۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فروش داروهای مخدر در داروخانه‌های خصوصی غیرمجاز است/ آمار دقیقی از مصرف داروهای مخدر نداریم
کد خبر: ۲۶۸۲۰۴ نویسنده: دکتر امید کارآگاه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۲ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر علوم پزشکی قزوین:

فروش داروهای مخدر در داروخانه‌های خصوصی غیرمجاز است/ آمار دقیقی از مصرف داروهای مخدر نداریم

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر علوم پزشکی قزوین گفت: فروش داروهای مخدر در داروخانه‌های خصوصی غیرمجاز است و فروش آن فقط با نسخه پزشک در داروخانه‌های بیمارستانی دولتی برای بیمارانی با درد زیاد و مصارف پزشکی مجاز است.

فروش داروهای مخدر در داروخانه‌های خصوصی غیرمجاز است/ آمار دقیقی از مصرف داروهای مخدر نداریم
دکتر امید کارآگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: داروهایی نظیر اوپیوم متادون، ترامادول، بوپرنورفین و داروهای حاوی کدئین و برخی داروهای اعصاب از مشتقات مخدر‌ها تهیه می‌شوند و جزء داروهای مواد مخدر محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به مزایا و معایب داروهای مخدر ابراز کرد: از مزایای این داروها می‌توان به تسکین دردهای جسمی و عصبی اشاره کرد.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر علوم پزشکی قزوین درباره معایب داروهای مخدر عنوان کرد: عدم توانایی ترک داروی مخدر به علت ایجاد وابستگی جسمی(فیزیولوژیک) و روانی (سایکولوژیک) پس از چند بار مصرف و ایجاد تحمل و تولرانس، یعنی فرد به دوز بیشتری داروی مخدر برای کسب اثر مطلوب نیاز دارد.

وی اذعان کرد: مصرف طولانی مدت و عدم دسترسی راحت به داروهای مخدر از دیگر معایب استفاده این داروها است.

این مسئول اظهار کرد: فروش داروهای مخدر در داروخانه‌های خصوصی غیرمجاز است و فروش آن فقط با نسخه پزشک در داروخانه‌های بیمارستانی دولتی برای بیمارانی با درد زیاد و مصارف پزشکی مجاز است.

وی ادامه داد: فروش داروهای مخدر در مراکز ترک اعتیاد زیر نظر یک پزشک عمومی و مراکز تحت کنترل مخدر معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فقط با نسخه پزشک متخصص معالج برای بیماران سرطانی با درد زیاد امکان پذیر است.

داروهای مخدر از طریق قاچاق به دست افراد مصرف کننده می‌رسد

دکتر کارگاه با توجه به فروش غیر مجاز داروهای مخدر در برخی از عطاری‌ها مطرح کرد: در این زمینه تخلف زیاد است بنابراین، نظارت‌هایی از طریق بازرسی‌ توسط واحد نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بر فعالیت عطاری‌ها‌ انجام شده است.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو علوم پزشکی قزوین با اشاره به نظارت‌های موجود در جمع آوری داروهای مخدر اذعان کرد: در خصوص جمع آوری این داروها بارزسی‌هایی از داروخانه‌ها توسط واحد نظارت بر ارزیابی دارو و مخدر معاونت‌های غذا و دارو انجام می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بازرسی از عطاری‌ها و باشگاه‌های بدنسازی توسط واحد نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت‌های غذا و دارو و بازرسی‌هایی توسط کاشفین قضایی (پلیس آگاهی) و گمرک از دیگر اقدامات نظارتی در این زمینه است.

این مسئول با اشاره به مقدار مصرف داروهای مخدر در استان اعلام کرد: آمار دقیقی در دسترس نیست زیرا علاوه بر مراکز مجاز، مقدار زیادی از طریق قاچاق و کانال‌های غیرمجاز به دست افراد مصرف کننده می‌رسد که آمار کمی از آن توسط ضابطین قضایی و پلیس کشف و گزارش می‌شود.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان