۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۷۰ درصد اختلال‌های بینایی در استان حاصل ازدواج‌های فامیلی است
کد خبر: ۲۶۶۹۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۳ ساعت: ۱۳:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی قزوین:

۷۰ درصد اختلال‌های بینایی در استان حاصل ازدواج‌های فامیلی است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اختلال‌های بینایی در استان مادرزادی و به دلیل ازدواج‌های فامیلی است، گفت: ۱۲ درصد اعتبارات توانبخشی درسال جاری به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داده می‌شود.

۷۰ درصد اختلال‌های بینایی در استان حاصل ازدواج‌های فامیلی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان در مراسم تجلیل از نابینایان که پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات فرماندارای برگزار شد با اشاره به نامگذاری ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: این روز را با هدف توجه به پیشگیری از نابینایی و آگاه‌سازی عموم مردم در سطح جهان نامگذاری نموده‌اند.

وی افزود: بزرگداشت این روز در واقع اقدام جهانی مشترکی از طرف آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی، سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی است.

وجود 23 پایگاه بینایی سنجی در سطح استان 
وارثی اضافه کرد: بیش از 27 هزار و 575 معلول تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این تعداد حدود 4 هزار و 20 نفر در طیف معلولیت‌های بینایی هستند که شامل 1503 نفر خفیف، 1024 نفر متوسط، 986 نفر شدید و 1024 خیلی شدید هستند.

این مسئول گفت: 37 درصد از نابینایی خفیف،  25 درصد متوسط و 24 درصد نابینایی شدید و 12 درصد نابینایی خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اذعان کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و سازمان بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین ۳ تا ۵ سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری کند.

به گفته وارثی در سال ۹5، اجرای طرح تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا 6 سال بالغ بر 48 هزار نفر معاینه شدند که از این بین 400 کودک دچار اختلالات بینایی تشخیص داده شدند.

وارثی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال جاری 12 درصد از اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: وسایل مورد نیاز کم‌بینایان و نابینایان عبارت است از چاپگر بریل، عصای سفید، ساعت بریل و سایر نرم‌افزارهای مخصوص است.

500 دانشجو تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند
وارثی ادامه داد: واحدهای بینایی‌سنجی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان برای معلولان دچار اختلالات بینایی محسوب می‌شوند که هم اکنون 23 پایگاه بینایی سنجی در سطح استان به ارائه خدمات بینایی به افراد مشغول هستند که در سال 95 بالغ بر هزار نفر از این واحدها استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 500 دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدماتی از جمله پرداخت شهریه از سوی سازمان استفاده می‌کنند که در همین رابطه حدود 61 دانشجوی تحت پوشش بهزیستی با معلولیت بینایی هستند.

وی تصریح کرد: شهرستان قزوین با 1930 معلول بینایی بیشترین آمار معلولیت‌های اختلالات بینایی را نسبت به شهرستان‌های دیگر داشته است؛ این در حالیست که شهرستان آوج با داشتن یک و 39 دهم درصد معلولین نابینا نسبت به جمعیت شهرستان بیشترین آمار معلولیت‌های اختلالات بینایی را داشته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان