۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شرمن; گفته‌های ترامپ درباره نقض روح توافق هسته‌ای از سوی ایران اشتباه است/ خروج آمریکا از برجام امنیت ملی آن را تضعیف می‌کند
کد خبر: ۲۶۶۶۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۸ ساعت: ۱۱:۵۴ ↗ لینک کوتاه

توصیه شرمن به ترامپ برای خارج نشدن از برجام؛

شرمن; گفته‌های ترامپ درباره نقض روح توافق هسته‌ای از سوی ایران اشتباه است/ خروج آمریکا از برجام امنیت ملی آن را تضعیف می‌کند

مذاکره‌کننده سابق ارشد آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران نوشت گفته‌های واشنگتن درباره نقض روح برجام از سوی ایران اشتباه است.

شرمن; گفته‌های ترامپ درباره نقض روح توافق هسته‌ای از سوی ایران اشتباه است/ خروج آمریکا از برجام امنیت ملی آن را تضعیف می‌کند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،وندی شرمن، مذاکره‌کننده سابق ارشد آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران، در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده با اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می‌نویسد دونالد ترامپ و کنگره -که در کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد- با آتش بازی می‌کنند و درحال شعله‌ورتر کردن این آتش هستند.

او در یادداشت خود نوشت: «احتمالا رئیس جمهور آمریکا این هفته پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تایید نکند؛ توافقی تاریخی و دیپلماتیک که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ تصمیمش را گرفته و این در حالی است که ایران هیچ یک از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض نکرده است. در حقیقت، مقام‌های امنیت ملی کابینه‌ی ترامپ آشکارا تاکید دارند که ایران به تعهداتش پایبند است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که وظیفه دارد بر اجرای توافق نظارت و آن را راستی آزمایی کند در 8 سال گذشته ۸ گزارش منتشر کرده و در همه‌ گزارش‌هایش، پایبندی ایران را تایید کرده است.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه با تکرار ادعا‌های گزاف کشورش علیه نقش منطقه‌ای ایران نوشت: «در عوض، به نظر می‌رسد رئیس جمهور (آمریکا) آمادگی دارد این استدلال را پیش بکشد که ماندن در برجام دیگر منافع امنیت ملی مهم آمریکا را تامین نمی‌کند؛ زیرا دیگر فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه، «تهدید‌کننده منافع آمریکا» به شمار می‌آید. دولت ترامپ درست می‌گوید که رفتار ایران، بی‌ثباتی را در منطقه در پی دارد؛ اما هنگامی که می‌گوید رفتار ایران با روح توافق در تناقض است اشتباه می‌کند.»

اما رئیس جمهور ترامپ به جای تصمیم‌گیری درباره آینده برجام، می‌خواهد مسئولیت را گردن دیگران بیاندازد. کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس جمهور پس از اعلام تصمیمش درباره پایبند نبودن ایران به برجام، از کنگره آمریکا -که در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد- خواهد خواست تحریم‌هایی را که موجب از هم پاشیدن برجام خواهد شد، ضدایران بار دیگر تحمیل نکند. در عوض او امیدوار است کنگره قانون تازه‌ای را تصویب کند که نگرانی‌هایی را مد نظر قرار بدهد که هرگز بخشی از ماموریت ابتدایی توافق هسته‌ای نبوده است. اگر کنگره از این خواسته‌ ترامپ پیروی کند، چنین اقدام یک جانبه‌ای برای تغییر توافقنامه‌ای چند جانبه، نابودی آن را در پی خواهد داشت.

شرمن در ادامه نوشت: تمایل نداشتن ترامپ در پذیرفتن حقیقت درباره توافق ایران و اصرار او بر اینکه دارد تلاش می‌کند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و خیلی روشن است که چنین تلاشی، منافع ملی آمریکا را تامین می‌کند، پیامد‌های گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت.

نخستین پیامد چنین تصمیمی این است که اعتماد شرکای آمریکا را سلب و کشورمان را منزوی می‌کند. برجام را پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل -آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین - به اضافه آلمان و اتحادیه اروپایی امضا کردند. سپس همه‌ اعضای شورای امنیت آن را به تصویب رساندند. همه‌ این طرف‌ها به جز آمریکا خواستار حفظ برجام هستند.

اگر رئیس جمهور ترامپ به تضعیف توافق هسته‌ای ادامه بدهد پیامد‌هایی که برای سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت فاجعه‌آمیز خواهد بود. چنین تلاشی سبب می‌شود بین آمریکا و اروپا شکاف ایجاد شود، روابط مهم و حیاتی هر دو سوی آتلانتیک تضعیف می‌شود و نفوذ ایران، چین و روسیه افزایش می‌یابد. ما هرگونه احتمال گفتگو با کره شمالی را از دست می‌دهیم؛ چرا که پیونگ‌یانگ فرض را بر این می‌گذارد که آمریکا به تعهداتش پایبند نمی‌ماند چه رسد به توافقنامه‌های چندجانبه.

چه تصمیم ترامپ مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران (به برجام) سبب شود توافق خیلی زود از هم بپاشد یا خیلی آهسته، اقدام یک جانبه و غیرقابل توجیه آمریکا، دست بالا را در اختیار ایرانی‌ها قرار می‌دهد و آن‌ها به درستی خواهند گفت این آمریکا بود که توافق را از بین برد نه تهران. در همین حال، اگر ایران و دیگر کشور‌هایی که توافق را امضا کردند بخواهند برجام را حفظ کنند آمریکا دیگر نمی‌تواند نگرانی‌های احتمالی خود را به کمیسیون مشترک منتقل کند؛ زیرا از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. کمیسیون مشترک، دستگاهی است که برای نظارت بر پیشرفت اجرای توافق تشکیل شد و هر شاهد احتمالی که آمریکایی‌ها درباره «سایت‌های نظامی مشکوک ایران» ارائه دهند با شک و تردید نگریسته خواهد شد.

اگر کنگره تحریم‌ها را ضد ایران بار دیگر تحمیل کند این کشور از برجام خارج می‌شود، برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد، بازرسان آژانس را از این کشور بیرون می‌کند و از گفتگو درباره‌ سرنوشت آمریکایی‌هایی که در ایران ناپدید شده‌اند و یا در زندان به سر می‌برند، خودداری خواهد کرد. بازرسان چشمان و گوش‌های ما در ایران هستند، آمریکا و دنیا این چشم‌ها و گوش‌ها را از دست خواهند داد. این خلاء اطلاعاتی در کوتاه مدت سبب می‌شود به اقدام نظامی برای نابود کردن تاسیسات هسته‌ای ایران بیاندیشیم که شاید به جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه ختم شود. با توجه به شرایطی که در کره شمالی با آن روبرو هستیم و رجزخوانی‌های رئیس جمهور ترامپ و پیونگ‌یانگ، آمریکا با دوکشور روبرو خواهد بود که «بلندپروازی‌های هسته‌ای» آن‌ها امنیت ما را تهدید می‌کند.

مذاکره‌کننده سابق ارشد آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران در انتهای یادداشت خود اورده است: «خیلی سخت است تصور کنیم هر یک از این پیامد‌ها امنیت ملی آمریکا را بهبود بخشد. حتی اگر کنگره آمریکا خیلی زود برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران اقدام نکند، ایران و همپیمانان ما در توافق می‌دانند که انتخابات کنگره در پیش است و هر نامزدی که در برابر ایران موضعی سخت‌تر اتخاذ کند در تبلیغات بسیار اغواکننده‌تر ظاهر خواهد شد. رئیس جمهور و کنگره‌ای که در کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد با آتش بازی می‌کنند و این آتش را شعله‌ور می‌کنند. امیدوارم نمایندگان کنگره، رئیس جمهور را متقاعد کنند از برجام خارج نشود؛ زیرا در این صورت امنیت ملی ما به شکلی فاجعه‌آمیز تضعیف می‌شود.» 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان