۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین آیا احتمال تقسیم اقلیم کردستان عراق وجود دارد؟
کد خبر: ۲۶۶۸۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۳ ساعت: ۶:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

آیا احتمال تقسیم اقلیم کردستان عراق وجود دارد؟

شدت اختلاف گروههای مختلف کُردهای اقلیم کردستان عراق و اتهام زنی های آنان به یکدیگر این سوال را مطرح می کند: آیا احتمال تقسیم اقلیم کردستان وجود دارد؟

آیا احتمال تقسیم اقلیم کردستان عراق وجود دارد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از پایگاه خبری المسله عراق، بالاگرفتن اختلافات بین گروههای مختلف کُردهای اقلیم کردستان عراق و اتهام زنی های آنان به یکدیگر این سوال را مطرح می کند که آیا احتمال دسته بندی و در نتیجه تقسیم اقلیم کردستان وجود دارد؟

عامل شدت یافتن اختلاف بین گروههای سیاسی کُرد بر سر نتایج فاجعه بار همه پرسی استقلال کردستان این است که تحریم اقتصادی اقلیم و بحران مالی ناشی از آن به اضافه قطع ارتباط با دنیای بیرون به طور مستقیم گریبانگیر شهروندان کُرد خواهد شد نه بارزانی و خانواده اش.

اتهام زنی حزب بارزانی علیه اتحادیه میهنی کردستان

نشانه های این اختلافات بین دو حزب اصلی اقلیم کرستان در حال نمایان شدن است به این معنی که حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی امروز حزب اتحادیه میهنی کردستان را به دلیل اینکه بدون مبارزه و به عمد از اطراف کرکوک خارج شده و آن را به الحشد الشعبی و نیروهای عراقی تحویل دادند، به خیانت متهم کرد.

بنابر ادعای حزب دموکراتیک، حزب اتحادیه میهنی کردستان که رهبری آن را جلال طالبانی برعهده داشت، تعدادی از مناطق اطراف کرکوک را بر اساس توافق محرمانه با الحشد الشعبی به این گروه تسلیم کرد.

به هر حال اختلاف بین طرف های کُرد علنی شده است و چه بسا این اختلافات در نهایت منجر به تقسیم اقلیم بین طرف های درگیر و تکرار جنگ داخلی کُردها در دهه نود قرن گذشته شود که در آن زمان موجب شد بارزانی به منظور پیروزی بر جلال طالبانی از نیروهای صدام کمک بخواهد.

پیام دولت بغداد به کُردها

در این میان موضع دولت مرکزی بغداد و تاکید حیدرالعبادی نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه هرگونه مجازاتی در ارتباط با همه پرسی رهبران جدایی طلب را شامل خواهد شد نه اقلیم کردستان را موجب شده است کینه کُردها نسبت به بارزانی و ماجراجویی او در جدایی طلبی و سوء استفاده از احساسات ملی گرایی و ناسیونالیستی کُردها به منظور حفظ قدرت خود دو چندان شود.

نگرانی بارزانی از چیست؟

در همین ارتباط پیام العبادی به کُردها مبنی بر اینکه ارتش علیه هیچ یک از آنان عمل نخواهد کرد و اقدمات دولت عراق به نفع آنان است، موجب نگرانی بارانی شده است.

بیشترین ترس بارزانی از این است که واقعیت ادعاهای او مبنی بر وجود خطر از سوی دولت مرکزی بغداد برملا شده ودر تنگنا قرار بگیرد و روند امور حتی از سوی نزدیکانش به سمت دور کردن او از صحنه قدرت پیش برود.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان