۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین آمریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد/ ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم
کد خبر: ۲۶۷۸۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴ ساعت: ۹:۱۳ ↗ لینک کوتاه

صالحی در برنامه نگاه یک:

آمریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد/ ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و به‌دنبال فتوای رهبر انقلاب از برخی فعالیت‌های هسته‌ای انصراف دادیم.

آمریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد/ ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار داشت: برجام یک تعهد بین‌المللی است و آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط حق رسیدگی به مسائل هسته‌ای را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس تلاش دارد با حمایت از برجام و بدون سمت‌گیری، دنیا را از التزام ایران به برجام مطمئن کند.

وی افزود: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و به‌دنبال فتوای رهبر انقلاب از برخی فعالیت‌های هسته‌ای انصراف دادیم.

صالحی ادامه داد: موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام نابجا بود و آمانو می‌کند تا در خصوص برجام با مقامات کشورهای مختلف و از جمله فرانسه رایزنی کند و اخیرا این کار را انجام داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدار با آمانو در برهه‌های مختلف تاکید کرد: مدیر کل آژانس از یک مسئولیت مهم برخوردار است و باید مستقل عمل کند که البته این کار بسیار سخت است. آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود.

وی اضافه کرد: در برهه پسا برجام آمریکا نقش پلیس بد و فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند تا نقش پلیس خوب را ایفا کنند.

صالحی با بیان اینکه آمریکا تلاش می کند تا برجام را از محتوا تهی کند و این کار با هزینه ایران صورت بگیرد؛ ادامه داد: جمهوری اسلامی قطعا در این زمینه واکنش های لازم را خواهد داشت.

وی اضافه کرد : سیر تحول به گونه‌ای پیش رفته تا آمانو اگر مستقل عمل نکند؛ اعتبار آژانس زیر سوال می‌رود و اگر اعتبار آژانس زیر سوال برود شاکله این نهاد سست خواهد شد. سفیر آمریکا در این زمینه گفته بود که به دنبال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با برجام است.

وی درباره باز تفسیر بند T برجام تصریح کرد : بند T در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای است؛ از آنجا که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، گفتیم برخی فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهیم و به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی هستیم.

صالحی با بیان اینکه متاسفانه هر متنی می‌تواند قابل تفسیر باشد؛ مگر آنکه به صورت محکم نوشته شود، بیان داشت: بازرسی خاصی برای بند T در نظر نگرفتیم و سکشن خاصی در این زمینه وجود ندارد و آمریکایی‌ها در برخی زمینه‌ها قائل به تفسیر بودند و ما هم در مواردی در این زمینه تفسیرهایی داشتیم . آن‌ها قصد دارند برجام را بی‌اثر کنند و قبلا هم ادعای آن ها غنی سازی ۵۰ درصد ایران بود که ما گفتیم این آلودگی است و نهایتا پذیرفتند که این آلودگی است؛ اما به روی مبارکشان هم نیاوردند که چرا سه سال چنین ادعایی کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشراه به استفاده آمریکا از غول های رسانه ای خود تاکید کرد: بعد از ۴۰ سال این برای اولین بار است که آمریکایی ها یک موضوع را توجیه می کنند و آمریکا در این چالش سیاسی در انزوا است. امیدواریم بتوانیم کیش و مات را انجام دهیم و طرف مقابل دست از این بازی ها بردارد.

وی درباره اقدامات ضد ایرانی و ضد برجامی ترامپ اضافه کرد: ما یک قواعدی داریم که در دنیا حاکم است؛ به هر حال آقای ترامپ آمده تا در این بازی سیاسی به گونه‌ای عمل کند که وارد یک تونل تاریک شود. او در سازمان ملل حرف‌های زشت و سخیفی علیه ملت ایران زد و تاکنون ندیده بودیم یک رئیس جمهور چنین سخنانی را بگوید. این آقا به سیم آخر زد و حرف‌های زشتی را مطرح کرد که در بین روسای جمهور آمریکا حداقل در حفظ ظاهر سابقه نداشت.

صالحی افزود: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده و حالا آمریکا بازی در آورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

انتهای پیام/7003

منبع: راه دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان