۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۲۷ درصد دانش‌آموزان استان دچار افسردگی بالا هستند
کد خبر: ۲۶۶۶۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۹ ساعت: ۷:۵۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش قزوین:

۲۷ درصد دانش‌آموزان استان دچار افسردگی بالا هستند

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: ۲۷ درصد دانش‌آموزان استان دچار افسردگی بالا، ۲۱ درصد دچار اضطراب و ۱۷ درصد خشم بالا و قدرت تحمل پایین دارند.

۲۷ درصد دانش‌آموزان استان دچار افسردگی بالا هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ سیدیدالله حسینی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین شب گذشته(سه‌شنبه) در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: 18 مهرماه شروع هفته بهداشت روان است، لذا در همه مدارس استان و در همه مناطق، برنامه‌هایی برای افزایش سلامت روان دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت روان افزود: موضوع سلامت روان کودکان، متاثر از تربیت کودکان و نوجوانان است که از مهم‌ترین سرمایه‌های هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در حساس‌ترین سنین و مرحله تربیت و الگوپذیری از محیط قرار دارند؛ لذا ضرورت دارد که نهادهای مسئول با هماهنگی و انسجام بیشتر در تامین سلامت جسم و روان آنها گام بردارند.

فعالیت 20 مرکز مشاوره دانش‌آموزی و خانواده در استان
وی با بیان اینکه استحکام آینده جامعه در گرو تامین سلامت جسم و روان کودکان و نوجوانان است؛ تصریح کرد: آمارها در استان نشان می‌دهد که حدود 15 تا 20 درصد دانش‌آموزان به نوعی دچار آسیب‌های روانی و اجتماعی هستند.

حسینی عنوان کرد: افسردگی، خشونت، استرس، بزهکاری، ترک تحصیل، کاهش انگیزه تحصیل، اعتیاد، طلاق، سرقت، تجاوز، خودکشی، فرار از خانه و مدرسه از جمله آسیب‌های روانی و اجتماعی است که عوامل زمینه ساز متعددی دارد.

وی ادامه داد: پژوهش‌هایی که طی سه سال گذشته در آموزش و پرورش استان صورت گرفته؛ حاکی از آن است که وضعیت چند شاخص سلامت روان در استان قزوین، به طور میانگین وضعیت بهبود را نشان می‌دهد اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: 27 درصد دانش‌آموزان استان دارای افسردگی بالا، 21 درصد دچار اضطراب و 17 درصد خشم بالا و قدرت تحمل پایین دارند و همچنین حدود 19 درصد دانش‌آموزان بین 2 تا 4 رفتار پرخطر را تجربه کرده‌اند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در معرض خطر برای درمان و آموزش‌های خانواده به مراکز مشاوره ارجاع می‌شوند که در این راستا آموزش و پرورش استان قزوین طی سال‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی 10 مرکز مشاوره دانش‌آموزی و 10 مرکز مشاوره خانواده کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: در این مدت 4549 دانش‌آموز برای دریافت خدمات درمانی به مراکز مشاوره دانش‌آموزی مراجعه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش، توسعه مراکز مشاوره به لحاظ کیفی است؛ که با توجه به آسیب‌هایی فضای مجازی، سال گذشته دو همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد؛ همچنین برنامه توانمندسازی دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: تا رسیدن به وضعیت مطلوب سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان فاصله زیادی داریم و این مهم فقط در راستای همگرایی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و سیاستگذاری‌های علمی دقیق امکانپذیر است.

انتهای پیام/7003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان