۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پیشروی نیروهای عراقی در کرکوک/ تسلط بر بخشی از استان بدون درگیری
کد خبر: ۲۶۶۹۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴ ساعت: ۱۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

پس از ضرب الاجل ۷۲ساعته العبادی؛

پیشروی نیروهای عراقی در کرکوک/ تسلط بر بخشی از استان بدون درگیری

منابع عراقی از پیشروی نیروهای امنیتی این کشور به سوی استان کرکوک در شمال عراق خبر دادند.

پیشروی نیروهای عراقی در کرکوک/ تسلط بر بخشی از استان بدون درگیری
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از شبکه سومریه، یک منبع امنیتی از پیشروی صدها زره پوش نیروهای امنیتی عراق به سمت کرکوک خبر داد.

این منبع اعلام کرد که صدها زره پوش نظامی متعلق به نیروهای امنیتی به سمت استان کرکوک پیشروی کرده اند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود که این نیروها پیرامون محورهای استان کرکوک مستقر شده اند.

بر اساس این گزارش، هدف از پیشروی نیروهای عراقی تسلط بر پایگاه هوایی k۱ و چاه های نفت تحت سیطره نیروهای پیشمرگه کرد است.

وقوع درگیری توپخانه ای ارتش عراق با پیشمرگه در کرکوک

روز گذشته بخش زیادی از نیروهای پلیس اتحادیه، نیروهای ضد تروریسم و نیروهای واکنش سریع در اطراف کرکوک استقرار پیدا کرده بودند منابع آگاه از استقرار نظامیان ارتش عراق در بخش های زیادی از کرکوک بدون درگیری مسلحانه با نظامیان پیشمرگه خبر داده بودند.

با این حال شبکه خبری «الجزیره»، گزارش داده که میان نیروهای پیشمرگه و نیروهای مسلح عراق درگیری های توپخانه ای شکل گرفته است. یک افسر نظامی در نیروهای پیشمرگه اعلام کرده که در این درگیری های تبادل آتش توپخانه ای میان ارتش عراق و نیروهای کُرد صورت گرفته است.

کامران محمود افسر نیروهای پیشمرگه به خبرگزاری آناتولی گفته که این درگیری ها با سلاح سبک میان نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه در دروازه جنوبی شهر کرکوک صورت گرفته است و مدعی شده که ابتدا نیروهای بسیج مردمی عراق تیراندازی را آغاز کرده است.

در حالی که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان از عناصر پیشمرگه خواسته از هر وسیله ای برای دفاع از خود در برابر نیروهای ارتش عراق استفاده کنند، هیمن هورامی مشاور سیاسی بارزانی در صفحه توییتر خود نوشته که رئیس اقلیم کردستان به نیروهای پیشمرگه چراغ سبز داده تا از هر وسیله ای برای دفاع از خود استفاده کنند.

با این حال منابع نظامی عراقی خبر داده اند که درگیری ها در جنوب شهر کرکوک با موشک های کاتیوشا ادامه پیدا کرده است و نیروهای ارتش بدون مقاومت عناصر پیشمرگه موفق شدند وارد منطقه «شهرک صنعتی» و پادگان «خالد» شوند.

نجم الدین کریم استاندار برکنار شده کرکوک هم شب گذشته در اقدامی تحریک آمیز با حضور در خیابان های اصلی شهر در برابر رسانه ها از هر فرد مسلحی در کرکوک خواست که برای دفاع از این شهر خارج شوند، او با طرح این ادعا که شهر مورد حمله قرار گرفته است مدعی شد که کُردها سکوت نمی کنند و دست روی دست نگذاشته و از این شهر دفاع می کنند.

شورای امنیتی اقلیم کردستان هم اعلام کرد که هدف نیروهای عراقی و پلیس اتحادیه به دست گرفتن کنترل پایگاه نظامی «کیوان» و چاه های نفتی شهر است. پیشتر هم منابع آگاه در نیروهای الحشد الشعبی اعلام کرده بودند که هدف اصلی نیروهای عراقی برای تحرک به سوی کرکوک به دست گرفتن کنترل میادین نفتی و تأسیسات مهم مانند فرودگاه کرکوک است که در اطراف شهر واقع شده است.

ریوار طالبانی رئیس شورای استانی کرکوک هم نیروهای ارتش عراق را «مهاجم» توصیف کرده و مدعی شده که این نیروها خسارت های زیادی متحمل شده اند و افزود: کنترل همه پایگاه های نظامی و تأسیسات نفتی در اختیار نیروهای پیشمرگه است.

این ادعا در حالی مطرح شده که تصاویری که شبکه کُردی «ان آر تی» منتشر کرده نشان می دهد کادر خبری این شبکه با دیدن کاروان عظیمی از نیروهای عراقی که در حال ورود به کرکوک هستند، در زمان پخش زنده از محل خود فرار می کنند.

بر اساس گزارش الجزیره فعالان شبکه های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده اند که نشان می دهد نیروهای عراقی وارد شهر ترکمان و عرب نشین طورخورماتو در شمال استان صلاح الدین نیز شده اند. این در حالی است که این شهر که روز گذشته شاهد حملات پراکنده عناصر خود سر کُرد به سوی مردم عرب و ترکمان بود.

انتشار گزارش‌هایی از وقوع درگیری در جنوب کرکوک

یک منبع امنیتی در کرکوک بامداد دوشنبه از وقوع درگیری های مسلحانه در منطقه «الحی الصناعی» واقع در جنوب کرکوک خبر داد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود که صدای تیراندازی های پراکنده در مناطقی از کرکوک شنیده می شود.

تسلط نیروهای امنیتی بر مناطق گسترده ای از کرکوک

منابع عراقی همچنین از تسلط نیروهای امنیتی این کشور بر مناطق گسترده ای از کرکوک بدون هرگونه درگیری با نیروهای پیشمرگه مستقر در این استان خبر دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مبارزه با تروریسم و تیپ زرهی نهم ارتش عراق و نیروهای پلیس فدرال توانستند بدون درگیری با نیروهای پیشمرگه بر مناطق گسترده ای از کرکوک تسلط یابند.

تلویزیون عراق اخبار منتشرشده درباره وقوع درگیری های مسلحانه در کرکوک را تکذیب کرد.

دستور حیدر العبادی برای حفظ امنیت تمام شهروندان

در همین حال، حیدر العبادی نخست وزیر عراق به نیروهای نظامی دستور داد تا با کمک نیروهای محلی کرکوک و پیشمرگ‌های کرد، امنیت این استان را تامین کنند.

تلویزیون رسمی عراق در خبری فوری گزارش داد که حیدر العبادی از نیروهای امنیتی عراق خواست تا امنیت تمام شهروندان کرکوک از مولفه های مختلف را تامین کنند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق پنجشنبه هفته گذشته برای ورود نیروهای پلیس فدرال به کرکوک ضرب الاجل ۴۸ ساعته تعیین کرده بود که امروز نیز ۲۴ ساعت تمدید شد. دولت عراق دیروز یکشنبه حضور  عناصر تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شهر کرکوک را همانند اعلان جنگ علیه خود خوانده بود.

 




انتهای پیام/1404
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان