۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بی توجهی وزارت راه به پشتوانه مطالعاتی متروی هشتگرد- قزوین
کد خبر: ۲۶۶۹۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴ ساعت: ۱۲:۳۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس خانه صنعت و معدن استان قزوین مطرح کرد

بی توجهی وزارت راه به پشتوانه مطالعاتی متروی هشتگرد- قزوین

رئیس خانه صنعت و معدن استان قزوین گفت: طرح راه‌اندازی متروی هشتگرد- قزوین همزمان با سفر دوم رئیس جمهور وقت تصویب شد اما پس از مدتی با وجود تایید طرح و پشتوانه مطالعاتی چندین ساله این طرح توسط وزارت راه وشهرسازی لغو شد.

بی توجهی وزارت راه به پشتوانه مطالعاتی متروی هشتگرد- قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، علی محمدزمانی رئیس خانه صنعت و معدن قزوین، پیش از ظهر امروز  (دوشنبه) در نشست خبری با  حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این خانه، به بررسی طرح متروی هشتگرد-قزوین پرداخت و گفت: این طرح از سال 84 مطرح شده که به دلایلی تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه مترو یک سیستم ریلی برقی سریع‌السیر شهری است، افزود: این طرح با مزیت بهره‌برداری استان‌های شمال و شمال غربی است که قزوین را به شبکه فراگیر مترو تهران متصل می‌کند.

این مسئول ادامه داد: طرح مترو و بندر خشک اسفند ماه 84 همزمان با دو اتفاق سفر استانی رئیس جمهور وقت و تدوین نهایی سند توسعه قزوین مطرح و دلایلی برای آن مطرح شد.

قزوین در رتبه سوم تردد به تهران قرار دارد
محمدزمانی با اشاره به اینکه استان قزوین رتبه سوم تردد به تهران را داراست، تصریح کرد: این طرح با ذکر 14 مزیت به استانداری تحویل داده شد که با مخالفت مسئولین استانداری مواجه شد.

وی در ادامه به مزایای این طرح اشاره و اظهار کرد: موقعیت خاص جغرافیایی قزوین، صرفه جویی 40 درصدی سوخت، تسهیل حمل و نقل در محورهای پرتردد کشور، جلوگیری از تصادفات جاده‌ای، تاثیر جدی در خلوت کردن تهران، انتقال بدیهی بخشی از ترمینال غرب تهران به قزوین و جلوگیری از سکونت ناخواسته در قزوین و بهبود وضعیت مسکن از مزایای احداث متروی هشتگرد-قزوین است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان قزوین، اضافه کرد: حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، رونق گردشگری در کشور و در قزوین به عنوان منتخب پایلون گردشگری سازمان ملل، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و کشور، جذب سرمایه‌گذار خارجی، رفع نیاز استراتژیک ارتباط با تهران در شرایط بحرانی، دسترسی آسان به امکانات زیربنایی در تهران مانند فرودگاه، لزوم راه‌اندازی این مترو با توجه به عدم توسعه راه آهن و جاده‌های قزوین از دیگر مزایای اجرایی شدن این طرح است.

تصویب طرح در هیئت دولت وقت
محمدزمانی اظهار کرد: طرح احداث قطار مسافربری هشتگرد-قزوین به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فنی، بهداشت محیط زیست، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه‌های گوناگون، امکان عدم نیاز به تملک اراضی، جاذبه استقرار صنعت در استان، سرمایه گذاری 70 کیلومتر مسیر و بهره‌برداری 14 کیلومتری، نبود عارضه در مسیر، هزینه‌های سرمایه‌ای و ارزش مانده این طرح در پایان دوره 25 ساله که 157607500 دلار است مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این طرح همزمان با سفر دوم رئیس جمهور وقت در هیئت دولت تصویب و 20 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای این طرح در نظر گرفته شد؛ اما پس از مدتی با وجود تایید طرح توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و قرادادهای مالی با هیئت سرمایه‌گذار چینی و با پشتوانه کارشناسی و مطالعات چندین ساله این طرح توسط وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم لغو شد.

عضو هیئت رئیسه خانه مطبوعات ایران، خاطرنشان کرد: طرح متروی هشتگرد- قزوین یک طرح ملی است که 10 استان را از مزایای خود بهره‌مند می‌سازد اما همچنان با مخالفت‌ها و اختلاف نظرهایی روبرو است.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان