۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برخی مسئولان به دنبال درآمدزایی از پیاده‌روی اربعین هستند/ نسبت به اربعین هنوز غفلت وجود دارد
کد خبر: ۲۶۷۰۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۷ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

پناهیان در قزوین:

برخی مسئولان به دنبال درآمدزایی از پیاده‌روی اربعین هستند/ نسبت به اربعین هنوز غفلت وجود دارد

پناهیان در قزوین با بیان اینکه نسبت به اربعین هنوز غفلت وجود دارد، گفت: گاهی مسئولان اجرایی در رابطه با پیاده روی اربعین برخوردی دارند که گویی با یک امر تفریحی و تفننی مواجه هستند.

برخی مسئولان به دنبال درآمدزایی از پیاده‌روی اربعین هستند/ نسبت به اربعین هنوز غفلت وجود دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت الاسلام علیرضا پناهیان پژوهشگر علوم اسلامی شب گذشته(چهارشنبه) در شبستان مسجدالنبی قزوین در تجمع بزرگ زائران اربعین اظهار کرد: در قرآن کریم دومرتبه در سوره‌های حج و حجرات از تقوای قلب صحبت شده است.

وی افزود: شعائر الهی نشانه‌های خداست و اکثر این نشانه‌ها آثاری از اولیای خداست، این نشانه‌ها باید مورد احترام قرار گیرد زیرا خدا این شعائر را نشانه‌های خود می‌داند.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: اصل و اساس تقوا در قلب آدمی است، غیر از رفتارهای ظاهری که در صورت رعایت شدن معنای تقواست اما دوبار در قرآن تاکید به تقوای دل شده است.

وی ادامه داد: عالی ترین نوع تقوا در نگاه قران کریم به احترام اولیای الهی تعبیر شده است زیرا اولیای الهی نقش ولایت را از جانب خداوند عهده دار هستند.

این کارشناس دینی ابراز کرد: اربعین اباعبدالله و زیارت اربعین که جزو نشانه‌های مومن بیان شده به علت بزرگداشت شعائر الهی است؛ تجمع اربعین علامت قدرت و عزت جهان اسلام است و ما وظیفه داریم با حضور گسترده این قدرت را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اربعین امروز برای ما تکلیف آور است، عنوان کرد: پیاده روی اربعین سرمایه عزت جامعه اسلامی و هم مایه افرایش قدرت جامعه اسلامی است.

پناهیان تصریح کرد: برخی‌ها مشخص نیست بنابر چه نوع دستور و فهمی به دنبال دستوری از سوی خدا برای تعظیم اربعین هستند؛ در صورتی که امام راحل می‌فرمودند؛" اگر در خانه خود نشسته و زیارت عاشورا با صد و لعن بخوانید این اسلام را حفظ نمی‌کند، مذهبی که با هیاهو و شور و برگزاری دسته جات عزاداری نباشد ماندگار نمی‌ماند."

وی افزود: مگر ما برای تظاهرات کردن سیاسی روایت داریم؟ مگر همه چیز باید نص صریح روایت باشد؟ پس فهم و عقل دینی و اعتقادی ما در سنجش مسائل و اتفاقات روز کجاست؟

پژوهشگر علوم اسلامی تاکید کرد: مردم در راهپیمایی اربعین مواضع خود را تحکیم می‌بخشند و بر عزت خود می‌افزایند، از مبلغان دینی که مبلغ اربعین نیستند، تعجب می‌کنم شما کدام دینی را ترویج می‌کنید؟ دین بدون بزرگداشت راهپیمایی اربعین چه ارزشی دارد؟

وی عنوان کرد: در زمان ائمه معصومین پیاده روی برای زیارت امامان رواج داشته است، چطور بر چهره مومنانه عده ای هنوز زیارت اربعین ثبت نشده است؟

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما برای توجه به اربعین منتظر چه چیزی هستیم؟ برخی به دنبال ظهور حضرت صاحب(عج) و دستور مستقیم ایشان برای بزرگداشت اربعین هستند؛ در صورتی که مسلمان باید با اشاره ائمه متوجه دستور و خواست آنها شود.

وی گفت: حتی اگر روایتی برای بزرگداشت اربعین نداشتیم، باز هم نفس قلب‌های عاشق امام حسین این حجت را بر ما تمام می‌کرد که باید نقش حتی کوچکی در بزرگداشت اربعین حسینی ایفا کنیم.

پناهیان عنوان کرد: گاهی مسئولان اجرایی در رابطه با پیاده روی اربعین برخوردی دارند که گویی با یک امر تفریحی و تفننی مواجه هستند.

وی افزود: خوب است یک بررسی در حوزه بودجه‌های فرهنگی کشور داشته باشیم از موسیقی تا قرآن و مساجد، تا متوجه شویم تاثیرات این مباحث چقدر بوده است؟ بعد بررسی کنند چند درصد این بودجه صرف امام حسین می‌شود؟

این کارشناس دینی ادامه داد: گاهی به امام حسین که می‌رسیم برخی نهادهای دولتی طمع می‌کنند که از این راه درآمدی هم کسب کنند، این پولی که از زائر امام گرفته شد آیا رواست که به اربعین برنگردد؟

وی تاکید کرد: ایا ما برای کار فرهنگی بودجه ای نداریم؟ ما هدفمان نیست بودجه‌های غیرمذهبی را مقابل اربعین قرار دهیم اما آیا خرج کردن در راه امام حسین(ع) برای جامعه تاثیرگذارتر است یا دیگر کارهای فرهنگی؟

پژوهشگر علوم اسلامی با گلایه از اینکه نسبت به اربعین هنوز غفلت وجود دارد، گفت: از ما همین حضور اثرگذار در پیاده روی اربعین باقی می‌ماند؛ خوب است ما در تشخیص اولویت‌ها دقت بیشتری کنیم.

وی بیان کرد: ظرفیت ما در اعزام زائر به اربعین چندبرابر شرایط فعلی است، فقط باید بصیرت لازم برای بزرگداشت اربعین ایجاد شود باید تلاش کنید یک سال هم اربعین از شما فوت نشود.

پناهیان در پایان ابراز کرد: اگر دلسوز فرهنگ جامعه هستیم باید شرایط را برای برگزاری باشکوهتر پیاده روی اربعین فراهم کنیم و کاری کنیم که شهرهای ما در نزدیک اربعین معنوی تر شود.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان