۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین آموزش‌وپرورش گرفتار مسابقه‌ای با نام کنکور شده است/ خودکشی ۲ دانش‌آموز قزوینی در سال گذشته
کد خبر: ۲۶۷۴۷۷ نویسنده: سید یدالله حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۷ ساعت: ۱۳:۱۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره مشاوره آموزش‌وپرورش قزوین:

آموزش‌وپرورش گرفتار مسابقه‌ای با نام کنکور شده است/ خودکشی ۲ دانش‌آموز قزوینی در سال گذشته

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش‌وپرورش قزوین گفت: در آموزش و پرورش ما گرفتار یک مسابقه‌ای شده‌ایم با عنوان کنکور و تیزهوشان و همه دست به دست همه داده و آتش این مسابقه را تند کرده‌اند

 آموزش‌وپرورش گرفتار مسابقه‌ای با نام کنکور شده است/ خودکشی ۲ دانش‌آموز قزوینی در سال گذشته
سید یدالله حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به موضوع خودکشی در نوجوانان اظهار کرد: بحث خودکشی موضوع پیچیده و روانشناختی است و مسائل مختلفی موجب می‌شود؛ تا فردی از همه لذت‌های زندگی دست کشیده و اقدام به خودکشی کند.

وی با اشاره به ضرورت افزایش سطح آگاهی والدین افزود: اگر خانواده‌ها اطلاعات دقیق‌تری داشته باشند و بتوانند روابط خود با فرزندانشان را همراه با حفظ اقتدارشان به عنوان والدین، به خوبی مدیریت کنند، بخشی از اختلالاتی که بدین شکل رخ می‌دهد؛ کاهش می‌یابد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین با تاکید بر نقش مدارس بیان کرد: آزمون کنکور و تیزهوشان و سایر مباحث رقابتی به نوعی استرس زاد بوده و دانش‌آموزان را با مشکلاتی مواجه می‌کند؛ به ویژه برای دانش‌آموزی که دارای استعداد متوسطی است.

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها نیز بدون توجه به سطح هوشی و استعداد فرزندشان اصرار دارند؛ تا فرزند خود را به مدرسه تیزهوشان بفرستند و برای اینکار بسیج شده و با در اختیار قرار دادن امکانات لازم و فرستادن وی به انواع کلاس‌های آموزشی، درصدد رسیدن به هدفشان هستند.

حسینی با اشاره به دلایل ایجاد افسردگی در دانش‌آموزان عنوان کرد: دانش‌آموزانی که با وجود تلاش فراوان، اما به دلیل نداشتن سطح هوشی بالا، زمانی‌که به نتیجه دلخواه خود و خانواده‌یشان نمی‌رسند؛ بعضا دچار احساس سرشکستگی، سرخوردگی و ضعف اعتماد به نفس می‌شوند؛ که این موضوع خود مقدمه‌ای برای ایجاد افسردگی است.

وی در ادامه با اشاره به استرس حاصل از کنکور تصریح کرد: در آموزش و پرورش ما گرفتار یک مسابقه‌ای شده‌ایم با عنوان کنکور و تیزهوشان و همه دست به دست همه داده و آتش این مسابقه را تند کرده‌اند؛ به طوری که اگر تلویزیون را روشن کنیم بخش زیادی از شبکه‌ها در حال تبلیغ موسسات آموزشی کنکور و تیزهوشان هستند و در این بین تعدادی از دانش‌آموزانی که به موفقیت نمی‌رسند؛ مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید.

دوره متوسطه دوم که دانش‌آموزان در معرض خطر شدید هستند؛ مشاور نداریم
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین در ادامه گفت: خانه، مدرسه، جامعه و صدا و سیما نیز هر یک به نوعی کمک می‌کنند تا بر حساسیت این مسابقه افزوده شود؛ از این رو اولین کار برای پیشگیری از خودکشی، کاهش حساسیت این موضوعات است؛ تا هر فردی متناسب با میزان علاقمندی و استعداد و توانایی‌هایش در رشته‌های مورد نظر خود تحصیل کند.

وی ادامه داد: همه این مسابقات برای دست‌یابی به شغل مناسب است؛ زیرا با توجه به اینکه امنیت شغلی پایین است؛ لذا خانواده‌ها نیز بر فرزندانشان فشار وارد کرده و اصرار دارند تا وارد مشاغل خاصی شوند.

حسینی خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به فقر اقتصادی و فرهنگی در خانواده‌ها از دیگر دلایلی است که منجر به تشدید فشار بر روی فرزندان می‌شود؛ بیکاری پدر خانواده یا نداشتن درآمد کافی برای تامین مخارج زندگی و یا زندانی بودن پدر از جمله موارد ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز پدر و مادر هر دو سرِ کار می‌روند؛ که موجب تنها ماندن فرزندان در خانه می‌شود که در نتیجه برای پر کردن وقتشان به سمت بازی‌های دیجیتالی و فضای مجازی و اینترنت کشیده می‌شوند که به دلیل دسترسی به انواع مطالب، خود زمینه‌ای برای ایجاد آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه برخی والدین نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند؛ اضافه کرد: متاسفانه یکی دیگر از دلایل نیز مربوط به مدارس است؛ چراکه دانش‌آموزی که مشکل رفتاری دارد یا پدرش در زندان است یا والدینش از یکدیگر جدا شده‌اند، نیاز به دلسوزی و وقت بیشتر معلمان دارد.

وی ادامه داد: اما معلمی که از پایین‌ترین سطح درآمدی برخوردار است؛ یا اینکه هنوز هزینه اضافه کاری سال گذشته خود را دریافت نکرده و با بی‌عدالتی در میزان حقوق و دستمزد در قیاس با سایر کارمندان در دیگر دستگاه‌‎ها مواجه است؛ آیا قادر خواهد بود که چنین خدماتی را به دانش‌آموز دارای مشکلات روحی ارائه دهد.

حسینی با اشاره به اینکه شالوده اصلی کار تعلیم و تربیت، دلسوزی و محبت است؛ گفت: کسی می‌تواند محبت کند که نیازهای اولیه‌اش تامین باشد؛ اما متاسفانه معلمان ما نیازهای سطح اولیه‌ آنها تامین نیست؛ بنابراین با توجه به مشکلاتی که دارند؛ نمی‌توانند آنطور که شایسته است؛ برای دانش‌آموزان وقت گذاشته و مشکلاتشان را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود باید در گام نخست با تامین نیازهای معلمان شرایط مناسبی را فراهم کرد؛ در غیر این صورت برگزاری جلسات و یا دوره‌های متعدد آموزشی خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

شالوده اصلی کار تعلیم و تربیت، دلسوزی و محبت است
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از خودکشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای مشاوران و مدیران مدارس، برگزاری دوره آموزشی برای والدین و ایجاد فضای شاد در مدارس با برگزاری برنامه‌های متنوع از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز آسیب‌های فردی و اجتماعی عنوان کرد: برای دانش‌آموزان نیز دوره‌های توانمندی بسیاری را پیش‌بینی کرده‌ایم و برای همه دانش‌آموزان متوسطه اول، 6 جلسه دوره آموزش مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به محدودیت‌های مالی سیستم آموزش، در دوره متوسطه دوم که دانش‌آموزان در معرض خطر شدید هستند؛ مشاور نداریم در حالیکه براساس سند آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان باید دارای مشاور باشند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دو دانش‌آموز در استان اقدام به خودکشی کردند، گفت: با وجود اقدامات صورت گرفته برای کاهش مشکلات دانش‌آموزان، معتقدم که اینها کارهای زیربنایی نیستند و خیلی نمی‌تواند اثرگذار بوده و نتایج مورد انتظار را دربرداشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: مسئولان استانی باید برای غنی سازی و پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان فکری بیندیشند و برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه با دسترس قرار دادن بازی‌های دیجیتال کنترل شده با قیمت‌های مناسب و توسعه رشته‌های هنری و ورزشی با قیمت پایین‌تر تا همه اقشار جامعه بتوانند از آنها بهره‌مند شوند؛ از بروز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

وی در مورد ضرورت راه‌اندازی اینترنت ملی بیان کرد: هرچه مطالب اینترنت قابلیت دسترسی محدودتری داشته باشد، مناسب‌تر است و اگر بتوانیم میزان ساعات استفاده از فضای مجازی و اینترنت را برای فرزندانمان کنترل کنیم؛ تا به مطالب خاصی دسترسی پیدا کنند، احتمال خطر کاهش می‌یابد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان