۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بابک زنجانی; بکُشید هم پول نمی‌دهم
کد خبر: ۲۶۶۹۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۵ ساعت: ۱۲:۱۱ ↗ لینک کوتاه

حاشیه های جلسه دیروز دادگاه متهم نفتی؛

بابک زنجانی; بکُشید هم پول نمی‌دهم

قاضی مقیسه بیان کرد: «در جلسه مواجهه زنجانی با شمس و فلاح هروی، وی صریحاً اعلام کرد پول دارم و یک ریال هم نمی‌دهم.

بابک زنجانی; بکُشید هم پول نمی‌دهم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، روز گذشته، پانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد؛ جلسه‌ای که به احتمال زیاد آخرین جلسه رسیدگی بود و پس از آن، قاضی پرونده باید حکم مقتضی را صادر کند؛ متهمانی که نقش موثری در تشکیل باند فساد نفتی و در بزرگ جلوه دادن بابک زنجانی داشتند.

درگیری بابک در دادگاه
در 27 شهریورماه بود که چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی برگزار شد و در ابتدای این جلسه، بابک زنجانی سخنانی را بیان کرد و در ادامه به دلیل درگیری لفظی با وکیل شرکت نفت، از دادگاه اخراج شد. قاضی مقیسه در حاشیه همان جلسه درباره علت حضور بابک زنجانی در دادگاه گفت: «ابهاماتی در مورد پرونده فلاح هروی در رابطه با نحوه پرداخت هدایایی که زنجانی به وی داده بود وجود داشت که این هدایا بیش از ٣٠ میلیارد تومان است. همچنین در خصوص نقش آقای شمس در فروش شرکت فال ابهاماتی مطرح بود که بابک زنجانی قبل از جلسه علنی در شعبه ٢٨ مسائلی را مطرح و همچنین در دادگاه نیز به مواردی اشاره کرد.»

آخرین جلسه محاکمه
بعد از این جلسات، روز گذشته، پانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی برگزار شد؛ جلسه‌ای که به احتمال زیاد آخرین جلسه رسیدگی بود. قاضی مقیسه پس از قرائت اتهامات متهم ردیف سوم پرونده از او خواست تا در جایگاه قرار گیرد و از خود دفاع کند. آقای میرسجاد سعیدمهر، وکیل حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی، اما موکل خود را از اتهامات مندرج در کیفرخواست مبرا دانست و ادعا کرد که مستندات ارائه شده به دادگاه گم شده است. سخنانی که با واکنش سخت و جدی قاضی مقیسه روبه رو شد و گفت:« دفاعیات موکلتان در پرونده موجود بوده و گم نشده است.

ضمن اینکه در دادگاه قبلی قاضی محترم پرونده این دفاعیات را قبول نکرده و بر اساس آن حکم اعدام صادر کرده است.
در لایحه وکیل آقای شمس جز یکسری اتهامات به دادگاه نکته دیگری وجود ندارد و از این حرف شما که می گویید اطلاعات گم شده، متوجه می‌شویم که پرونده را وکلا مطالعه نکرده‌اند.»
قاضی مقیسه تصریح کرد که قضات دیوان عالی رأی صادره درباره این پرونده را با دقت بررسی و حکم را تأیید کرده‌اند اما وکیل بابک زنجانی بر حکم شعبه تجدیدنظر و لغو مجازات اعدام دو همدست زنجانی، تاکید کرد.


در ادامه، فلاحتی یکی دیگر از وکلای متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی، با حضور در جایگاه گفت: «مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و وزارت نفت برای موکلم مصداق ندارد؛ زیرا موکلم تمام کارهای خود را به طور کامل گزارش می‌داده است.» پس از اظهارات وکیل متهم ردیف سوم، قاضی مقیسه پایان جلسه دادگاه را اعلام کرد.
صدور حکم تنها در یک هفته در این میان اما، قاضی مقیسه پس از پایان پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در جمع خبرنگاران گفت: «امروز پانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی بود و وکلا لایحه‌های خود را ارائه دادند و اگر مطلب و توضیحاتی نداشته باشند، مطابق ماده ۳۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام به صدور حکم خواهد شد.»وی ادامه داد: «پس از اعلام ختم رسیدگی به پرونده و مشورت با قضات پرونده، ظرف یک هفته مطابق قانون حکم صادر می‌شود و حکم صادره ظرف ۲۰ روز قابل فرجام‌خواهی است.»

گردن کلفتی در دادگاه
مقیسه بیان کرد: «در جلسه مواجهه زنجانی با شمس و فلاح هروی، وی صریحاً اعلام کرد پول دارم و یک ریال هم نمی‌دهم و این سخن ضبط‌شده است که حکم اعدام برای وی صادرشده و اجرای حکم به دست مسوولان است.»

همدستان بابک زنجانی
مهدی شمس که نامش به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، در جلسات دادگاه خود را  استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی و ساکن انگلیس معرفی کرد. اتهامات شمس بنا به قرائت کیفرخواست، عبارت است از فساد فی الارض در جهت اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی؛ همچنین پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو و پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ 767 میلیون و 500 هزار یورو.حمید فلاح هروی که نامش به عنوان متهم ردیف سوم در پرونده فساد نفتی مطرح شد، خود را بازنشسته، دارای مدرک دکترای صنایع با تابعیت ایران و بدون سابقه کیفری و ساکن تهران معرفی کرد.

بر اساس کیفر خواست اتهامات متهم ردیف سوم دایر بر افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه، مشارکت در ارتکاب جرائم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک‌میلیارد و دویست میلیون یورویی از شرکت Hk با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی و همچنین مشارکت در پولشویی است.

نقش مؤثر متهم ردیف دوم در فساد نفتی
حجت الاسلام مقیسه، قاضی پرونده، در جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی با اشاره به نقش مؤثر متهم ردیف دوم در شکل گرفتن فساد نفتی اعلام کرد که آقای شمس نقش بسیار موثری در تشکیل باند فساد نفتی به همراه متهم ردیف سوم در بزرگ جلوه دادن بابک زنجانی داشتند. حال تنهاباید منتظر ماند و نتیجه حکم دادگاه‌های متوالی همدستان بابک زنجانی را دید اما به نظر می‌رسد که حکم اعدام این دو نفر هم مانند بزرگترین متهم اختلاس نفتی، تأیید شود.




انتهای پیام/1404
منبع:صبح نو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان