۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در قزوین آغاز شد
کد خبر: ۲۶۷۴۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۴ ساعت: ۱۴:۳۱ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان استانی؛

طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در قزوین آغاز شد

مراسم افتتاحیه طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم با هدف پیشگیری از کم‌بینائی و نابینائی با حضور مسئولان استانی در قزوین برگزار شد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در قزوین آغاز شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مراسم افتتاحیه طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم( آمبلیوپی) با هدف پیشگیری از کم‌بینائی و نابینائی ظهر امروز(پنج‌شنبه) با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین برگزار شد.

سمانه ایمانداش در این مراسم اظهار کرد: تنبلی چشم یا آمبلیوپی زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی، دید طبیعی نداشته باشد و قدرت بینایی در نتیجه عدم تکامل سیستم بینایی کاهش می‌یابد.

تنبلی چشم در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است
وی افزود: این اختلال معمولا در یک چشم دیده می‌شود؛ ولی ممکن است هر دو چشم را نیز درگیر کند.

این اپتومتریست با اشاره به دلایل تنبلی چشم خاطرنشان کرد: دلایل ایجاد تنبلی چشم عوامل مختلفی نظیر عیوب انکساری، انحراف چشم یا عدم شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه یا افتادگی پلک است.

وی تصریح کرد: عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز مسدود یا اصطلاحا دید چشم بیمار را خاموش کند.

ایمان‌داش درمورد علائم تنبلی چشم تصریح کرد: این مشکل در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود؛ زیرا در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌باشد؛ ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد؛ اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است علائم بیماری‌های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص تنبلی چشم شوند، اما زمانیکه تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد، تشخیص آن مشکل است؛ زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر خود می‌بینند.

3 تا 6 سالگی سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است
این اپتومتریست با اشاره به روش درمان تنبلی چشم گفت: خوشبختانه تنبلی چشم در صورت تشخیص در زمان مناسب، به راحتی قابل درمان است و درمان آن معمولا به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است که ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود.

ایمان‌داش بیان کرد: در مواردیکه تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز موجب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی چشم می‌شود؛ اما اگر ناشی از انحراف چشم باشد با جراحی و اصلاح انحراف چشم قابل درمان است.

وی تصریح کرد: سن 3 تا 6 سالگی کودکان، سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و در صورتیکه این بیماری درمان نشود، ممکن است منجر به ضعف دائم بینایی شده همچنین می‌تواند باعث انحراف یک چشم به داخل یا خارج و عدم گردش هماهنگ چشم‌ها شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان