۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین وزیر خزانه‌داری آمریکا; قصد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران داریم
کد خبر: ۲۶۶۹۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴ ساعت: ۱۱:۳۱ ↗ لینک کوتاه

در ادامه سیاست های خصمانه آمریکا در قبال ایران؛

وزیر خزانه‌داری آمریکا; قصد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران داریم

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید بعد از اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران قصد اعمال تحریم‌های بیشتری علیه ایران دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا; قصد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران داریم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،«استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز یکشنبه تصریح کرد قصد دارد به عنوان بخشی از راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف تحریم‌های تازه قرار دهد. 

به نوشته رویترز، منوچین در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز در پاسخ به اینکه آیا قصد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سپاه را دارد گفت: «بله. می‌خواهم این کار را انجام بدهم.»استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد در نشست‌های اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول  درباره این رویکرد آمریکا با همتایان بین‌المللی خود گفت‌وگو کرده است. 

وی گفت: «گفت‌وگوهای بسیار مستقیمی با همتایانم درباره کارهایی که می‌خواهیم با ایران انجام بدهیم داشتم. با آنها درباره این موضوع همکاری خواهیم کرد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی روز جمعه با بیان ادعاهای بی‌پایه ایران را به نقض «روح توافق هسته‌ای» متهم کرد و گفت که پایبندی تهران را به آن اعلام نخواهد کرد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای بعد از سخنرانی ترامپ اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تحت تحریم به موجب اقدامات اصطلاحاً تروریستی قرار داده است. 

اقدام واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با گروه‌های تروریستی و جلوگیری از پیشروی داعش مورد تقدیر دولت‌های عراق و سوریه قرار گرفته است. در مقابل، ائتلاف تحت رهبری آمریکا بارها با هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه به پیشروی گروه تروریستی داعش در سوریه کمک کرده است. 

* اسنادی درباره نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش 

علاوه بر این، یک سند وزارت دفاع آمریکا که اخیراً افشا شده به صریح‌ترین وجه ممکن تعمد واشنگتن در تشکیل گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را نشان می‌دهد.

این اسناد مربوط به آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا هستند و تاریخ آن مربوط به اوت سال 2012، یعنی حدود یک سال بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه است. اسناد مزبور فاش می‌کنند دولت آمریکا و کشورهای غربی علی‌‌رغم آگاهی کامل از سیطره القاعده بر جریان‌های معارض در سوریه تصمیم‌ گرفته‌اند از آنها برای براندازی نظام «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه استفاده کنند. 

اسناد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که حدود دو سال پیش گروهی موسوم به «دیده‌بان قضایی» آن را فاش کرد علاوه بر این حاکی از آن هستند که حمایت دولت باراک اوباما از تروریست‌های مرتبط با القاعده، به‌خلاف آنچه مقامات آمریکا از ابتدا مفتخرانه اعلام می‌کردند، تنها به «حمایت‌های غیرکشنده و غیرتسلیحاتی» محدود نبوده، بلکه «ارسال مخفیانه سلاح در سطح وسیع» را هم شامل می‌شده است.

نکته جالب‌تر اما آنکه، این حمایت‌ها علی‌رغم آن صورت گرفته‌اند که دولت ایالات متحده، مطابق این اسناد، پیش‌بینی می‌کرده حمایتش از تروریست‌ها برای اندازی نظام بشار اسد، سرانجام به تشکیل گروهی مانند داعش در عراق و سوریه منجر می‌شود. علی‌رغم  این، واشنگتن نه‌تنها از این موضوع ابراز نگرانی نکرده بلکه از آن «استقبال» هم کرده است.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این نامه به‌تاریخ آگوست 2012، پس از بیان اینکه «نیروهای سلفی، هدایت‌کننده شورش‌ها در سوریه هستند» می‌نویسد حمایت‌های آمریکا از گروه‌های معارض در سوریه می‌تواند به تشکیل «یک محور سَلَفی اعلام‌شده یا نشده» در شرق سوریه و عراق منجر شود و سپس در ادامه نوشته است: «این دقیقاً همان چیزی است که قدرتهای حمایت‌کننده از معارضان سوریه برای منزوی کردن رژیم سوریه که یکی از کشورهای راهبردی در گسترش شیعه‌گری است به‌دنبال آن هستند».

سقوط شهر رمادی، مرکز استان الانبار عراق در سال 2014 هم رخدادی است که به آشکارترین وجه بر این اسناد صحه گذاشتند. کاروان داعش در آن زمان در حالی وارد این شهر شد که آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نداد. آنچه بیشتر مایه شگفتی شد، گزارش 28 ماه مه (7 خرداد 1394) نشریه آمریکایی بلومبرگ بود.

در گزارش مزبور از منابع و مقامات اطلاعاتی آمریکا (که خواسته بودند نامشان فاش نشود) نقل شده بود که «اطلاعات قابل توجهی از برنامه حمله (گروه) دولت اسلامی به رمادی در اختیار داشتیم».

بعد از آنکه جنجال‌ها بر سر اهمال آمریکا در مقابله با داعش بالا گرفت «جنییو دیوید»، سخنگوی «مرکز فرماندهی آمریکا» گفت علت خودداری آمریکا از انجام حملات هوایی در جریان حمله داعش به رمادی خطر کشته شدن غیرنظامیان بی‌شمار، یا آن‌گونه که در فرهنگ نظامیان به‌کار می‌رود «تلفات جانبی» بالا بوده است.

این در حالی است که در مورد رمادی کاروان نظامی داعش ساعت‌ها در راه رسیدن به شهر بود، اما در جاده مورد حمله هواپیماهای آمریکایی قرار نگرفت. در گزارش بلومبرگ آمده است که آمریکا «قبل از سقوط شهر رمادی ناظر تجمع ستیزه‌جویان، خودروها و ادوات جنگی سنگین (گروه) دولت اسلامی در حاشیه شهر رمادی بود... (با این حال) دستوری برای اجرای حملات هوایی علیه کاروان صادر نشد».

  انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان