۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین تسلیم در برابر دشمن با روح قیام امام حسین(ع) سازگار نیست/ سطح مطالعه در مداحان پایین است
کد خبر: ۲۶۶۹۰۱ نویسنده: سعید علی اکبری کلیشمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۳ ساعت: ۱۱:۵۷ ↗ لینک کوتاه

حافظ قرآن و مداح روشن دل قزوینی:

تسلیم در برابر دشمن با روح قیام امام حسین(ع) سازگار نیست/ سطح مطالعه در مداحان پایین است

حافظ قرآن و مداح روشن دل قزوینی گفت: معتقدم دشمن نه قابل اعتماد است و نه قابل مذاکره و این یک امر ثابت شده است، این اعتقاد من یک برخورد جناحی نیست و من یک انقلابی آزاداندیش و مسلمان اهل بیتی این اظهارنظر را می‌کنم.

تسلیم در برابر دشمن با روح قیام امام حسین(ع) سازگار نیست/ سطح مطالعه در مداحان پایین است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ 23 مهرماه روز جهانی نابینایان و عصای سفید است که همین مناسبت بهانه ای شد تا به گوشه‌هایی از زندگی آنها که خود را در قفس نابینایی گرفتار نکردند و نیکویی‌هایی زندگی را در آغوش گرفتند، بپردازیم.

سعید علی اکبری کلیشمی، حافظ، قاری قرآن کریم و مداح اهل بیت(ع) در استان قزوین، متولد ۱۳۶۰و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است، همچنین این قاری قرآن دارای مدرک درجه دو تخصصی حفظ قرآن کریم است.

وی حفظ قرآن کریم را از سال ۱۳۸۵ شروع و تا سال ۸۸ به اتمام رساند و پنج یا شش بار حائز کسب مقام برتر در سطح کشوری شد و اخیرا در مسابقات سازمان اداره اوقاف و امور خیریه سطح کشوری در ارومیه، رتبه سوم ممتاز را کسب کرده است.

سعید علی اکبری کلیشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، سطح مداحی در استان قزوین را مناسب ارزیابی کرد و اظهار کرد: اکثر مداحان قزوین بسیار بااخلاص هستند و از ته دل برای اهل بیت(ع) می‌خوانند و صداهای خوبی نیز دارند که همه اینها نقاط قوت مداحی در استان قزوین است.

وی با اشاره به نقاط ضعف مداحی استان قزوین بیان کرد: متاسفانه سطح مطالعه در مداحان پایین است و کمتر کتاب‌های مقاتل را مطالعه کرده و برخی از مداحان از اشعار تکراری استفاده می‌کنند.

علی اکبری کلیشمی ادامه داد: بعضی از مداحان مجالس ختم و اهل بیت(ع) را باهم آمیخته کرده اند؛ در صورتی که سبک و سیاق این دو مجلس باهم متفاوت‌ است و باید آنها را از هم جدا کرد.

حافظ و قاری قرآن کریم ابراز کرد: توصیه می‌کنم مداح‌های جوان سبک‌های قدیمی مداحان فاخر را هم در ذهن خود داشته باشند و از آن استفاده کنند، هرچند مداحی‌های جدید هم زیباست و به دل می‌نشیند.

مکتب ذلت ناپذیر امام حسین(ع) زنده است
وی با اشاره به آسیب‌های مداحی عنوان کرد: آسیب امروز مداحی در جامعه این است که برخی از مداحان جوان گمان می‌‌کنند از همان ابتدا باید سینه زنی و شور خوانی را یاد بگیرند؛ در صورتی که باید اول نحوه خواندن صحیح ادعیه، زیارات و شعر خوانی را یاد بگیرند و مقتل‌ها را مطالعه کنند و در آخر به یادگیری شور سینه زنی بپردازند.

این مداح جوان با اشاره به مصداق‌های امروزی شعار "هیهات من الذله" امام حسین(ع) در قیام عاشورا اظهار کرد: شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم با دوری از ذلت، سازش، پستی و خواری، ثابت کردند که نباید به هر قیمتی با دشمن همنشین، همکلام و همراه باشیم و راه ما که حق است از راه دشمن جداست.

علی اکبری کلیشمی در ادامه افزود: معتقدم دشمن نه قابل اعتماد است و نه قابل مذاکره و این یک امر ثابت شده است، این اعتقاد من یک برخورد جناحی نیست و من یک انقلابی آزاداندیش و مسلمان اهل بیتی این اظهارنظر را می‌کنم.

وی ادامه داد: اعتماد، سازش و ذلت پذیری در برابر دشمن با روح قیام امام حسین(ع) سازگار نیست، مکتبی که با دشمن سازش و ذلت ناپذیر است زنده است و مکاتب آرمان خواهی مانند آل سعود که با دشمن معامله می‌کنند تاریخ مصرف دارند.

حافظ و قاری قرآن کریم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در پرهیز از خرافه مطرح کرد: به تاریخ اهل بیت(ع) یا مقتل مراجعه می‌کنم و هدف این است که از خرافه اجتناب کنم، زیرا خرافه شأن مجلس اهل بیت(ع) و مداحی را پایین می‌آورد و بازخورد بالایی که یک مجلس در هدایت افراد دارد، از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: پیشنهادم به هیئت دارها و مداحان اهل بیت(ع) این است که مطالعات بیشتری انجام دهند تا از خرافات و بدعت‌ها در عزاداری‌ها جلوگیری شود.

این مداح قزوینی با اشاره به نوآوری و به روز بودن اشعار اذعان کرد: اشعار به روز خواندن یک نوآوری خوبی است و یا شور ذکر" حسین" گفتن که برخی با کلیت این موضوع مخالف اند، ولی معتقدم اگر ذکر درست و کامل ادا شود مشکلی ندارد اما برخی ذکر را درست تلفظ نمی‌کنند و فقط می‌خواهند که مداحی آهنگ و شور بگیرد و مقصود ذکر گفتن نیست.

وی با اشاره به دستمزدهای کلان برخی از مداحان تصریح کرد: این موضوع را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد؛ گاهی مداح مبلغی طی نمی‌کند و از آنجایی که یک مراسم را باید تنها اداره کند مسئول هیئت یک هزینه بالایی به وی می‌دهند که باید از دادن این مبالغ اجتناب کرد.

علی اکبری کلیشمی در ادامه افزود: وجه دیگر این است که ممکن است خود مداح یک درخواست دستمزد کلان می‌کنند که این کار اشتباهی است؛ زیرا مداحی شغلی نیست که با آن کاسبی کرد و نباید قیمتی برای مداحی مراسم‌های اهل بیت(ع) تعیین کرد.

وی با اشاره به توصیه نوجوانان اظهار کرد: نوجوان‌ها سعی کنند تا می‌توانند به تحصیل بپردازند و مطالعه تهذیب داشته باشند و همیشه سرزنده باشند و در زندگی هیچگاه احترام به والدین را فراموش نکنند؛ زیرا احترام به آنها باعث پیشرفت و رشد و اهل بیت آنها را به مقام بالایی می‌رساند.

حافظ و قاری قرآن کریم در ادامه بیان کرد: جوانانی که قصد ورود به عرصه قرآن و مداحی را دارند باید پشتوانه مطالعاتی خود را بالا ببرند و اخیرا کلاس‌هایی مداحی که برگزار می‌شود مداحی را مصنوعی کرده است بنابراین توصیه می‌کنم که از تصنعی کار کردن در این فعالیت اجتناب کنند.

وی در پایان گفت: به لطف خدا سال آینده مقام اول در مسابقات سراسری قرآن کریم را کسب خواهیم کرد.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان