۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین متوسط سن شروع افسردگی ۴۰ سالگی است
کد خبر: ۲۶۶۸۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲ ساعت: ۱۳:۵۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سلامت روان علوم پزشکی قزوین:

متوسط سن شروع افسردگی ۴۰ سالگی است

کارشناس سلامت روان علوم پزشکی قزوین گفت: متوسط سن شروع این بیماری، حدود چهل سالگی است، اگرچه آمارها حاکی از افزایش میزان بروز آن در سنین پایین تر است.

متوسط سن شروع افسردگی ۴۰ سالگی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ افسردگی اختلال روانی شایع و یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سرتاسر دنیاست. به طوری که از جمله ده بیماری محسوب می‌شود که بار بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند.

آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که به طور کلی بار بیماری افسردگی رو به افزایش است و در 20 سال آینده، افسردگی بزرگترین بار سلامتی بر جامعه از نظر اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

دکتر لادن محمدی زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: متوسط سن شروع این بیماری، حدود چهل سالگی است، اگرچه آمارها حاکی از افزایش میزان بروز آن در سنین پایین تر است.

وی اذعان کرد: افسردگی اختلال خُلقی است که ویژگی‌های مهم آن، ُخلق افسرده و از دست دادن علاقه و لذت است.

کارشناس سلامت روان علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: علائم افسردگی در چهار طبقه کلی هیجانی(غمگینی،احساس گناه)، شناختی(ناامیدی، کاهش اعتماد به نفس)، انگیزشی(کندی روانی - حرکتی) و جسمی (مشکلات خواب و اشتها) است.

دکتر محمدی زاده افزود: علاوه بر این، بسیاری از افراد افسرده، اضطراب و یک سری مشکلات جسمی بدون دلیل پزشکی را هم گزارش می کنند.

نیمی از افراد افسرده، درمان مؤثر می‌شوند
کارشناس سلامت روان علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: اگرچه درمان‌های موثری برای افسردگی وجود دارد، ولی آمارهای جهانی نشان می‌دهد کمتر از نیمی از افرادی که به این خدمات نیاز دارند (در برخی کشورها کمتر از 10 درصد) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی گفت: تجارب جهانی نشان می‌دهد افسردگی، اختلالی است که می‌تواند در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه به شکل موثری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرد.

توجه به افسردگی در طرح تحول نظام سلامت
بنا به اظهار این کارشناس سلامت روان، خوشبختانه با شروع طرح تحول نظام سلامت و استقرار کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در مراکز خدمات جامع سلامت در حاشیه شهرهای استان، امکان دریافت خدمت برای عموم مردم فراهم شده است.

دکتر محمدی زاده، با اشاره به اینکه اگر پزشک مرکز خدمات جامع سلامت تشخیص دهد فرد به دارو درمانی و روان درمانی نیاز دارد، این کار انجام می‌شود؛ عنوان کرد: روان درمانی توسط کارشناس سلامت روان مستقر در مرکز انجام شده و در صورت نیاز، فرد مراجعه کننده به خدمات سطح بالاتر ارجاع داده می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان