۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین یک میلیون تومان مبلغ سهام عدالت را پر کنید ۱۵۰ هزار تومان سود بگیرید
کد خبر: ۲۶۶۶۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد

یک میلیون تومان مبلغ سهام عدالت را پر کنید ۱۵۰ هزار تومان سود بگیرید

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: برای کسانی که مبلغ یک میلیون تومان سهام عدالتشان را پر کرده باشند از محل تخفیف یا آورده نقدی برای عملکرد سال مالی گذشته ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت می کنند.

 یک میلیون تومان مبلغ سهام عدالت را پر کنید ۱۵۰ هزار تومان سود بگیرید
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین   ،محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: برخی شرکت ها را از مجموعه شرکت های سهام عدالت خارج کرده اند که این خلاف قانون است. ازجمله این شرکت ها؛ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که می گویند زیان ده بوده و آن را از مجموعه شرکت های سهام عدالت خارج کرده اند.پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی

وی گفت: در حالی که کوچکترین تغییر در چارچوب شرکت های سهام عدالت؛ خلاف قانون است اما دولت چند وقت پیش هفت شرکت را از مجموعه شرکت های سهام عدالت خارج کرد.
پورابراهیمی اضافه کرد: تصمیم گرفته شده برای پرداخت ما به التفاوت سود سهام عدالت تا سقف یک میلیون تومان از سوی مردم با چارچوب اهداف واگذاری سهام عدالت همخوانی ندارد.
وی افزود: مبلغ 470 هزار تومانی که به طور متوسط مردم باید بپردازند حدوداً معادل ارزش خود سهام عدالت است و مجموع آن 20 هزار میلیارد تومان می شود و پرداخت آن را به صلاح کشور نمی دانیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از سهام شرکت های سهام عدالت هنوز ارزش گذاری و تعیین تکلیف نشده اند.
پورابراهیمی افزود: از مجموع 50 میلیون نفری که باید ما به التفاوت سود سهام عدالت را پرداخت کنند تا کنون تنها 23 هزار نفر پول پرداخت کرده ایم.
وی گفت: با احتساب 50 هزار تومان برای افتتاح حساب در بانکها، مردم باید 520 هزار تومان پرداخت کنند در حالی که به طور متوسط 80 هزار تومان قرار است سود به آنها پرداخت شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی هم در این برنامه گفت: 11 سال پیش سهامی را به مردم دادند که فرض بر مالک بودن مردم دانستند.
میرعلی اشرف پوری حسینی افزود: 60 شرکت در قالب شرکت های سهام عدالت است که 49 تای آن دارای قیمت قطعی است.
وی گفت: ارزش این شرکت ها 27 هزار و 200 میلیارد تومان است در حالی که ارزش بازار آن 55 هزار میلیارد تومان است.
پوری حسینی افزود: از مجموع 60 شرکت دولت در 10 سال گذشته شرکت هایی را کم و شرکت هایی را به آنها اضافه کرده است.
وی گفت: ازجمله شرکت هایی که حذف شدند؛ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود و زیان ده به حساب می آمد و شرکت های سوددهی به آنها اضافه شدند.
رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: هم اکنون حدود 20 هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده هم وجود دارد که اگر مردم در پرداخت ما به التفاوت سود استقبال کنند، پس از محاسبه سهام قیمت گذاری شده به سراغ آنها می رویم.
پوری حسینی گفت: کسانی که 468 هزار تومان ما به التفاوت را پرداخت کنند صاحب سهمی می شوند که اکنون در بازار دو برابر ارزش دارد و سود سالانه آن 13 درصد خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: در پرداخت مانده ارزش سهام عدالت بایدی در کار نیست.
میرعلی اشرف پوری حسینی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما ادامه داد: برای کسانی که مبلغ یک میلیون تومان سهام عدالتشان را پر کرده باشند از محل تخفیف یا آورده نقدی برای عملکرد سال مالی گذشته 150 هزار تومان سود دریافت می کنند.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در سوی دیگر این نشست گفت: چگونه این 150 هزار تومان را محاسبه و بدست آورده اید، فرمول شما نادرست است.
پوری حسینی در پاسخ تصریح کرد: کسانی که 532 هزار تومان دارند و مبلغ یک میلیون تومان را پر نکرده اند سودشان نصف مبلغ 150 هزار تومان خواهد بود. پیچیدگی سهام عدالت بسیار زیاد است زیرا یک بعد خانوار 5 نفره ای وجود دارد و عده ای هم هستند که نفرات خانواده شان بیش از پنج نفر است و 5 میلیون تومان سهم برایشان در نظر گرفته شده است، البته توضیح اینها از حافظه مردم خارج است.
او ادامه داد: در حال حاضر 60 شرکت سرمایه پذیر داریم که 49 تای آنها قیمت قطعی دارند و 11 شرکت فاقد قیمت هستند که همان 49 شرکت برای تامین 26 هزار و ششصد میلیارد تومان برای دادن سهام 49 میلیون نفر سهامداران سهام عدالت کفایت می کند.
وی افزود: البته این اتفاق به صورت مستقیم غیرممکن است، در این بین باید یک واسطه وجود داشته باشد، قبلاً قرار بود این واسطه ها شرکت های سرمایه گذاری استانی باشند که بنا به دهها دلیل رسیدیم به اینکه این امر که ممکن نیست، پس اتفاق نظر یافتیم که بهتر است صندوق های قابل معامله در بورس، واسطه باشند، اینجا یک ابهام دارد، چون هنوز جایگزینی صورت نگرفته است و مردم از ورقه سهم بی اطلاعند.
پورابراهیمی در طرف مقابل گفت: وقتی از 4000 میلیارد تومان صحبت می کنیم باید این رقم را بین 50 میلیون نفر تقسیم کنیم، رقم حاصله مشخصاً 150 هزار تومان نیست. نتیجه رقمی حدود 80 هزار تومان است.
او افزود: اگر قرار باشد در بورس اقدام به خرید سهام شرکتی کنید باید بدانیم مجموعه ای که اوج سودش 4000 میلیارد تومان است در بازار امروز با P/E 5 ، قیمتی معادل 5 برابر سود خواهد داشت، ساده تر اینکه اگر کسی بخواهد سهام شرکت الف را در بازار سرمایه خرید کند، از خودش می پرسد که سالانه به طور متوسط چقدر سوددهی دارد؟ فرض بگیریم 100 واحد سود می دهد، در بازار سرمایه قیمتی که برای شرکتی با 100 واحد سود در نظر گرفته می شود حداکثر معادل 5 تا 6 برابر خواهد بود، یعنی حدود 500 تومان و در نهایت نباید قیمت سهام از 500 تا 600 تومان فراتر برود.
این در حالیست که حالا ما می خواهیم این پرتفو را از جیب مردم تأمین و به خودشان تحویل دهیم. کدام فرمول تخصصی می تواند مردم را مجاب کند به پرداخت و انجام چنین معامله ای؟
پوری حسینی گفت: قبول دارم که P/E 5 برای یک شرکت بورسی کاملاً مناسب است اما ایده آلهای ذهن آقای پورابراهیمی با واقعیت های بازار تفاوت دارد. ما این 49 شرکتی که دارای قیمت قطعی هستند را جدول بندی و هر روز قیمت تابلوی بورسی سهام این شرکت ها را مطالعه و مرور می کنیم بدون در نظر گرفتن اینکه 40 درصد بلوکه وجود دارد یا خیر؛ با این احتساب می آییم و برای آنها قیمت تعیین می کنیم، رقمی حدود 55 هزار میلیارد تومان با ارزش دفتری 26 هزار و ششصد میلیارد تومان و واقعیت این است.
او افزود: منطقی این است که وقتی از بورس قصد خرید سهام را می کنیم به سراغ سهامی با P/E پایین برویم اما مشمولین سهام عدالت این حق انتخاب را ندارند چون دولت در طول 10 سال گذشته از میان قویترین شرکت های بورسی تعدادی سهام کنار گذاشته و بین مردم تقسیم کرده است.
پورابراهیمی در سوی مقابل گفت: بررسی ها نشان می دهد ابهاماتی در ماهیت شرکت ها و قیمت گذاریها وجود دارد. دیگر اینکه سودی که به این مجموعه ها تعلق می گیرد با محاسبات ما زیر 10 درصد خواهد بود پس سرمایه گذاری در این شرکتها اصلاً منطقی نیست، اگر 50 میلیون نفر مشمول سهام عدالت، کمی منطق اقتصادی داشته باشند در می یابند 500 هزار تومانشان را در بانک سرمایه گذاری کنند سود بیشتری می گیرند تا سهام عدالت. حتی اگر مبلغ نهایی را به جای یک میلیون تومان، دو میلیون تومان در نظر بگیریم نرخ بازده کمتر خواهد شد.
پوری حسینی در مورد P/E سبد سهام عدالت گفت: سهام عدالتی که داریم به مردم تعارف می کنیم دارای P/E 6 است. در ضمن اگر میانگین 26 هزار و ششصد میلیارد تومان را تقسیم بر 49 کنیم به رقم 532 هزار تومان می رسیم، پس اعداد ما درست است زیرا دارنده 532 هزار تومان از 80 هزار تومان سود بهره مند می شود و کسی که بخواهد این رقم را به یک میلیون برساند از 150 هزار تومان سود بهره مند می شود. تنها چالش پیش روی سهام عدالت بلاتکلیفی صندوق های قابل فروش در بورس هستند، در ضمن اگر مردم بلد هستند با پولشان سهامی با P/E 3 بخرند و روی آن سود کنند لطفاً پولشان را به ما ندهند.
پورابراهیمی گفت: در هیچ جای دنیا به جای تجهیز منابع، سراغ خرد کردن منابع نمی روند، ما می توانیم به جای 4000 میلیارد تومان تا 6 ماه دیگر اصل سهام را آزاد کنیم و سود واقعی سهام را به مردم بدهیم و از سود حاصله این عمل می توان رقمی حدود 16 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی در همین شرکت های منتخب ایجاد کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در استودیو گفت: رقم 4000 میلیارد تومان پول دولت نیست، این رقم سود سهام 10 ساله مردم نزد دولت است و مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، ما وکیل 49 میلیون نفر نیستیم.
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خواسته امروز مردم؛ تصمیم گیری دولت برای انتقال مالکیت سهام است، این انتقال مالکیت حق مردم است.
پوری حسینی در انتهای برنامه گفت: اگر نمی توانیم اصل سهام را دست مردم بدهیم فعلاً می توانیم سود سهام را به مردم برسانیم، پس چرا پس از 11 سال از این اقدام کوچک فروگذار باشیم. از مردم خواستاریم آنهایی که قصد واریز مانده ارزش سهام دارند تا پایان مهر ماه اقدام نمایند و به امید تمدید این زمان نباشند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان