۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ورود زائران بدون روادید به عراق ممنوع است/ استانی شدن برنامه‌های اربعین در دستور کار قرار دارد
کد خبر: ۲۶۶۹۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴ ساعت: ۱۱:۳۷ ↗ لینک کوتاه

ذوالفقاری در گردهمایى دست اندرکاران برگزارى مراسم اربعین:

ورود زائران بدون روادید به عراق ممنوع است/ استانی شدن برنامه‌های اربعین در دستور کار قرار دارد

رئیس ستاد اربعین گفت: دولت عراق برنامه ریزى سنگینى براى تامین امنیت زائران انجام داده و ورود زائران بدون روادید به عراق ممنوع است.

ورود زائران بدون روادید به عراق ممنوع است/ استانی شدن برنامه‌های اربعین در دستور کار قرار دارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین در گردهمایى دست اندرکاران برگزارى مراسم اربعین که صبح امروز دوشنبه (24 مهر) در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: اربعین حسینی(ع) متعلق به همه ادیان و مذاهب است و همه افراد از هر نوع مذهب و دینی در این مراسم شرکت می‌کنند.

وی افزود: امیدوارم مراسم اربعین نقش بیشتری در حفظ انسجام میان انسان‌ها و ادیان مختلف و مذاهب ایجاد کند.

ذوالفقاری ادامه داد: در دو سال گذشته روند رو به رشدی در برگزاری اربعین داشتیم، چنین تجمعی از نظر کمیت، کیفیت، مسیر، موقعیت و ... در دنیا بی‌نظیر است. بنابراین مدیریت بر این حوزه هم باید مبتنی بر همان فرهنگ باشد؛ در غیر این‌صورت تأثیری نخواهد داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اربعین نیازمند کار و جهاد خالصانه است، متذکر شد: خادمان بسیاری در بازسازی ستاد عتبات عالیات بدون نام و نشان اقدامات جهادی انجام می‌دهند، همچنین سال گذشته طبق روال معمول جلساتی برگزار کردیم و برمبنای آن جهت‌گیری‌ها مشخص و کمیته‌ها هم برای رفع مشکلات و نواقص تشکیل شد.

وی با اشاره به رویکردها و سیاست‌های مراسم اربعین، تصریح کرد: آنچه به عنوان اصل و اساس مورد توجه قرار دارد این است که بتوانیم در این مسیر مروج فرهنگ اصیل اربعین بدون افراط، تفریط و خرافه باشیم، ما باید عملا فرهنگ ایثار، اخلاص و ایمان را ترویج کنیم.

ذوالفقاری بیان کرد: در ایام اربعین رعایت نسبت‌ها و ارزش‌های مردم و دولت عراق باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا میزبان اصلی همه زائران دنیا مردم و دولت عراق هستند؛ بنابراین باید این مهم را مورد توجه قرار داد و در عمل، گفتار و کردار هم به آن توجه داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: مردم علاقه دارند در ایام اربعین در کربلا و نجف نذرهای خود را ادا کنند؛ از این رو ما زمینه انجام این کار را فراهم کردیم تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: میزبان اصلی اربعین دولت عراق است و اگر همکاری ما در این کشور دیده می‌شود به این معنا نیست که متولی و میزبان اصلی این مراسم ما هستیم. بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد که خدمات موکب یک کشور با کشور دیگر خط‌کشی نشود.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه ما باید سازماندهی کننده و هماهنگ کننده اربعین باشیم، گفت: خودجوش بودن اربعین برای ما به عنوان اصل مهم مورد توجه است. این مراسم نباید به شکل تصدی‌گری اداره شود، خوشبختانه همه مقدمات این مراسم انجام شده و موکب‌ها مجوزدار و دارای شناسنامه شده است. همچنین مسائل امنیتی هم مشخص شده است و تسهیل در رفت و آمد زائران از جمله محورهای اصلی و اساسی برای ما به شمار می‌آید.

مقررات مراسم اربعین باید مورد توجه زائران قرار گیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مقررات مراسم اربعین باید مورد توجه زائران قرار گیرد، افزود: ورود بدون روادید به کشور عراق ممنوع است. سال گذشته مسئولان این کشور همکاری خوبی با کشور ما داشتند و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد برطرف شد. البته ما قبول داریم که اگر هزینه اربعین کاهش یابد، همه می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. در عین حال ما می‌خواهیم این مراسم به صورت رایگان انجام شود، اما باید پذیرفت که هرکاری الزامات خاصی دارد و رعایت قوانین و مقررات این مراسم مورد تأکید مراجع و مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: کسانی که بدون تهیه روادید قصد خروج از کشور دارند اقدامشان از نظر شرعی و قانونی مورد قبول نیست، همچنین دولت ایران و عراق هم این موضوع را خلاف قانون می‌دانند، چرا که حق سایر زائران که به صورت قانونی قصد خروج از کشور دارند، تضییع می‌شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: ممکن است به دلیل حضور زائرانی که ویزا تهیه نکرده‌اند و قصد دارند غیرمجاز وارد عراق شوند مرز بسته شود و همچون سال گذشته مشکلات زیادی در این زمینه به وجود بیاید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: سال گذشته با وجود بسته شدن مرز مهران توسط کشور عراق، مسئولان دو کشور تلاش بسیاری کردند تا همان زائران به خاک عراق وارد شوند. به هرحال تأکید می‌کنم که برقراری نظم و امنیت در اربعین امسال جدی است و دولت عراق هم برنامه‌ریزی سنگینی برای تأمین امنیت زائران در نظر دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های خود را برای عبور زائران از مرز خسروی ارائه داده‌ایم، گفت: تمام ظرفیت‌ها را برای ارائه تسهیلات به زائران به کار می‌گیریم، اما در عین حال انتظارات باید ساماندهی و مدیریت شود؛ در غیر این‌صورت مشکلات و نابسامانی‌های زیادی به وجود خواهد آمد.

ذوالفقاری یادآور شد: نباید در فضای پوپولیستی قرار بگیریم بلکه باید واقعیت‌ها را برای مردم تشریح کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تأمین بهداشت، امنیت و نظم زائران از وظایف حاکمیت و دولت در داخل کشور است، گفت: در عراق ستاد اربعین با مسئولیت سفیر ایران کمیته و قرارگاه مختلفی تشکیل داده است و بنده از همه مسئولان برگزار کننده اربعین درخواست می‌کنم که در چارچوب هماهنگی با ستاد عراق حرکت کنند، زیرا آنها اشراف بهتری به کشور عراق دارند.

وی با تأکید بر اینکه مشی آینده ما این است که برنامه و اجرای اربعین را استانی کنیم، متذکر شد: بخشی از تمرکز ما بر این است که هرکس قصد انجام کاری در ستاد اربعین دارد، این اقدام باید به صورت استانی انجام شود. در این راستا ستادهای استانی باید شکل بگیرد و قصد داریم برنامه‌ریزی انجام دهیم تا ستاد مرکزی نقش مدیریت را داشته باشد و سایر امور برگزاری مراسم اربعین را استان‌ها اداره کنند.

ذوالفقاری بیان کرد: در استان خوزستان ایران، کرمانشاه برگزاری مراسم اربعین در اولویت قرار گرفته است و این سه استان مشغول اجرای میدانی اربعین هستند، همچنین مجموعه‌ای از اقدامات اساسی در این استان‌ها انجام شده و استانداران به عنوان رئیس ستاد اربعین استان شناخته می‌شوند.

استانداران رئیس ستاد اربعین استان متبوع خود هستند

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: استانداران به عنوان رئیس ستاد اربعین استان مسائل و امور اجرای مراسم را برعهده دارند و یا قرار باشد کاری در سطح ملی انجام شود، استاندار وظیفه پیگیری آن را برعهده دارد، لذا از استانداران می‌خواهیم روزانه جلسات پیگیری برگزاری اربعین را برگزار تا نواقص موجود در این حوزه را برطرف کنند.

همچنین یادآوری می‌کنم که مسئولان کمیته‌ها باید با مسولان کمیته کشور عراق هماهنگی بیشتری داشته باشند تا برگزاری اربعین با مدیریت بهتری برگزار شود.

وی با اشاره به موضوع اطلاع رسانی مراسم اربعین، خاطرنشان کرد: از صدا و سیما و رسانه‌ها درخواست می‌کنم اطلاع‌رسانی لازم را برای زائران و مردم انجام دهند و در این اطلاع‌رسانی‌ها به مردم نشان داده شود.

ذوالفقاری گفت:بانوان بهتر است به صورت گروهی به عتبات مشرف شوند زیرا در این صورت مشکلات ما کمتر خواهد بود. در مراسم اربعین ستاد راهنمای زائر وجود خواهد داشت و زائران می‌توانند از این فرصت برای بهبود سفر خود استفاده کنند.

همچنین تأکید می‌کنم که استان‌های مهم نباید اقدامات اصلی را به دقایق آخر واگذار کنند. آنها باید زودتر امور اجرایی را هرچه زودتر شروع کنند تا بتوانند خدمات را به زائران ارائه دهند. متأسفانه سال گذشته تا اندازه‌ای نابسامانی در این زمینه وجود داشت و نباید این موضوع در مراسم امسال تکرار شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: کنترل نرخ‌ها از مسائل و مطالبات مردمی است و کمیته‌ها باید نسبت به آن نظارت جدی داشته باشند، به هرحال اربعین رایگان نیست اما باید از وجود اسرافات جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: بعد از اتمام مراسم اربعین انتظار داریم مردم نظرات راهبردی خود را ارائه دهند تا برای مراسم آینده راهبرد و مسیر خود را بهتر طراحی کنیم

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان