۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین قزوین نیازمند راه‌اندازی کتابخانه تخصصی خوشنویسی/ پایتخت خوشنویسی در حد شعار باقی مانده است
کد خبر: ۲۶۷۱۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۹ ساعت: ۱۴:۱۷ ↗ لینک کوتاه

استاد برجسته خوشنویسی کشور مطرح کرد

قزوین نیازمند راه‌اندازی کتابخانه تخصصی خوشنویسی/ پایتخت خوشنویسی در حد شعار باقی مانده است

استاد برجسته خوشنویسی کشور با اشاره به اینکه معنای پایتخت خوشنویسی چیست؟ گفت: هیچ ظهور بیرونی برای خوشنویسی در استان وجود ندارد و فقط نصب یک مجسمه در قزوین برای معرفی خوشنویسی کافی نیست.

قزوین نیازمند راه‌اندازی کتابخانه تخصصی خوشنویسی/ پایتخت خوشنویسی در حد شعار باقی مانده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حمید نیرومند استاد برجسته خوشنویسی کشور ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خانه تاریخی زعیم اظهار کرد: قزوین زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی را ندارد؛ یکی از این زیرساخت‌ها نگارخانه است.

وی با اشاره به سرانه حضور نگارخانه متناسب با جمعیت شهر قزوین ابراز کرد: ما نیازمند وجود ۲۵ نگارخانه در شهر قزوین هستیم که اگر این نگارخانه‌ها استانداردهای لازم را دارا نباشد، نمی‌توان از آن استفاده تخصصی کرد.

این هنرمند قزوینی اذعان کرد: در کشورهای مختلف جهان از فضای پارک‌ها برای ایجاد نگارخانه استفاده شده است؛ البته با راه اندازی کافه گالری نیز می‌توان برخی از کمبودهای نگارخانه‌ها را جبران کرد.

وی ادامه داد: کافه گالری‌ها به دلیل جایگاه اجتماعی که دارد و همچنین ایجاد فضای صمیمی بین هنرمندان، تاثیرگذارتر از نگارخانه‌هاست.

این استاد خوشنویسی با اشاره به معرفی قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی عنوان کرد: از عنوان شهر خوشنویسی باید برای تقویت فضای شهری استفاده شود و مسئولین باید متوجه ضرورت این موضوع باشند.

وی اضافه کرد: چرا باید در هفته خوشنویسی یک بیلبورد با این موضوع در استان نصب نشود و از بزرگان تجلیل صورت نگیرد؟ فقط برگزاری دوسالانه‌های خوشنویسی در قزوین کافی نیست.

نیرومند بیان کرد: راه اندازی کتابخانه تخصصی خوشنویسی در قزوین ضروری است؛ زیرا این کتابخانه می‌تواند ارایه دهنده منابع لازم را برای علاقه مندان باشد؛ ما از دوره سلجوقی تاریخچه خوشنویسی داشتیم که کتیبه‌های زیادی از آن دوران باقی مانده است.

وی تصریح کرد: وضع معیشتی اساتید خوشنویسی باید رسیدگی شود، آثار اساتید خوشنویسی خریداری نمی‌شود در صورتی که این اساتید سرمایه‌های عظیم استان ما هستند.

استاد برجسته خوشنویسی کشور با اشاره به اینکه معنای پایتخت خوشنویسی چیست؟ ابراز کرد: هیچ ظهور بیرونی برای خوشنویسی در استان وجود ندارد و فقط نصب یک مجسمه در قزوین برای معرفی خوشنویسی کافی نیست.

وی اذعان کرد: پایتخت خوشنویسی یک ظرفیت ملی و فراملی است؛ اگر مدیران فرهنگی ما به این حوزه و گستردگی این ظرفیت توجه کنند متوجه ضرورت آن خواهند شد.

نیرومند گفت: باید برنامه‌های فراملی در استان برگزار شود تا همه شهرهای کشور و حتی کشورهای عربی و ترکیه که امروز حرف اول را در حوزه خوشنویسی در دنیای اسلام می‌زنند، به ما مراجعه کنند.

وی ادامه داد: فقط برگزاری چندین دوره آموزشی ویژه خوشنویسی برای معرفی پایتخت خوشنویسی کفایت نمی‌کند؛ راه اندازی نگارخانه و کافه گالری از وظایف مسئولان فرهنگی استان قزوین است.

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: آثارم در ۳۰کشور جهان ارائه و به صورت ورکشاب اجرا شد؛ اما در شهر قزوین فضایی برای برگزاری نمایشگاه اساتید داخلی وجود ندارد.

وی توصیه کرد: لازم است استانداری و فرمانداری قزوین مشاور هنری داشته باشند، تا آنها را در خصوص فعالیت‌های هنری مشاوره داده و چهره‌های فرهنگی و هنری را معرفی کند.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اقتصاد هنر گفت: درآمدزایی آثار هنری در جهان قابل مقایسه با حوزه‌های دیگر نیست، اگر به اقتصاد هنر توجه شود بخشی از معضلات اقتصادی کشور حل می‌شود، باید بازار فروش آثار هنری برای هنرمندان فراهم شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه خوشنویسی در خانه زعیم بیان کرد: با هدف بزرگداشت هفته خوشنویسی ۲۰اثر برجسته از 5 استاد خوشنویسی قزوین در کافه گالری زعیم به نمایش گذاشته شده است.

استاد برجسته خوشنویسی کشور افزود: استادان پیله چی، فخاری، آقاحسینی، موسوی، نیرومند پنج نفری هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: نمایشگاه آثار خوشنویسی اساتید قزوین امروز(شنبه) ساعت 17 در کافه نگار خانه زعیم افتتاح می‌شود و این نمایشگاه به مدت دوهفته این دایر است.

این هنرمند قزوینی در پایان گفت: هر روز یکی از این اساتید خوشنویسی در نمایشگاه حضور خواهد داشت و بعدازظهرها نیز کلاس خوشنویسی در این کافه نگار برگزار می‌شود و ساعات بازدید صبح‌ها از 9تا 13 و بعدازظهرها از 16 تا 21 است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

مهران / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

با سلام این استاد برجسته خوشنوسی کاملا درست فرمودند. قزوین فقط عنوان پایتخت خوشنویسی را یدک می کشد و هیچ برنامه مدون کوتاه مدت و بلند مدت برای این موضوع ندارد. اگر شهری پیدا شود که این عنوان (پایتخت خوشنویسی) را بخودش بچسباند که وای مصیبتا !! که این عنوان مال قزوین است در صورتی که شهرهایی وجود دارند که بدون داشتن چنین عنوانی، فعالیت های پایه ای خوشنویسی شان در مدارس، پارکها و نمایشگاههای کشوری و بین المللی چشمگیر است که قزوین حتی یک دهم آنرا نیز انجام نمی دهد. دلم خوش است که نامم کبوتر هرم است!
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان