۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین محصولات خود را از طریق دلال می‌فروشیم/ حمایت دولت از باغداران زیتون ضعیف است/ چرا باید به جای صادرکننده، واردکننده زیتون باشیم؟
کد خبر: ۲۶۶۶۵۴ نویسنده: مصطفی عباسی‌فر تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

باغدار قزوینی:

محصولات خود را از طریق دلال می‌فروشیم/ حمایت دولت از باغداران زیتون ضعیف است/ چرا باید به جای صادرکننده، واردکننده زیتون باشیم؟

باغدار قزوینی گفت: محصولات خود را از طریق دلال می‌فروشم و اگر زیتون را به مبلغ ۷۰۰۰تومان به دلال بفروشم وقتی وارد بازار شود قیمت آن به صورت عمده ۱۲۰۰۰تومان و برای شخص مصرف کننده قیمت آن بیشتر خواهد شد.

محصولات خود را از طریق دلال می‌فروشیم/ حمایت دولت از باغداران زیتون ضعیف است/ چرا باید به جای صادرکننده، واردکننده زیتون باشیم؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مصطفی عباسی‌فر یکی از باغداران زیتون استان قزوین در بخش طارم است که از سال 1375 با خرید سهام شرکت کشت وصنعت کار خود را آغاز کرده است.

وی هر زمان که نیاز باشد در فصول مختلف برای آبیاری، شخم زدن، کود دادن، هرس کردن و پیوند زدن به باغ زیتون رفت‌وآمد رفت و آمد می‌کند.

عباسی فر درباره مشکلات باغداران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین عنوان کرد: در گذشته حمایت‌هایی در خصوص تهیه کود و سموم از طرف جهادکشاوزی انجام می‌شد؛ اما هم اکنون باغداران از اینگونه حمایت‌ها محروم‌ هستند.

وی افزود: به نظرمی‌رسد حذف این حمایت‌ها یا به دلیل کاهش بودجه‌ و یا کمرنگ شدن نقش دولت در این زمینه هستند.

این باغدار درباره مهم ‌ترین مشکل باغداران گفت: از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات منطقه می‌توان به وجود خوک و گراز اشاره کرد که ریشه درختان را نابود می‌کنند و تاکنون چندین درخت من را از بین برده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات باغداران به ویژه باغداران منطقه طارم قزوین کمبود آب است؛ زمانی که درختان زیتون برای رشد میوه نیاز به آب دارند منطقه با کم آبی رو برو می‌شود.

کم آبی از مشکلات اصلی باغداران
این پرورش دهنده زیتون اضافه کرد: هزینه‌های جانبی مثل تهیه تانکرهای آب برای آبیاری درختان زیاد است و باغداری که نتواند این هزنیه‌ها را تامین کند خسارت‌های سنگینی را متحمل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مگس آفت زیتون یکی دیگر از مشکلات منطقه طارم است؛ البته به دلیل شرایط اقلیمی، 2 سالی است که به میوه‌ها خسارت‌های زیادی وارد نمی‌شود.

این باغدار در ادامه گفت: البته مراکزی وجود دارند که وجود این آفات را رصد و اعلام می‌کنند ولی اقدامی برای پیشگیری از آفات صورت نمی‌گیرد و دولت باید باغداران را حمایت کند که بتوانند سموماتی را تهیه و از وجود این آفات جلوگیری کنند.

وی با اشاره به عدم نظارت بر استعمال و استفاده از سموم ابراز کرد: جهاد کشاورزی هرساله اعلام می‌کند که 15روز مانده به برداشت محصول نباید سمپاشی صورت بگیرد؛ اما به دلیل عدم نظارت و بی وجدانی بعضی از افراد این اتفاق رخ می‌دهد.

این باغدار درباره حمایت بیمه‌ای و مسئولین در هنگام سرمازدگی اذعان کرد: باغدارانی که باغ‌های خود را بیمه کرده باشند از یک حمایت جزئی برخوردار می‌شوند و زمان بیمه کردن باغ‌ها نیز بسیار محدود است و زمان بیمه باغ‌ها هنگامی است که باغدارن هیچ‌گونه پولی برای بیمه در دست ندارند.

وی ادامه داد: من امسال زمانی متوجه شدم که مهلت بیمه کردن به اتمام رسیده بود؛ باتوجه به اینکه در سال گذشته من باغ خود را بیمه کرده بودم و خسارتی به من تعلق گرفته بود و هنوز آن را دریافت نکرده بودم و در بانک کشاورزی هم حساب و هم موجودی داشتم ولی نتوانستم باغ خود را بیمه کنم و حتی مهلت آن را نیز دوباره تمدید نکردند.

این باغدار درخواست کرد: زمان بیمه باغات محدود نباشد و یا بصورت قسطی باغ‌ها را بیمه کنند که همه باغداران بتوانند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: تمام باغ‌ها دارای شناسنامه هستند و دولت حتی می‌تواند خودش تمام این باغ‌ها را بیمه کند و زمان برداشت محصول حق بیمه خود را دریافت کند.

این باغدار قزوینی گفت: بیمه فقط برای خشکسالی و آفات وجود دارد و بیمه‌ای در خصوص محصول و آتش سوزی وجود ندارد و اگر از این جهات هم امکاناتی فراهم شود تا باغداران بتوانند باغ‌های خود را بیمه کنند بسیار خوب است.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی برای جوانان بیان کرد: برای توسعه زیتون کاری استان قزوین 2000هکتار زمین درحال واگذاری است و چه خوب است که جوانان بیکار منطقه شناسایی شوند و این زمین‌ها در اختیار آنان قرار بگیرد تا آن‌ها نیز شاغل شوند؛ در این صورت هم اشتغال‌زایی صورت گرفته است هم استان قزوین در بخش تولید زیتون پیشرفت خواهد کرد.

عباسی‌فر درباره چگونگی حمایت جهاد کشاورزی از باغداران گفت: به نظر من هرچه ارتباط و تعامل بین کارشناسان و باغداران بیشتر باشد و برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و زمانی که بازدهی بالای این امر مشاهده شود، زمینه‌ی مناسبی فراهم می‌شود که افراد به سمت این حرفه سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از باغداران عنوان کرد: دولت حمایت‌های زیادی از باغداران نمی‌کند حتی روز به‌روز از اندک حمایت‌هایی که در سال‌های گذشته انجام می‌شده، درحال کاسته شدن است.

این باغدار ادامه داد: ساده ترین نوع حمایت؛ دادن تسهیلات به باغداران است که باغدار بتواند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کند؛ باغداران حتی از این نوع حمایت‌ها‌ نیز بی نصیب هستند و یا اگر قرار باشد وامی به باغداران داده شود شرایط گرفتن آن دشوار است.

وی افزود: برای مثال باغی که محصول زیتون دارد بانک سند آن و یا درخت زیتون را به عنوان ضمانت قبول ندارد و هیچ امتیازی محسوب نمی‌شود و حتما باید دونفر شاغل ضامن شوند تا وامی به باغدار تعلق بگیرد.

عباسی ‌فر ادامه داد: هم اکنون ایران کشوری نیست که بگوییم در تولید زیتون به خوداکتفایی رسیده‌ است و دیگر نیازی به تولید زیتون ندارد؛ ما همچنان واردکننده زیتون هستیم درصورتی که با کمی دوراندیشی و حمایت می‌توانیم صادرکننده زیتون باشیم.

وی درباره نحوه فروش محصولات خود گفت: محصولات خود را از طریق دلال می‌فروشم و اگر زیتون را به مبلغ 7000تومان به دلال بفروشم وقتی وارد بازار شود قیمت آن به صورت عمده 12000تومان و برای شخص مصرف کننده قیمت آن بیشتر خواهد شد.

این باغدار درخواست کرد: از مسئولین خواهشمندم که این بحث نظارت را جدی بگیرند و پیگیر باشند زیرا ممکن است همان محصول آلوده‌ای که نظارتی بر روی آن صورت نگرفته و وارد بازار شده است سرسفره یکی از همین مسئولین نیز قرار بگیرد.

وجود خوک و گراز برای ما مشکل ساز است
وی تاکید کرد: دولت از باغدارانی که شغل اصلی آنان باغداری است و از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند، حمایت کند و به آنها وام داده و مشکلات آب آنها را حل کند.

عباسی‌فر افزود: از بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی خواستارم که علاوه بر حمایت‌های مالی برای باغدارانی که از توانایی جسمانی خوبی برخوردار نیستند، نیروی کار بفرستند تا باغداران را در زمینه کوددهی، سمپاشی، آبیاری و برداشت محصول یاری کنند.

این باغدار خاطرنشان کرد: زمانی که محصول فرآوری می‌شود مکانی لازم است که محصول در آن نگهداری شود و از مسئولین خواهشمندم که برای ساخت و ساز این انبارها مجوز بدهند.

عباسی‌فر یادآور شد: یکی از مشکلات وجود خوک و گراز در منطقه بود که باعث از بین بردن ریشه درختان می‌شد و در این منطقه شکار ممنوع است، باغداران برای حفاظت از محصولات خود کاری نمی‌توانند انجام دهند و مسئولین در راستا حتما باید اقداماتی انجام دهند.

وی در پایان اظهار کرد: باغداران سنتی قزوین با مشکلات بیشتری رو به‌رو هستند چون محصولات آنها بسیار زودتر از بین می‌رود؛ دولت می‌تواند کمک کند ماشین آلات صنایع تبدیلی را در اختیار باغداران قرار دهد که آن‌ها بتوانند از محصولات خود بهره کافی ببرند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان