۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین همه چیز درباره ماجرای حضور جاسوس دوتابعیتی در تیم هسته ای/ دری اصفهانی از چه زمانی وارد تیم هسته ای شد و چه خدماتی به آمریکا و انگلیس داد؟
کد خبر: ۲۶۶۹۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴ ساعت: ۱۱:۱۰ ↗ لینک کوتاه

از چک های میلیاردی تا بند مربوط به FATF

همه چیز درباره ماجرای حضور جاسوس دوتابعیتی در تیم هسته ای/ دری اصفهانی از چه زمانی وارد تیم هسته ای شد و چه خدماتی به آمریکا و انگلیس داد؟

سکوت دولت در قبال جاسوسی دری اصفهانی در حالی است که وی اعترافات مهمی درباره ارتباط گیری با کانادا، آمریکا و انگلیس داشته است.

همه چیز درباره ماجرای حضور جاسوس دوتابعیتی در تیم هسته ای/ دری اصفهانی از چه زمانی وارد تیم هسته ای شد و چه خدماتی به آمریکا و انگلیس داد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،حدود یک سال است که نام دری اصفهانی روی زبان ها افتاده است فردی که سال گذشته برای اولین بار به صورت غیر رسمی اعلام شد که به اتهام جاسوسی در تیم هسته ای موقع خروج از کشور بازداشت شده است، اما بلافاصله وزارت خارجه کشور این خبر را تکذیب کرد که هیچ جاسوسی در تیم هسته ای وجود نداشته است.

در ادامه با انتشار نام دری اصفهانی و تایید و تکذیب ها و بعد از گذشت یک سال قوه قضائیه محکومیت عبدالرسول دری اصفهانی فرزند حسین را تایید کرد؛ وی به جرم جاسوسی در تیم هسته ای و ارتباط با دو سرویس جاسوسی در ابتدا به ده سال و سپس با اعتراض بر روی حکم و به دلیل کهولت سن به 5 سال زندان محکوم شد.

 

دری اصفهانی از چه زمانی وارد تیم هسته ای شد؟

تیر ماه سال 94 بود که تفاهم هسته ای لوزان امضا شد در آن زمان بیانیه ای شامل خلاصه‌ای از مجموع راه حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون در لوزان سوئیس به امضای طرفین رسید و از آنجا بود که پای برخی از کارشناسان مانند دری اصفهانی به مذاکرات باز شد و در برخی از دوره های مذاکرات حضور داشت.

حضور مستقیم دری اصفهانی در تیم هسته ای به واسطه معرفی یکی از معاونان دولت صورت گرفته است؛ در همین راستا کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی گفته بود: دری اصفهانی مشاور رئیس کل بانک مرکزی، آقای سیف بوده است. ایشان به دعوت آقای نهاوندیان به تیم مذاکره کننده دعوت می شوند و ماموریت رفع تحریم های بانکی را به عهده می گیرد.

 

تحریم های بانکی که در ظاهر برداشته شد اما در عمل آب از آب تکان نخورد

دری اصفهانی در حالی مسئولیت بخش های بانکی و مالی در توافق هسته ای را بر عهده داشته است که در حال حاضر بزرگترین ایرادات به برجام در این بخش ها وجود دارد؛ در حالی کهادعا می شد تمام تحریم های بانکی برداشته شده است اما همچنان به خاطر نبود ضمانت اجرایی قوی بانک‌های بزرگ حاضر به همکاری با بانکهای داخلی نشدند.

جاسوس از آب درآمدن عضو موثر پولی و مالی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دلیلی است بر عدم توفیق برجام برای رفع تحریم های پولی و مالی؛ کریمی قدوسی در همین راستا می گوید: دری اصفهانی به ظاهر مسئول لغو تحریم های اقتصادی از طرف ایران بوده ولی از طرف دیگر ماهیانه 6500 پوند از انگلیسی ها حقوق می گرفته است که تحریم ها را حفظ کنند.

نماینده مردم مشهد در ادامه بیان داشت: وظیفه ایشان به این نحو بوده که قرارداد ایران و 1+5 طوری نوشته شود که  تفسیر و تفهیم به نفع امریکایی ها و انگلیسی ها تمام شود و در نهایت بشود آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم.
اگرچه دولتمردان سعی کردند دستاوردهای برجام را برجسته تر کنند و حتی در روز نخستین اجرای برجام اعلام کردند که هزاران ال سی گشوده شده است، اما سیف به عنوان رئیس بانک مرکزی در جایی لب به شکایت گشود و اعلام کرد: دستاورد ایران از ابتدای اجرای برجام «تقریباً هیچ» بوده است.
 
 افتخار دری اصفهانی و بند مربوط به FATF
یکی از افتخارات جاسوس هسته ای تا پیش از دستگیری بند مربوط به اجرای FATF بود؛ هرچند بعدها مشخص شد این بند با رایزنی طرف آمریکایی و اصرار دری اصفهانی وارد برجام شده است.
دری‌اصفهانی در نگارش چند بند کلیدی مربوط به FATF نقش مهمی داشته است که مشکلات ناشی از این بند اخیراً آغاز شده و برخی از بحران های مالی اخیر ناشی از پیوستن به این بند است.
بعد از اجرای این بند بود که برخی  بانک‌های کشور در مسیر اجرای توافق با FATF خود تحریمی را آغاز کرده‌ و در این مسیر تحریم افراد حقیقی یا حقوقی که ظالمانه مورد تحریم غرب قرار گرفته بودند در اقدامی عجیب و قابل تامل از جانب بانک‌های داخلی نیز آغاز شد.
عباس عراقچی در توجیه این بند و اجرای آن گفته بود: «لزوما هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و ما در سال‌های قبل مثلا اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می‌کردیم فکر می‌کردید به صورت بانکی بوده است. برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند. ما هیچگاه به این لیست‌ها مقید نبودیم، ولی دلیلی نمی‌شود که بانک‌های خودمان را به دست خودمان گیر بیندازیم. وقتی راه‌های دیگری هم برای ارسال پول وجود دارد،‌دلیلی برای این کار وجود ندارد.»
 
خوش خدمتی های دری اصفهانی به آمریکا و انگلیس
بر اساس گزارش‌های منتشره دری اصفهانی قبل از انقلاب با کمیته خزانه داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته‌است. پس از انقلاب، در وزارت دفاع ایران استخدام و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می‌گیرد. تلاش های دری اصفهانی به عنوان معاون حقوقی و تیم همراه او در نهایت به قرارداد الجزایر منتهی می شود.
بعد از مدتی وزارت دفاع در می‌یابد که در محاکم و دعاوی بین ایران و آمریکا، به رغم مستندات و مدارک قوی، به علت عدم ارائه دفاعیات لازم آرای صادره به نفع آمریکا است به همین جهت از وزارت دفاع اخراج می‌شود و به کانادا می‌رود.
بر هیچ کسی اثرات معاهده الجزایر پوشیده نیست که بر اساس گفته های منوچهر محمدی یکی از کارشناسان سیاسی کشور تنها عودتی اموال ایران از آمریکا تنها یک ماشین شاه! بوده است.
در همین راستا کریمی قدوسی گفته بود: دری اصفهانی به اصطلاح کارشناس مسائل بانکی در تیم هسته ای بود که همزمان در وزارت خزانه داری آمریکا نیز عضویت داشته است. یعنی نماینده شرکتی بوده که نظارت های مالی وحسابرسی را برای ofac انجام می داده و از وزارت خزانه داری آمریکا هم حقوق می گرفته است.

وی در ادامه افزود: دری اصفهانی از انگلیس هم حقوق دریافت کرده است که برجام به گونه ای نوشته شود که تحریم ها برداشته نشوند و بعد از برجام تاثیرات تحریم ها باقی بماند؛ دری اصفهانی از تیم مذاکره هم حقوق دریافت می کرده است که مفاد مرتبط با حوزه بانکی را به گونه‌ای تنظیم کند که تحریم ها برداشته شوند.

 
حق الزحمه دری اصفهانی چقدر بود؟
وی در نهایت با تلاش برخی در دولت یازدهم به ایران بازگشته و به عنوان مشاور رئیس بانک مرکزی مشغول به کار شده بود.
محسنی اژه ای در جریان توضیح ارتباطات دری اصفهانی اعلام کرده بود که وی با داشتن تابعیت دوم کانادایی با دو سرویس جاسوسی دنیا در ارتباط بوده است و مبالغی را بابت جاسوسی دریافت کرده است.
 
ترکمن‌چای تا برجام؛ جاسوس دولت روحانی مردم و مملکتش را چقدر فروخت؟
 
دری اصفهانی نماینده یک شرکت چند ملیتی به نام PWC است که در حوزه حقوقی، مالی فعالیت می کند، دفتر این شرکت در دبی بوده است که دری اصفهانی هم برای انجام امورات این شکرت به دبی مراجعت می کرده است.
نکته قابل توجه این است که این شرکت از سوی وزارت خزانه داری آمریکا ناظر اجرای صحیح یکی از بندهای برجام (بند مربوط به FATF ) در ایران بوده است.
در حقیقت بندی که با تلاش دری اصفهانی وارد برجام شده از سوی خود وی نیز بر روند اجرای صحیح آن نظارت صورت می گرفته است، که بر اساس اعترافات خود او، روند مذاکرات 5+1 و ایران از طریق دری اصفهانی به این شرکت اطلاعرسانی می شده است.
دری اصفهانی حقوق ماهانه‌ای به مبلغ ۷۵۰۰ پوند انگلیس از این شرکت دریافت می کرده است؛ دریافت ماهیانه چهل میلیون تومان تنها برای 3 تا 4ساعت مشاوره به این شرکت بوده که مستقیما به حساب یکی از فرزندانش در کانادا واریز می‌شده است.
بر اساس گزارشات، وی تمام تلاش خود برای لابی سیاسی به نفع PWC را انجام می داده است؛ وی همچنین به ارتباط گیری با سرویس جاسوسی MI6 هم اعتراف کرده است. یکی دیگر از اعترافات وی ارائه اطلاعات به جک استراو انگلیسی بود، در حقیقت زمانی که جک استراو مقابل دوربین از عملکرد خود در قبال ایران  اظهار ندامت کرده بود در پشت صحنه با دری اصفهانی در ارتباط بوده و برخی از اطلاعات مربوط به مسائل اقتصادی مذاکرات را از وی دریافت می کرده است.
40 میلیون تومان تنها یکی از درآمد های دری اصفهانی بوده است، وی هم زمان حقوق زیادی بابت حق مشاوره از وزارت خارجه دریافت می کرده است؛ دری اصفهانی رقم دیگری بابت ارائه اطلاعات از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت می کرده است.
عبدالرسول دری اصفهانی، در کنار حضور در تیم هسته ای دارای فعالیت های اقتصادی دیگری نیز بوده است که به عنوان مثال وی عضو هیات مدیره بزرگترین بیمه خصوصی کشور هم هست.
 
چک های میلیاردی در وجه جاسوس هسته ای

بر اساس اسناد موجود وی در سال‌های 93 و 95 دریافت‌های نجومی و میلیاردی را طی چک‌های مختلف و در بازه‌های زمانی محدود داشته است.

وی در تیرماه سال 95 طی سه فقره چک مبلغ 3 میلیارد تومان دریافت کرده است و همچنین در ماه بعد یعنی مردادماه سال 95 نیز 3 میلیارد تومان طی 3 فقره چک دریافت کرده است.

در سال 93 نیز طی یک ماه پایانی سال مبلغی نزدیک به 9میلیارد به دری اصفهانی پرداخت شده که منبع و دلیل پرداخت‌های این‌چنینی و در بازه‌های کوتاه مشخص نیست.

 

 

 

 

حقیقت آن است که درآمد ماهانه بالا در کشور هم نتوانسته است برای وی کافی باشد و به همین منظور اقدام به فروش اطلاعاتی می کرده است که از حضور در جلسات مذاکرات هسته ای می کرده است؛ نکته قابل توجه حضور دری اصفهانی در برخی از جلسات خصوصی دولت است که به صورت هفتگی این جلسات برگزار شده و اطلاعات مهمی از آن به واسطه دری اصفهانی به بیرون درز پیدا می کرده است.
این روزها در حالی دولت در قبال دستگیری این جاسوس سکوت کرده است که شهریور 95 این موضوع مورد سؤال نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد قرار گرفت. اسماعیل سعیدی، نقوی‌حسینی و محمدمهدی زاهدی خطاب به طیب‌نیا نوشته بودند: «فردی دوتابعیتی که با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشته و در شرکت pwc، مسائل امنیتی- سیاسی ایران را جمع‌آوری و گزارش می‌کرده و قبلاً با نظر حفاظت اطلاعات وزارت دفاع اخراج شده، با تأیید کدام مرجع در تیم اقتصادی و مالی بانکی کمیته اقتصادی برجام منصوب شده است؟»
 
 

ترکمن‌چای تا برجام؛ جاسوس دولت روحانی مردم و مملکتش را چقدر فروخت؟

 

 
 
انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان