۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ناطق نوری در تقاطع چپ و راست
کد خبر: ۲۶۸۱۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۲ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

اظهارنظر چهره های سیاسی درباره ناطق نوری

ناطق نوری در تقاطع چپ و راست

باهنر: خبرهای خوبی از بازگشت ناطق نوری به سیاست می شنوید

 ناطق نوری در تقاطع چپ و راست
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،طی روزهای گذشته اظهار نظرها درباره احتمال بازگشت دوباره حجت الاسلام ناطق نوری به عرصه سیاسی کشور مورد تحلیل چهره های اصولگرا و اصلاح طلب قرار گرفته است. برخی از این افراد ناطق نوری و علی لاریجانی را متعلق به اصولگرایان می دانند و در نقطه مقابل برخی از نزدیکی آن ها به جریان اصلاح طلب و فاصله گرفتن از اصولگرایان اشاره می کنند.   
 
باهنر: ان شاء ا... خبرهای خوبی از بازگشت ناطق نوری به سیاست می شنوید
به گزارش خراسان، محمدرضا باهنر دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گوی خود با روزنامه اعتماد که دیروز منتشر شد، فاصله گرفتن آقای ناطق نوری و علی لاریجانی از جریان اصولگرایی را قبول ندارد و معتقد است: این ها فاصله نمی‌گیرند. این ها می‌گویند بخشی از جریان اصولگرایی، تندرو شده است و آن تندروی را برنمی‌تابند. وی درباره تفاوت نظرش با ناطق نوری هم می گوید الان فرق مثلا من با آقای ناطق‌نوری شاید در این باشد که من فکر می‌کنم هنوز می‌توانیم بعضی از تندروهای اصولگراها را با کار کردن متعادل کنیم. اما ایشان و برخی چهره‌های دیگر می‌گویند نه، نمی‌شود. این چهره برجسته اصولگرا نزدیکی ناطق نوری به اصلاح طلبان را رد و در این باره تصریح می کند: معتقدم الان هم مواضع جناب آقای ناطق‌نوری، با مواضع آقای خاتمی در سال ٧٦، آن جاهایی که با هم رفیق بودند، هنوز مواضع‌شان رفاقت با هم است و آن جایی که رقابت داشتند هنوز رقیب هم هستند. اصلا اینطور نیست کسی فکر کند آقای ناطق اصلاح‌طلب شده یا آقای روحانی اصلاح‌طلب شده است. باهنر با اشاره به تلاش هایش برای بازگرداندن ناطق نوری به عرصه سیاست و نتیجه این تلاش ها نیز می گوید: خوشبختانه نزدیک شدیم و ان‌شاءا... خبرهای خوبی می‌شنوید.
 
عصر ایران: ناطق نوری و لاریجانی دیگر اصولگرا نیستند
با این حال پایگاه خبری اصلاح طلب عصر ایران نیز در یادداشتی با نقد اظهارات باهنر درباره نسبت ناطق نوری با اصولگرایی نوشت: شاید باهنر راست بگوید و ناطق، لاریجانی و حتی روحانی اصلاح طلب نشده‌اند اما قطعا دیگر اصولگرا نیستند. راست‌گرایان باید بپذیرند که دیگر بسیاری از چهره‌های مطرح مانند ناطق و لاریجانی تعلقی به اصولگرایی ندارند و راه خود را از آن ها جدا کردند. این یادداشت در ادامه تأکید می کند: فضای سیاسی ایران در حال یک دگرگونی بزرگ است. ادبیات سومی جدا از گفتمان اصولگرایی و اصلاح طلبی در ایران آغاز شده است به نام اعتدال گرایی. روحانی، ناطق و لاریجانی در این گفتمان تعریف می‌شوند.
 
حاجی‎بابایی: نو اصولگرایان می‎گویند نسبت ناطق‎ با ما چیست؟
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره این که آیا جریان نواصولگرایی نیز معتقد به بازگشت ناطق نوری به صحنه سیاسی کشور است؟ گفت: من فکر می کنم این صحبت آقای باهنر با نظر نو اصولگرایان خیلی منافات نداشته باشد، چرا که ما سعی می کنیم او را برگردانیم و جریان نواصولگرایی نیز عنوان می کند که باید آقای ناطق نوری اعلام کند مواضعش نسبت به ما چگونه است. وی درباره این که آیا جمنا نیز با ناطق نوری رایزنی خواهد داشت یا خیر؟ گفت: این بحثی نیست که من بخواهم به عنوان فرد از سوی جمنا نظر بدهم. جمنا مجموعه گسترده ای از اصولگرایان است که کنار هم نشسته اند و باید به جمع‌بندی برسند.
 
هاشمی: ناطق نوری در طیف میانه رو قرار خواهدگرفت
محمد هاشمی  هم درباره بازگشت ناطق نوری به سپهر سیاسی کشور ضمن استقبال از این موضوع گفت: اگر او به صحنه بازگردد در طیف میانه رو قرار خواهد گرفت و احتمال دارد که به صورت فراجناحی عمل کند. وی افزود: آقای ناطق نوری در گذشته از نیروهای اصولگرا بودند؛ گذشته ایشان گذشته اصولگرایی است اما در سال های اخیر مقداری در مواضع ایشان تعدیل حاصل شده و به طیف میانه رو و اعتدال گرا نزدیک شده اند.
 
تاجرنیا: اصلاح طلبان از رقابت با ناطق نوری استقبال می کنند
از سوی دیگرعلی تاجرنیا از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز طی یادداشتی در آرمان، با بیان این که حضور پررنگ‌تر آقای ناطق نوری می‌تواند نتایج مثبت زیادی به بار آورد، تأکید کرد: مطمئنا اصلاح‌طلبان هم ترجیح می‌دهند با کسانی رقابت کنند که ‌ساز و کار سیاست‌ورزی و رقابت سیاسی را بشناسند و به رشد و بالندگی فضای سیاسی کمک کنند.
 
نظر متفاوت توکلی و سلیمی نمین درباره ناطق نوری
در این میان چندی پیش نیز هفته نامه صدا در میزگردی با حضور عباس سلیمی نمین و احمد توکلی به وضعیت فعلی اصولگرایان پرداخت. در این میزگرد احمد توکلی درباره دیدگاه های ناطق نوری و لاریجانی گفت: «چهره هایی مانند ناطق نوری، علی مطهری یا لاریجانی، خودشان از جریان اصولگرایی کنار رفتند و فاصله گرفتند.» در مقابل اما سلیمی نمین اعتقاد دیگری دارد. او معتقد است: «وقتی فردی می‌گوید من اصولگرا نیستم، چه اصراری داریم او را جزو اصولگرایان بدانیم. اما چهره هایی مانند ناطق نوری یا مطهری، این ها در درون طیف اصولگرا هستند منتها با زاویه‌ای یا تفسیری که دارند، طبیعتا در طیف اصولگرایی هم قرار می‌گیرند. نگاه‌شان متفاوت است، باشد. باید سعه صدر داشته باشیم.» با این حال باید دید آیا ناطق نوری قصد بازگشت به فضای سیاسی کشور را دارد و در صورت بازگشت خود را در همان جناح راست یا به قول باهنر، اصولگرا تعریف خواهد کرد یا این که همچنان فضای سیاسی کشور را از بیرون گود رصد خواهدکرد. 



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان