۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند
کد خبر: ۲۶۶۹۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۵ ساعت: ۱۲:۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند

ترامپ برای خوشامد کسانی که از وی تسلیحات بزرگ خریداری کرده‌اند، نام مجعول خلیج ع. ر. ب. ی را برای خلیج تا ابد فارس به کار برد.

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،دونالد ترامپ روز جمعه در سخنان خود در مورد سیاست جدید آمریکا در قبال ایران از کلمه مجعول خلیج ع. ر. ب. ی استفاده کرد، این در حالی است که کاخ سفید در متنی که بر روی سایت خود از سخنان وی قرار داده است کلمه خلیج فارس را جایگزین کرد.

اماراتی‌ها، کویتی‌ها و عربستانی‌ها از غافله سالاران این جریان هستند و از این سخنان سخیف ترامپ استقبال کرده‌اند، آنها سالهاست به دلایل سیاسی برای مقابله با ایران و به رخ کشیدن اختلافاتشان بر سر جزایره سه گانه از نام مجعول خلیج ع .ر. ب .ی استفاده می‌کنند.  

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند

 خلیج فارس یا شاخاب پارس، آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هاسون سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروند رود، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.  

خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن با توجه به قرارگرفتن در قلب خاورمیانه، یکی از مهمترین مناطق دنیا به شمار می‌رود. وجود منابع عظیم سوخت‌های فسیلی موجود در این کشورها، موجب توجه کشورهای صنعتی جهان به این منطقه شده‌ است و لزوم حفظ امنیت کشورهای صادرکننده نفت این منطقه، از اولویت‌های کشورهای صنعتی جهان محسوب می‌شود.

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند

اصطلاح «خلیج ع . ر. ب. ی» برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ نشین‌های خلیج فارس توسط کارگزاران انگلیس و به طور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس به نام "رودریک اوون" در کتابی به نام حباب‌های طلایی در خلیج ع. ر. ب. ی در سال ۱۹۵۸ نوشت که «من در تمام کتاب‌ها و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس(بحرین) متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند، بنابر این این خلیج را ع. ر.ب. ی می‌نامیم.»

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، انگلیس‌ها نخستین عاملان كاشته شدن این بذر نفاق بودند، زیرا از قدیم در صدد بودند كه خلیج فارس را تبدیل به یك دریای انگلیسی كنند. بعدها در دهه 1980 آمریكایی‌ها هم به پیروی از آنها از تبدیل خلیج فارس به خلیج آمریكایی سخن گفتند. از نظر آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها این منطقه «شریان حیاتی غرب در منطقه استراتژیك غربی و حوزه منافع ویژه است، لذا اگر قادر باشند خلیج فارس را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تسلط خود در می آورند. 

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند

دلایل عرب‌های آن طرف خليج فارس نیز برای نامگذاری نادرست روی آن در نوع خود جالب توجه است. آنها هیچ توجهی به پیشینه تاریخی این منطقه ندارند و تمام تحلیلشان مبتنی بر این مسئله است که ساکنان سواحل خلیج فارس عموما عرب زبان هستند. برخی از این تحلیل ها نیز بر عدم تبعیت سواحل از دولت ایران اتکا دارد.  

این اولین بار نیست که دشمنان از واژه مجعول خلیج ع. ر. ب. ی استفاده می‌کنند؛ ما قبلا نیز این سخنان را از زبان بوش‌ها، کلینتون‌ها و رایس‌ها و پاول‌ها شنیده‌ایم. تاریخ به گواه نشان داده که خط مشی مبتنی بر زورگویی آمریکا هرگز تغییر نمی‌کند؛ بلکه این خط مشی به طور مستمر از زبان کاخ‌نشینان واشنگتن در طول زمان جاری شده است؛ ترامپ هم که نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه سر بسیار پر بادتری نسبت به سایر رئیس‌جمهورهای آمریکا دارد؛ زیرا میدان سیاست را با بازار بورس اشتباه گرفته است.

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند

آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اقدام ترامپ مبنی بر جعل نام خلیج فارس گفت: طنز تاریخی و سیاسی است که رئیس جمهور یک کشور مدعی جهانداری، با نگاه بازاریابی و ترغیب برخی کشورهای عربی برای کمک‌های مالی و پولی، یک حقیقت تاریخی را مخدوش نماید.

محمدجواد ظریف نیز در پاسخ به اقدام شرم‌آور رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر استفاده از نام مجعول خلیج ع. ر. ب. ی برای خلیج تا ابد فارس گفت: ترامپ برای خوشامد کسانی که از وی تسلیحات بزرگ خریداری کرده اند این عبارت را به کار برد. 

به هر حال به قول شخص دونالد ترامپ؛ کشورش خوب گاوهایی را پیدا کرده و تا می‌تواند آنها را می‌دوشد تا بی‌استفاده شوند. درست مثل افرادی چون صدام، قذافی، حسنی مبارک و بن‌علی که دولت آمریکا حتی زحمت حمایت از آنها را به خود نداد و پس از پایان تاریخ انقضایشان آنها را سوزاند. کشورهای عربی خلیج فارس نیز امروز به همین صحبت‌ها دلخوش هستند؛ زیرا در هیچ زمینه‌ای یارای مقاومت در مقابل جمهوری اسلامی ایران را ندارند و به قولی دایه خود را جلو انداخته‌اند تا در مقابل یک انقلاب باایستد.

آقای تاجر؛ خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند

امروز موجودی به نام ترامپ تبدیل به یک مشکل جهانی شده است که قطعا برای اروپا نیز دردسر ایجاد می‌کند. او اینک در یک طرف منازعات منطقه قرار گرفته و درگیری را از سطح دولت ها به مسائل اختلافی میان ملت ها کشانده که اگر به همین طریق ادامه دهد، قطعا نزدیک‌ترین هم‌پیمانانش را نیز از دست می‌دهد. در واقع ترامپ موشی است که چند صباحی است ادای گربه را در می‌آورد.

در هر حال نمی‌شود به دونالد ترامپ بابت سخنانش بر ضد ایران و خلیج فارس خرده‌ای گرفت، شاید اصلی‌ترین مقصر این ماجرا وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا باشد که اگر از همان ابتدا درست و دقیق به دانش‌آموزانش جغرافی و تاریخ می‌آموخت، این چنین سخنانی هم به وجود نمی‌آمد.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان