک سؤال: چرا انگلستان و آمریکا باید چندین شبکه خبررسان برای ایرانی ها وافغانستانی ها و تاجیکستانی ها داشته باشند و برای آن میلیون ها دلار خرج کنند؟ آیا آن ها به دنبال منفعت ما و قوی تر شدن ما هستند؟ آیا آن ها می خواهند با شناسایی نقاط ضعف ما کمک کنند تا آن را بشناسیم، درمان کنیم و قوی تر بشویم؟ جریان رسانه ای غرب نشین، قرار است چه خدمتی به ما ارائه کند؟ نقش این بنگاه های خبرپراکنی در اوضاع و احوال خطیر ایران چه بوده است؟

در ماجرای بحران های اجتماعی مثل معدن گلستان و آتش سوزی پلاسکو و زلزله کرمانشاه چه خط مرموزی را دنبال کرده اند؟ در موضوعات سیاسی مثل انتخابات مجلس و ریاست جهوری و شوراها کدام طرح برانداز را پوشش داده اند؟ در مشکلات و مصائب داخلی مثل قتل ها، خودکشی ها، بزه ها، گره های اقتصادی و اعتراض های مدنی چه سمت و سوی خطرناکی را دنبال کرده اند؟

مروری بر سرخط خبرهای آن ها به سادگی ما را به این تحلیل رسانه ای می رساند که آن ها چند چیز را با قدرت تمام دنبال می کنند:

- ناکارآمد نشان دادن حکومت دینی
- ترویج ناامیدی و یأس در بین توده ها
- ایجاد فاصله، شکاف، بدبینی و بی اعتمادی بین مسؤولان و مردم
- ایجاد شکاف بین قومیت ها و نسل ها و شهرها
- ایجاد اختلاف بین دستگاه ها و سازمان ها
- از بین بردن قدرت خودباوری و تضعیف روحیه اعتماد به نفس ملی
- حمله به دین و مقدسات
- جداسازی مفاهیم دینی از زندگی اجتماعی
و دهها مورد دیگر که به سادگی قابل ردگیری است. ابزارهای در اختیارشان هم وسیع و مؤثر است؛ از تولید خبرهای دروغ و قصه پردازی های خیال پردازانه تا برجسته سازی موارد کوچک و سانسور عظمت های حرکت آفرین.

حال سؤال را تکرار می کنیم: آیا انتظار است در یادداشت ها به مردم توصیه کنیم مشتری بنگاه های خبرپراکن دشمنان و بیگانگان باشند؟ اگر در یادداشتی به همدیگر توصیه می کنیم بند ناف بی بی سی و آمدنیوز را قطع کنیم، چرا موجب عصبانیت بعضی می شود؟ آیا بهتر نیست از این توصیه و از این جنس سواد رسانه ای حمایت کنیم؟

البته می پذیریم جریان رسانه ای داخل کشور هم ضعف های جدی و بحران های فراوان حرفه ای دارد. اما قطعاً راه حل و درمان آن نیست که مردم را به سمت و سوی بیگانه سوق دهیم.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان