۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین کارهای صورت گرفته در حوزه حجاب نتایج ملموسی نداشته است
کد خبر: ۲۶۷۶۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۰ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

کارهای صورت گرفته در حوزه حجاب نتایج ملموسی نداشته است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه مسیر ترویج و تبلیغ حجاب درست پیموده نشده است، گفت: کارهای صورت گرفته در حوزه حجاب نتایج ملموسی نداشته و بعضاً جواب معکوس داشته است.

کارهای صورت گرفته در حوزه حجاب نتایج ملموسی نداشته است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین شب گذشته(سه شنبه) در جمع طلاب مدرسه التفاتیه با تأکید بر اینکه باید رویکرد به حجاب تغییر پیدا کند، اظهار کرد: هرگاه از شرایط دینی جامعه صحبت می‌شود، بسیاری از مردم اولین دغدغه خود را مسأله حجاب و پوشش زنان معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسیر ترویج و تبلیغ حجاب درست پیموده نشده است، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب هر چه گفته شده و هر فعالیتی در حوزه حجاب صورت گرفته، یا نتیجه‌ ملموسی به همراه نداشته و یا جواب معکوسی از کارهای صورت گرفته به دست آمده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنده از گذشته هم رویکردها و برنامه‌های ترویجی حجاب را اشتباه می‌دانستم. ابتدا باید به این سؤال پاسخ بدهیم که موضوع حجاب باید از کجا فرهنگ‌سازی شود؟ آیا با این رویکرد که در خیابان به نوع حجاب خانم‌ها ایراد بگیریم، مشکل حجاب حل می‌شود؟

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بدپوششی را دارای علت‌های مختلفی دانست و خاطرنشان کرد: برخی برای هتاکی، برخی از روی غفلت و برخی از روی نا آگاهی با پوشش بد در فضای عمومی جامعه حضور پیدا می‌کنند و این رفتارهای مختلف به فرهنگ خانواده نیز بستگی دارد.

وی باتأکید بر اینکه ریشه حجاب در عفاف است، اذعان کرد: اگر کسی عفیف باشد، ولو اینکه مسلمان هم نباشد علاقه‌ای ندارد که بدپوششی را نشان دهد. ریشه حجاب در خُلق عفیف بودن آدم‌هاست و صرفاً اختصاص به بانوان ندارد و به حجاب آقایان نیز مرتبط می‌شود.

عابدینی ادامه داد: عفاف که ریشه‌ی حجاب است، اختصاصی به پوشش ندارد. ممکن است شخصی در کلام عفیف نباشد و کلمات رکیک به کار می‌برد و یا عفّت بطن ندارد؛ بنابراین برای اصلاح بدحجابی ابتدا باید عفت در جامعه ترویج پیدا کند.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: ریشه عفاف در کرامت است و ریشه کرامت در تقواست برای همین در روایت آمده هرکسی با تقواتر باشد، نزد خدا عزیزتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ریشه تقوا عبادت و ریشه عبادت عقیده است، افزود: بنابراین اگر کسی عقیده داشته باشد اهل «عبادت» می‌شود، اهل عبادت شود اهل «تقوا» می‌شود، اهل تقوا شود اهل «کرامت» می‌شود، اهل کرامت شود اهل «عفّت» می‌شود و آنگاه مشکل حجاب حل خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان کرد: ما بدون اینکه این همه مقدمه و عقبه را ببینیم، نباید در خیابان به خانم‌ها تذکر بدهیم زیرا ممکن است کرامت آن‌ها را ضایع کنیم.

عابدینی اظهار کرد: نزدیک ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و تاکنون برنامه‌های گسترده‌ای برای ترویج حجاب صورت گرفته است؛ اما مشاهده می‌کنیم نتایج مطلوبی بدست نیامده و بعضاً جواب عکس گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که افراد بدحجاب از انسانیت، اخلاق و شرف به دور نیستند؛ بلکه انسان‌های بدحجابی وجود دارند که با عفت هستند اما درک درستی از پوشش ندارند، وضعیت این افراد با کسانی که بی‌حیایی می‌کنند متفاوت است و ما باید این موارد را جدای از هم ببینیم.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه در حوزه بدحجابی، همه‌جا وظیفه امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر نداریم، تصریح کرد: اگر در حوزه امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر زمان‌شناس و موقعیت‌شناس نباشیم ممکن است خود این امربه‌معروف، منکر شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: باید موقعیت‌شناس باشیم که برای رفع ناآگاهی عده‌ای در جایی تعلیم و در جای دیگر باید تذکر داد. البته کسی که گستاخی کرده و قصد جسارت به دین را دارد باید امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر کرد.

وی احیای مساجد و نمازهای جماعت را رسالت مهم در حل چالش‌های موجود در حوزه عفاف و حجاب دانست و اذعان کرد: قرآن به ما می‌گوید که نماز از فحشا و منکر جلوگیری می‌کند اما آمارها شرکت‌کنندگان در نمازهای جماعت مساجد با جمعیت همخوانی ندارد.

عابدینی با بیان اینکه برای حل مشکلات جامعه باید بنیان‌های دینی را درست کنیم و بنیان‌های دینی با احیای مساجد و نمازهای جماعت اصلاح می‌شوند، تأکید کرد: نباید همه مشکلات را به حجاب مربوط بدانیم و تلاش کنیم معضلاتی نظیر تبعیض، بی‌عدالتی، پارتی‌بازی و اختلاس‌ها که ریشه بسیاری از معضلات جامعه هستند را از میان برداریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان