۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اگر آمریکا از برجام خارج شود، برجام مُرده و لغو خواهد شد/ وجود جاسوس در تیم مذاکره کننده ایران تأسف بار است
کد خبر: ۲۶۶۷۳۹ نویسنده: محمد امیدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۰ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سیاسی در مصاحبه با صبح قزوین:

اگر آمریکا از برجام خارج شود، برجام مُرده و لغو خواهد شد/ وجود جاسوس در تیم مذاکره کننده ایران تأسف بار است

کارشناس سیاسی گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود، برجام مرده و لغو خواهد شد، اروپایی‌ها نیز به دلیل رابطه گسترده با آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کنند و هیچگاه آمریکا را قربانی ایران نخواهند کرد.

اگر آمریکا از برجام خارج شود، برجام مُرده و لغو خواهد شد/ وجود جاسوس در تیم مذاکره کننده ایران تأسف بار است
محمد امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با بیان اینکه برجام از ابتدا ناقص متولد شد و هرچه جلو می‌رویم کاستی‌های آن بیشتر نمایان می‌شود، گفت: در زمان انعقاد برجام نیز منتقدان دلسوز مذاکره کنندگان را راهنمایی می‌کردند، اما متاسفانه توجهی به توصیه‌های آن‌ها نشد و اکنون نتیجه‌اش دیده می‌شود.

وی افزود: در متن برجام به دلیل زیرکی نظام سلطه منفذهایی قرار دارد که غربی‌ها اکنون از آن‌ها بهره برداری می‌کنند، مواردی مثل بازدید از مراکز نظامی، جسم و روح برجام که امروز مورد مناقشه و موجب سوءاستفاده طرف مقابل است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برخی فقط به دنبال این بودند که معاهده‌ای منعقد شود و به نصایح رهبری هم توجه نکردند، نخبگان طرفدار تیم مذاکره‌کننده نیز راه اشتباهی رفته و به تعهدات شفاهی آمریکا تکیه کردند.

وی درمورد طرح بحث برجام بدون آمریکا گفت: چنین چیزی بی‌معناست و اگر آمریکا از برجام خارج شود، برجام مرده و لغو خواهد شد، اروپایی‌ها نیز به دلیل رابطه گسترده با آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کنند و هیچگاه آمریکا را قربانی ایران نخواهند کرد.

عدم برخورد مقتدرانه طرف ایرانی، دشمن را جسورتر کرد
امیدی اضافه کرد: آمریکا و اروپا گاهی فقط نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می‌کنند، اما درواقع باهم متحد هستند و اگر آمریکا از برجام خارج شود، نمی‌شود با اروپا ادامه داد، چون آن‌ها مجبورند به خواسته‌های آمریکا تن دهند.

وی در مورد اینکه آیا آمریکا از برجام خارج می‌شود یا خیر، گفت: آمریکا می‌خواهد هم برجام و هم تحریم‌ها را نگه دارد، زیرا بهترین ابزار فشار آمریکا در مقطع فعلی برجام است.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: غربی‌ها با این فشارها به دنبال برجام‌های بعدی هستند، زیرا می‌خواهند برای بعد از سال 2025 که زمان محدودیت‌های منعقد در برجام به پایان می‌رسد محدودیت‌ها را دائمی کرده و به عرصه‌های موشکی و منطقه ای تسری دهند.

امیدی تصریح کرد: طرف ایرانی باید در مقابل فشارهای غرب هوشیار باشد، متاسفانه زمانی که آمریکایی‌ها می‌گفتند همه گزینه‌ها روی میز است، دولت ایران فقط از مذاکره حرف می‌زد، در صورتی که باید مقتدرتر برخورد می‌شد.

وی ادامه داد: اکنون نیز مسئولان ما باید مقابله به مثل انجام دهند، زیرا بنا بود اگر طرف مقابل نقض عهد کرد ما نیز مراکز هسته‌ای را فعال کنیم، از سوی دیگر یکی از دلایل فشارهای زیاد طرف مقابل عدم برخورد مقتدرانه طرف ایرانی است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: وقتی ایران موشک ماهواره‌بر پرتاب کرد، اروپایی‌ها نیز همصدا با آمریکا ایران را محکوم کردند، این نشان می‌دهد اروپا و امریکا با هم همراه هستند و برخی کشورهای اروپایی نیز که با ایران رابطه اقتصادی برقرار می‌کنند، برای تامین منافع خود و فعال شدن کارخانه‌هایشان مثل رنو و پژو است.

امیدی با بیان اینکه دوران مرحوم مصدق نیز همین اتفاق افتاد، تشریح کرد: مصدق فریب مذاکره با آمریکایی‌ها را خورد و گمان کرد آمریکا با ایران علیه انگلیسی‌ها همکاری خواهدکرد، در صورتی که آن‌ها متحد هستند و هیچگاه یکدیگر را قربانی ایران نمی‌کنند.

وظیفه امروز مسئولان بازسازی قدرت هسته‌ای است
وی اظهار کرد: ما در مقابل نقض عهد آن‌ها فرمان 9 ماده‌ای رهبر انقلاب را داریم، شورای عالی امنیت ملی نیز راهکارهایی مانند فعال‌کردن فردو و برخی مراکز هسته‌ای دیگر را دارد، مهم‌ترین کاری که اکنون باید انجام داد تقویت توان داخلی و بازسازی قدرت هسته‌ای است.

این کارشناس سیاسی در مورد محکومیت یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده گفت: آقای دُری اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده حضور داشته و در مباحث اقتصادی و رفع تحریم‌ها نقش داشته است.

وی افزود: با حضور چنین افراد خائنی که اطلاعات ایران را به غرب می‌دادند واضح است که طرف غربی به ایران فشار خواهد آورد، از سوی دیگر برخی افراد نیز ساده لوح بودند و متوجه اشتباه خود نبودند.

امیدی با بیان اینکه وجود جاسوس در تیم مذاکره کننده ایران تأسف بار است، بیان کرد: این اولین بار نیست و پیش از این نیز آقای موسویان که زمان قرارداد سعدآباد در سال ۸۲ در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشغول کار بود، محکوم به جاسوسی شد و بعد از خروج از ایران از آمریکایی‌ها کرسی استادی گرفت.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان