۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مسئول دفتر پرقدرت این روزهای روحانی کیست و به دنبال چیست؟
کد خبر: ۲۶۸۰۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۰ ساعت: ۹:۴ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به سوابق گذشته و حال محمود واعظی؛

مسئول دفتر پرقدرت این روزهای روحانی کیست و به دنبال چیست؟

چه جهانگیری از دولت جدا شود و چه به ادامه کار خود ادامه دهد، یک واقعیت را نمی توان تغییر داد و آن افزایش نقش واعظی در اقدامات و تصمیم گیری های دولت است. واعظی ۶۷ ساله، در ۵ سال اخیر توانسته به یکی از نقش آفرینان عرصه سیاسی کشور تبدیل شود. نام واعظی با توجه به نقش ها و اختلافات پیش آمده با اصلاح طلبان بیشتر از قبل شنیده می شود و همین امر نیز باعث شده تا همه نگاهها به سمت وی جلب شود.

 مسئول دفتر پرقدرت این روزهای روحانی کیست و به دنبال چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،در ماههای اخیر نقش وی پررنگ تر از همیشه شده و با وجود آنکه ساختمان وزاتخانه در خیابان شریعتی به میدان پاستور رفت، تبدیل به دست راست ریئس جمهور شده است.

زاده خیابان خراسان در تهران در یک خانواده مذهبی که پیش از انقلاب اسلامی یعنی در سال 1350 برای تحصیل دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در رشته مهندسی برق راهی این کشور شد و همزمان با تحصیل در مقطع دکترا در لویزیانا با پیروزی انقلاب اسلامی راهی ایران شد.

محمود واعظی که اینک رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری است، دارای دو جنبه زندگی سیاسی و مدیریتی است. تا سال 1365 در مخابرات و ارتباطات کشور مسئولیت هایی داشت اما پس از آن به وزارت خارجه رفت و تا سال 1378 در برخی از معاونت ها و پست های از جمله معاونت اقتصادی این وزارت خانه مشغول به کار بود. در همین زمان بود که کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در دانشگاه تهران اخذ کرد و دکترای روابط بین الملل را از دانشگاه ورشو گرفت.

حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در سال 1378، او را بیشتر به حسن روحانی نزدیک کرد و این روابط تا زمان ریاست جمهوری روحانی در سال 92 گرم تر و پررنگ تر شد. ریاست جمهوری روحانی، با حضور واعظی در وزارتخانه ارتباطات همراه شد.
 

راه سوم در مسیر سیاست ایران
با پیروزی سیدمحمد خاتمی در سال 1376، فضای سیاسی ایران به شیب تندی به سمت تک قطبی شدن پیش رفت و نتایج آن افراط و تندروی اصلاح طلبانی بود که بحران و آشوب های تیر 1378 را رقم زدند. جرقه تولد حزب اعتدال و توسعه از همان زمان زده شد. مهم‌ترین بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه عبارتند از: محمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی، حسین موسویان، سید احمد زرهانی، مرتضی محمدخان، صلاح‌ الدین دلشاد، محمدحسن تولایی و زهرا پیشگاهی‌فرد. چهره ‌های مذکور پاییز سال 1378 پس از دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی و مشورت با وی  بر عملی‌کردن تصمیم ‌شان جدی‌تر شدند.

بنیانگذاران حزب، پس از مشورت با هاشمی با روحانی هم مشورت می کنند و وی از این تصمیم بسیار استقبال می‌کند. درنهایت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس ششم- اسفند 1378- اعتدال و توسعه رسما تشکیل و محمدباقر نوبخت به عنوان دبیر کل آن انتخاب شد. حسن روحانی از همان ابتدای تشکیل حزب در بیشتر جلسات شورای مرکزی شرکت می‌کرد. اعتدال و توسعه با انتشار لیستی در انتخابات مجلس ششم، فعالیت حزبی‌اش را به صورت جدی آغاز کرد.

محمد قوچانی، روزنامه‌نگار شاخص اصلاح‌طلب در آن روزها طی یادداشتی حزب اعتدال و توسعه را بال راست و کارگزاران را بال چپ هاشمی رفسنجانی نامگذاری کرد. حضور در انتخابات مجلس ششم برای آنها توفیق چندانی نداشت و علی رغم اینکه هاشمی رفسناجی در صدر لیست آنها در مجلس قرار داشت، با وجود بازشماری آرا از نشستن بر کرسی مجلس صرف نظر کرد. اما محمدباقر نوبخت از رشت توانست وارد مجلس شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم، اعتدال و توسعه از سید محمد خاتمی حمایت کرد. حمایتی که پررنگ نبود و از یک بیانیه فراتر نرفت. در این دوره حزب به آرامی، توسعه فعالیت‌ها و دفاتر استانی خود را دنبال می‌کرد.

این مسیر با فراز و نشیب های فراوانی در انتخابات بعدی ادامه پیدا کرد تا موعد انتخابات ریاست جمهوری 1392 فرا رسید و ستاره بخت آن در آسمان سیاسی کشور با تحولاتی درخشیدن گرفت. حسن روحانی، با رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و عبور اصلاح طلبان از محمدرضا عارف، توانست تک گزینه ای برای اصلاح طلبان شود و در پشت صحنه، گردانندگان اصلی ستادها کسانی نبودند جز اعضای اصلی حزب اعتدال و توسعه.

سخنگوی اعتدال و توسعه در آخرین هفته اسفند 91 از قطعی‌شدن حضور روحانی در صحنه انتخابات خبر داد. در ادامه اعضای شاخص اعتدال و توسعه کلیدی‌ترین مسئولیت ‌ها در ستاد روحانی را از آن خود کردند. محمد رضا نعمت زاده رئیس ستاد، اکبر ترکان قائم‌ مقام ستاد و محمد باقر نوبخت سخنگوی ستاد حسن روحانی بوده‌اند. محمود واعظی و مرتضی بانک هم در حلقه اول یاران حسن روحانی حضور داشتند.

از سال 1392 حوزه فعالیت و عرض اندام نیروهای اعتدال و توسعه در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افزایش پیدا کرد و حتی اصلاح طلبان که حامیان روحانی محسوب می شدند نسبت به انحصار پست های مهم و تاثیرگذاری بیش از حد اعتدالی ها لب به گلایه زدند.
 

پوست اندازی محمود واعظی
واعظی تا پیش از ورود به پاستور، چهره چندان شناخته شده ای نبود و از سال 1378 که از وزارت خارجه خارج شد، حوزه فعالیت وی در کارهای علمی، دانشگاهی و برخی از حوزه های اقتصادی خلاصه می شد. اما حضور وی در هیات دولت، پله های ترقی وی را که مورد اطمینان حسن روحانی نیز بود، هموار ساخت. نقش آفرینی وی بعد از دو سال حضور در وزارت ارتباطات به حوزه تعامل گری سیاسی و لابی با شخصیت ها و چهره های تاثیرگذار در مجلس، و نهادهای دیگر نیز گسترش یافت.

تلاش واعظی در انتخابات مجلس دهم برای فعال کردن شاخه های استانی حزب اعتدال و توسعه  که عضو شورای مرکزی آن نیز محسوب می شود، باعث گلایه اصلاح طلبان شد به این مذموم که نیروهای اعتدال به دنبال حاشیه نشین کردن اصلاح طلبان و قبضه لیست ها برای انتخابات مجلس هستند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب و فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله رفسنجانی و عضو شورای مرکزی این حزب، پیش از انتخابات مجلس دهم، همایشی را برگزار کردند که به زعم اصلاح طلبان تلاش دولت برای تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس و یک دست کردن لیست های انتخاباتی بود.

اما این پایان ماجرا نبود و نام محمود واعظی برای تعیین هیات رئیسه مجلس و حمایت از علی لاریجانی به موضوع روز رسانه ها و نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم تبدیل شد. این اخبار در انتخابات دور دوم ریاست مجلس پررنگ تر شد. در بحبوحه اخبار متعدد در خصوص انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبری از سوی اصلاح طلبان منتشر شد که مدعی شده بودند برخی از وزرای دولت در تلاش هستند، حضور اصلاح طلبان و علی مطهری در هیات رئیسه مجلس، منتفی کنند و در همین زمینه در حال رایزنی هستند.

حتی محمود صادقی در توییتر خود نوشت: «اگر برخی از وزرا دوباره در انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس مداخله کنند، سکوت نخواهم کرد.» اما نام مشحصی از فردی برده نشد تا اینکه حسین مرعشی به حضور محمود واعظی در این مسئله اشاره کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «فراکسیون امید، خیلی خوب و صحیح عمل کرد. اشــکال در بخشی از دولت است. بخشی از دولت در سال قبل که مجلس شکل گرفت، به جای اینکه فراکسیون امید را تقویت کنند جریان مقابل را تقویت کردند. مشخصا من این مسئولیت را متوجه آقای واعظی می‌دانم. آقای واعظی علاقه‌مند است جریان سوم در مجلس راه بیندازد و این جریان سوم، عملا جریانی نمی‌شود جز اینکه در ائتلاف با اصولگرایان قرار می‌گیرد و امید را تضعیف می‌کند. این اشــتباه سیاسی بخشــی از دولت با محوریت آقای واعظی بود که بخشی از بدنه فراکسیون امید را تحت عنوان مستقلین جدا کرد و هدیه کرد به اصولگرایان.»
 

انتخابات 96 و حضور دائمی در ساختمان پاستور
با افزایش تعاملات محمود واعظی با رئیس جمهور، نقش وی بیش از گذشته در دولت و حزب اعتدال و توسعه پررنگ تر می شد و در کنار مردانی چون نوبخت، ترکان و شریعتمداری به حلقه اصلی و مورد اعتماد رئیس جمهور تبدیل شده بود. وی در 20 اردیبهشت 96 در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره پایین آمدن آرای آقای روحانی در نظرسنجی ها گفته بود: «آقای روحانی بالای ۵۰ درصد رای دارد و در دور اول قطعا نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد.»
پیروزی مجدد روحانی در انتخابات، سوالاتی را درباره نقش واعظی در دولت جدید ایجاد کرد. بار دیگر اصلاح طلبان دست به کار شدند و شایعه کردند که واعظی قصد دارد جای جواد ظریف را در وزارت خارجه بگیرد! الیاس حضرتی، نماینده مجلس دهم در خبری اعلام کرد:« محمود واعظى وزير ارتباطات در تلاش است جايگزين ظريف در وزارت امور خارجه شود، ولى اقبالى در اين زمينه وجود ندارد.» هر چند واعظی این اخبار را تکذیب کرد اما قابل پیش بینی بود که اصلاح طلبان یکی از عوامل عدم بکارگیری نیروهای اصلاح طلب را در پشت پرده کسی غیر از محمود واعظی نمی دانند.

با وجود آنکه نام محمود واعظی در میان وزاری پیشنهادی روحانی به مجلس به چشم نمی خورد، اما وی در 29 مرداد از سوی رئیس جمهور به عنوان ریئس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به جای نهاوندیان منصوب شد. با این حال لیستی وزاری که رئیس جمهور به مجلس ارائه داد، انتقادات زیادی را از سوی اصلاح طلبان به دنبال داشت و بار دیگر از محمود واعظی به عنوان یکی از افراد ذی نفوذ در معرفی وزرا نام برده شد. بر اساس این اخبار، واعظی یکی از چهار ضلع و مسئول معرفی اسامی به روحانی بود و توانست با اعمال نفوذ مانع از معرفی بسیاری از نیروهای اصلاح طلب به بدنه دولت شود.

در مقابل انتقاد اصلاح طلبان مبنی بر سهم این جریان از پیروزی روحانی در انتخابات، مقامات دولتی واکنش تندی نشان دادند. واعظی در واکنش به سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان برای حضور در کابینه داوزدهم، عنوان کرده بود: «من اصلا موافق سهم‌خواهی و سهم‌طلبی نیستم و نباید این‌گونه باشد.سهم‌خواهی از روحانی در چینش کابینه اصلا تفکر درستی نیست، مردم در ۲۹ اردیبهشت ۲۴ میلیون رای به آقای روحانی دادند و از رئیس‌جمهور انتظار دارند به وعده‌هایش عمل کند، بنابراین دست رئیس‌جمهور در چینش کابینه باید باز باشد.»

از زمان انتخاب واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور، نقش او از قبل پررنگ تر شده و در بسیاری از ملاقات های رئیس جمهور، او در کنار روحانی می نشیند. در ماه های سپری شده از دولت دوازدهم، اختلافات مشخص میان واعظی و اصلاح طلبان وارد فاز جدیدی شده و زمانیکه پای اسحاق جهانگیری به وسط آمد، اختلافات علنی تر و تیغ تیز انتقادات اصلاح طلبان علیه واعظی تندتر از قبل شده است.

حتی زمانیکه گمانه زنی ها مبنی بر تلاش واعظی برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافت که این به معنای تضعیف نامزد اصلاح طلبان و منتفی شدن هرگونه ائتلافی در آن زمان خواهد بود، اصلاح طلبان تعارفات را کنار گذشته و نقدها به عملکرد دولت در حال افزایش است.
 

 
زمزمه هایی از سوی اروگاه اصلاح طلبان بلند می شود که حسن روحانی و تصمیم گیری هایش تحت تاثیر محمود واعظی قرار دارد. با افزایش فاصله گیری اسحاق جهانگیری از دولت و احتمال جدایی وی، برخی بر این نظرند که واعظی جانشین احتمالی جهانگیری خواهد بود.

چه جهانگیری از دولت جدا شود و چه به ادامه کار خود ادامه دهد، یک واقعیت را نمی توان تغییر داد و آن افزایش نقش واعظی در اقدامات و تصمیم گیری های دولت است. واعظی 67 ساله، در 5 سال اخیر توانسته به یکی از نقش آفرینان عرصه سیاسی کشور تبدیل شود. نام واعظی با توجه به نقش ها و اختلافات پیش آمده با اصلاح طلبان بیشتر از قبل شنیده می شود و همین امر نیز باعث شده تا همه نگاهها به سمت وی جلب شود.

در حال حاضر نام و تصویر واعظی حتی از زمان وزارتش بیشتر شینده و دیده می شود و به احتمال زیاد جایگاه وی در دولت و عرصه سیاسی بیشتر تقویت خواهد شد. شاید بتوان از انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 به عنوان اولین آزمون جدی واعظی برای تشکیل مجلسی هم سوتر با دولت نام برد تا به کمک حزب اعتدال و توسعه، نیروهای اصلی خود را راهی مجلس کنند و پیش زمینه های انتخابات ریاست جمهوری 1400 را با تمرکز بر یک نام ایجاد کنند.




انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان