۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین جانمایی سه ایستگاه سیار مطالعه در قزوین
کد خبر: ۲۶۷۰۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۷ ساعت: ۱۱:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری خبر داد:

جانمایی سه ایستگاه سیار مطالعه در قزوین

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین بیان کرد: برای دسترسی آسان شهروندان به کتاب‌های مفید و تازه‌های نشر، سازمان نسبت به ایجاد سه کتابخانه سیار اقدام کرده که مورد استقبال واقع شده است.

جانمایی سه ایستگاه سیار مطالعه در قزوین
سعید وزیری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: طی شش ماهه اول سال‌جاری 30 هزار و 292 نفر به کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های این سازمان برای مطالعه و دریافت کتاب مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: 47 هزار و 756 جلد کتاب در کتابخانه‌های تحت پوشش سازمان فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س)، خانه فرهنگ محمدیه، خانه فرهنگ شهید نواب صفوی و کتابخانه اندیشه موجود است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شش هزار و 317 نفر عضو کتابخانه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری هستند و از خدمات کتابخانه‌های سازمان استفاده می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین در راستای حمایت از نویسندگان بومی استان به جهت ترغیب و نیز بهره‌برداری از اندوخته‌های علمی آنها، نسبت به تهیه هزار و 200 جلد کتاب اقدام نموده است.

مراجعه پنج هزار و 841 نفر به کتابخانه فرهنگسرا بانو حضرت زهرا(س)
وی در ادامه به تشریح فعالیت کتابخانه‌های تحت پوشش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین پرداخت و گفت: فرهنگسرا بانو حضرت زهرا(س) بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی و آموزشی این سازمان است که مخزن کتابخانه آن گنجایش بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب را داشته و دارای سالن‌های مطالعه مجزا برای استفاده خواهران و برادران با ظرفیت ۲۰۰ نفر است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین یادآور شد: کتابخانه این فرهنگسرا دارای 14 هزار و 237 جلد کتاب است که در حال حاضر هزار و 252 نفر عضو آن می‌باشند و در شش ماهه اول سال‌جاری پنج هزار و 841 نفر از سالن‌های مطالعه و مخزن کتاب آن استفاده کردند.

وزیری‌نژاد بیان کرد: همچنین 42 درصد قبولی در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناس ارشد و دکترا در دانشگاه‌های معتبر کشور را در کارنامه کنکور سال جاری خود دارد.

این مسئول در ادامه گفت: برای دسترسی آسان شهروندان به کتاب‌های مفید و تازه‌های نشر برای سنین مختلف شهروندان، سازمان نسبت به ایجاد سه کتابخانه سیار در قالب کانکس‌های ارائه کتاب در سطح شهر و در معابر پرازدحام و پر رفت‌وآمد منطقه شهری اقدام کرده که مورد استقبال واقع شده است.

وزیری‌نژاد افزود: ایستگاه کتاب چهارراه ولی‌عصر به دلیل منطقه استراتژیکی شهری و ورودی اصلی و مهم شهر قزوین به جهت ورود افراد برون شهری و محل وصل مناطق جنوب شهری، به جهت ورود به مرکز شهر، برآورده نمودن حداقل نیاز فرهنگی این شهروندان را پوشش داده است و همچنین ایستگاه کتاب سه راه خیام به دلیل پرتردد بودن، مرکزیت شهر، منطقه تواصل معاملاتی توانسته است جایگاه بسیار خوبی را احراز نماید.

گسترش کتابخانه‌ها، سرمایه‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی است
وی اظهار کرد: همچنین مبنی بر درخواست دانشجویان و نیز رفع نیازهای تخصصی این قشر از شهروندان، این سازمان برای اولین بار محلی را برای دسترسی آسان دانشجویان تخصصی به نیازهای اطلاعاتی و سفارش کتب درخواستی خود از انتشارات معتبر تهران و خارج از کشور اقدام به ایجاد ایستگاه کتاب در مجاورت دانشگاه علوم پزشکی نموده است که از استقبال بسیار بالایی برخوردار بوده و مقام اول را در بین ایستگاه‌های کتاب در سطح شهر از آن خود کرده است.

وزیری نژاد اضافه کرد: کتابخانه‌ها در کشورهای در حال توسعه باید به گردآوری و تولید اطلاعات فرهنگی بپردازند و نباید اجازه بدهند که جامعه صرفاً مصرف کننده اطلاعات باشد.

وی افزود: به عبارت دیگر پیشبرد توسعه فرهنگی قبل از هر چیز به دسترس پذیری مطلوب اطلاعات برای تمام اقشار جامعه بستگی دارد، جامعه به دور از اطلاعات، پتانسیل حرکت و پویایی را در هیچ بخش خود ندارد، فراهم‌آوری و اشاعه اطلاعات مطابق با نیازهای جامعه در کتابخانه‌ها میسر است.

این مسئول بیان کرد: به جهت رفاه حال شهروندان و لزوم دستیابی آسان به منابع خواندنی و نیز بهره‌مندی حداکثری از فضای سالن‌های مطالعه، بنا به درخواست مراجعین کتابخانه‌های سازمان با افزایش ساعات خدمات‌دهی حتی در ایام جمعه و تعطیلات رسمی در خدمت شهروندان شهرمان می‌باشد.

وی در پایان افزود: گسترش کتابخانه‌ها، سرمایه‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی است؛ در این راستا کتابخانه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین علاوه بر امانت کتاب به شهروندان به اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ شهروندی می‌پردازند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان