۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جشن واقعی هسته‌ای ساخت راکتور و تولید سوخت در داخل است
کد خبر: ۲۶۷۷۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دانشمند هسته‌ای در مصاحبه با صبح قزوین:

جشن واقعی هسته‌ای ساخت راکتور و تولید سوخت در داخل است

دانشمند هسته‌ای و دانشیار شیمی دانشگاه امام خمینی(ره) گفت: من روزی را می‌بینم که ایران به تنهایی می‌تواند راکتور بسازد و سوخت تولید کند و آن روز، روز جشن واقعی انرژی هسته‌ای ما خواهد بود.

جشن واقعی هسته‌ای ساخت راکتور و تولید سوخت در داخل است

دکتر شهریار غمامی، دانشمند هسته‌ای و دانشیار شیمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در مصاحبه با صبح قزوین با محوریت روز ملی انرژی هسته‌ای درباره پذیرش قدرت هسته‌ای ایران توسط سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای گفت: من به عنوان کسی که تنها به لحاظ علمی به مباحث هسته‌ای نگاه می‌کنم و دید سیاسی ندارم در مقوله‌ی انرژی هسته‌ای ایران حرف گاندی را به یاد می‌آورم که می‌گوید"آن ها اول به شما توجهی نمی‌کنند و بعد شما را مورد تمسخر قرار می‌دهند و در ادامه با شما می‌جنگند و در نهایت شما را خواهند پذیرفت" و در حال حاضر هم ما در مرحله ی جنگ هستیم و قطعا پس از این مرحله تمام دنیا مجبور به پذیرش ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای خواهد بود.

وی در ادامه ابراز کرد: موضوع هسته‌ای به لحاظ علمی قطعا یک سود و ثروت بزرگ است و دانش هسته‌ای مانند یک حساب بانکی است اما این‌که این حساب بانکی در کجا و به چه شکل برای منفعت مردم خرج شود بر عهده سیاست‌مداران است و آن‌ها هستند که در این حوزه تصمیم‌گیری می‌کنند.

این استاد دانشگاه درخصوص مزیت‌های وجود دانش هسته‌ای اظهار کرد: علم هسته‌ای جزو دانش‌هایی است که دنباله رو آن، می‌توان به دانش‌های دیگری دست یافت از جمله  ساخت "نیمه هادی ها" که در حال حاضر فقط در انحصار آمریکا است و از طرفی دیگر انرژی هسته‌ای می‌تواند یک قدرت نظامی بزرگ محسوب شود.

غمامی در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین در رابطه با بار مالی تبدیل سانتریفیوژ های ۲۰ درصد به ۵ درصد عنوان کرد: این تبدیل قطعا بار مالی خواهد داشت اما اگر بخواهیم عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که ما با سانتریفیوژهای ۲۰ درصد تنها می‌توانیم هزینه برق را در کشور کاهش دهیم و این در حالی است که با تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی، هزینه‌های دیگر زندگی مردم به شدت سرسام آور خواهد بود در نتیجه این بار مالی در برابر مزایایی که به دست خواهد آمد، قابل اغماض است.

این دانشمند هسته ای افزود: ما علم دستیابی به انرژی هسته‌ای را داریم و اگر تمام تجهیزات هسته‌ای ما را نابود کنند، باز می‌توانیم همه را از نو بسازیم زیرا مغز ساخت آن را داریم و حتی با ترور دانشمندان این عرصه هم مشکلی ایجاد نمی‌شود زیرا ما یک مجموعه قوی از دانشمندان و مهندسان و کارگران داریم که به کمک آن‌ها به این نقطه رسیده‌ایم.

مدیر گروه شیمی دانشگاه امام خمینی(ره) درباره بازدید بازرسان آژانس بین المللی هسته‌ای از کلیه تجهیزات و منابع هسته‌ای ایران اذعان کرد: دانش هسته‌ای در ایران تبدیل به یک دانش بومی شده است و در حال حاضر نکته مهم نقشه کار و ایده‌هایی است که ما در زمینه هسته‌ای توانسته‌ایم به آن دست یابیم و قطعا بازرسان آژانس بین المللی هسته‌ای، حتی با بازرسی نمی‌توانند وارد حوزه فکر و مغز دانشمندان ما شوند و چه بسا با دیدن تجهیزات ایران، بیشتر و بیشتر قدرت هسته‌ای ایران را باور کنند.

غمامی با توضیح اینکه توافق هسته‌ای در عرصه بین الملل یک عملکرد سیاسی است و تاثیری در روند علم ندارد، تشریح کرد: دانشگاه‌های ما پس از انقلاب در سطح بسیار بالایی از علم در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های خاورمیانه قرار گرفته‌اند و ما از پایه در حال خودسازی علمی هستیم بنابراین با توافقات سیاسی نمی‌توان سد راه دانشمندان شد زیرا دانشمندان به کار خود ادامه می‌دهند و مغز را هرگز نمی‌توان متوقف کرد.

دانشیار شیمی دانشگاه امام خمینی(ره) در ادامه یادآور شد: بسیاری از فعالیت‌ها و تجهیزات هسته‌ای که امروز به آن دست یافته‌ایم، در رژیم گذشته، قرار بود کشورهای غربی به صورت داوطلبانه برای ایران انجام دهند از جمله  اینکه شناسایی محل آب سنگین اراک توسط فرانسه صورت گرفته بود و یا شرکت زیمنس آلمان قصد داشت نیروگاه بوشهر را ایجاد کند اما پس از پیروزی انقلاب به سرعت این فعالیت‌ها را لغو کردند.

وی افزود: حساسیت کشورهای غربی و آمریکا نیز به این علت است که کشوری از خاورمیانه معادلات آنان را برهم زده و توانسته به تنهایی به چنین دانشی دست یابد و تا مدت‌ها سعی می‌کردند این موضوع را تکذیب کنند.
غمامی درباره ی ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران خاطر نشان کرد: پیچیدگی موضوع هسته‌ای در همین نقطه است که بمب هسته‌ای همانند سایه یک جسم که هرگز از او جدا نخواهد شد، همیشه در کنار انرژی هسته‌ای حضور دارد و هر کشوری که توانسته به دانش هسته‌ای دست یابد قطعا می‌تواند با استفاده نادرست از این علم، به بمب هسته‌ای نیز دست یابد اما باتوجه به تاریخ ایران و اینکه مردم ایران هرگز خواستار جنگ نبوده‌اند و همیشه فقط از خود دفاع کرده‌اند و با شناختی که من از دانشمندان این عرصه دارم مطمئن هستم که ایران هرگز دست به ساخت بمب هسته‌ای نخواهد زد.
این دانشمند هسته‌ای در پایان با اشاره به آینده هسته‌ای ایران توصیف کرد: من روزی را می‌بینم که ایران به تنهایی می‌تواند نیروگاه هسته‌ای و راکتور بسازد و سوخت تولید کند زیرا ما دانش و توانایی ساخت ماژورهای نیروگاه را داریم و آن روز، روز جشن واقعی انرژی هسته ای ما خواهد بود.

انتهای پیام/۶۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان