۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین دولتی‌ها یقه قالیباف را رها نمی‌کنند!
کد خبر: ۲۶۶۴۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۳ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

دولتی‌ها یقه قالیباف را رها نمی‌کنند!

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حالی روند گذشته خود را در انتقاد از مدیریت سابق شهر تهران در شورای شهر ادامه داده که بیشتر ادعاهای وی درباره مشکلات پایتخت به دولت بازمی گردد.

دولتی‌ها یقه قالیباف را رها نمی‌کنند!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،با خروج محمدباقر قالیباف از مجموعه مدیریت شهری پایتخت به نظر می رسد وی همچنان یکی از سوژه های محبوب دولتمردان تدبیر و رسانه های اصلاح طلب است تا هر از گاهی وی را مورد عنایت قرار داده و با طرح ادعاهایی خوراک رسانه ای تهیه کنند.



در همین راستا  پس از تشکیل شورای پنجم شهر تهران، ری و شمیرانات که کلا اصلاح طلب است و عصاره آن نیز شهرداری محمدعلی نجفی شده، اعضا به سراغ پرونده های خاک خورده ای رفته اند تا بتوانند از دل آن باز ادعاهایی را بیرون بکشند. اما در این میان ائتلافی نیز میان دولتمردان و مدیران جدید شهری ایجاد شده تا کارنامه پربار مدیر جهادی را که از قضا به جرگه اصولگرایان و جبهه انقلاب تمایل دارد به حاشیه کشانده و با سیاه نمایی پروژه تخریب مدیران انقلابی را تکمیل کنند.



در این میان در روز سه شنبه هفته جاری یکی از وزرای اصلی دولت دوازدهم به شورای شهر رفت تا در کنار اعضا ادعاهای قدیمی خود را درباره شهر تهران بازگو کنند. این در حالیست که دیگر قالیباف در شهرداری حضور ندارد تا به این ادعاها پاسخ دهد و شاید اصولا دیگر نیازی نمی بیند پاسخ های گذشته را تکرار کند و به این حاشیه های پر و بال بدهد.



با این حال وزیر راه و شهرسازی که در کارنامه کاری خود در 5 سال گذشته نتوانسته آنطور که باید پاسخگوی نیازهای موجود در حوزه خود باشد و حتی در زمینه حوادث جاده ای و ریلی نیز مشکلات همچنان پابرجا هستند، فرصت را غنیمت شمرده تا در شورای شهر تهران توپ را در زمین رقبای غایب در صحنه مدیریت اجرایی بیاندازد.



عباس آخوندی، وزیر  راه و شهرسازی در حالی روند گذشته خود را در انتقاد از مدیریت سابق شهر تهران در شورای شهر ادامه داده که بیشتر ادعاهای وی درباره مشکلات پایتخت به دولت بازمی گردد تا شهرداری سابق.



وزیر راه و شهرسازی مدعی شده که بیش از 500 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد و معضل بافت فرسوده نیز همچنان در شهر پابرجاست. این در حالیست که سال هاست دولت برای خانه های خالی سیاست اخذ مالیات را پیشنهاد داده اما هرگز اجرایی نشده است! این طرح می بایست از طریق وزارت راه و شهرسازی در همکاری با سازمان های دولتی و حاکمیتی در این سال ها به سرانجام می رسید ولی به نظر می رسد وجود برخی از روابط در حوزه مسکن مانع اجرای این طرح شده است.



در کنار این، در بخش بافت های فرسوده که در پایتخت دست مدیریت شهری در ارائه تسهیلاتی مانند انشعابات رایگان آب و گاز، بسته های تشویقی و ... پشیقدم بوده و دولت کمترین همکاری را با شهرداری در این زمینه داشته است.



با این وجود شهرداری تهران در سال های گذشته یعنی تا سال 1395 نزدیک به 300 هزار واحد را نوسازی کرده و نسبت به رشد نوسازی بافت فرسوده که در کشور  13 رصد بوده، پیشرفت 34 درصدی داشته است. بر اساس برنامه پنجم توسعه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی موظف بودند نسبت به نوسازی 10 درصد از بافت های فرسوده کشور اقدام نمایند اما همکاری مناسبی از طرف دولت خصوصا در پرداخت تسهیلات صورت نگرفت و دولت به تعهدات خود عمل نکرد و در این زمینه توفیقی حاصل نشد.



همچنین دولت در حالیکه متعهد به پرداخت بودجه نوسازی بافت های فرسوده و بخش تخفیف عوارض بوده که عددی چندصد میلیاردی می شود، حتی یک ریال نیز پرداخت نکرده است. 567 میلیارد تومان از بخش تخفیف عوارض از دولت طلب شهرداری تهران در طول این سال ها است که دریافت نشده است. علاوه بر این در بحث تراکم فروشی که همواره به عنوان یکی از اهرم های تخریبی وزارت راه و شهرسازی در زمان تصدی آخوندی علیه شهرداری استفاده می شد، محمدباقر قالیباف در فرصت های مختلفی به این اتهامات پاسخ داد ولی گوش ها بدهکار نبود.



قالیباف در 29 مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفته بود: " تراکم‌فروشی حرف گزافی است و کسانی که خودشان مسئول این کار هستند، حرف گزاف و غیرمنطقی نگویند؛ چراکه ما در شهرسازی یک تراکم مجاز و پایه داریم که در شهرداری تهران بر اساس این تراکم مجاز و پایه مجوز داده می‌شود اما ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه‌بندی‌ها درصدش بیشتر باشد که همه این‌ها ضوابط دارد و بر اساس طرح جامع که در شورای عالی معماری به تصویب رسیده، انجام می‌شود.

طرح تفصیلی نیز در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود که ۷ عضو دارد که تنها یک عضو آن از شهرداری و مابقی عضو دولت هستند.

در گذشته مردم می‌گفتند در شهرداری هر چقدر پول بدهید طبقه بیشتری می‌گیرید، این اتفاق در دهه ۷۰ مرسوم بوده و نمونه و آمارها نیز موجود است اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این‌گونه نبود که اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم بیشتر دریافت کند هرچند که من منکر برخی تخلفات نمی‌شوم."

علاوه بر این، آخوندی درباره وجود ترافیک و ورود صدها هزار خودرو به تهران در سال های اخیر در شورای شهر سخن گفته که  باید گفت که زمانیکه دولت برای جلوگیری از ورشکسته شدن دو کارخانه خودروسازی وام 25 میلیونی در اختیار مردم قرار می دهد و عملا هزار میلیارد را به این وسیله خرج کرد، باید هم منتظر ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها بود.

به نظر می رسد شهرداری تهران در سال های گذشته برای برخورد با مشکلات و معضلاتی که دولت ها با سیاست های غلط خود باعث به وجود آمدن آن شدند از جمله وجود خانه های خالی و ترافیک، هزینه های بسیاری را پرداخته و بخش عمده ای از انرژی خود را وقف آن کرده بود ولی با این وجود دولتمردان همیشه طلبکار و شاکی مشکلاتی بودند که خود بانی آنها به شمار می رفتند و همچنان نیز می روند.

یکی از این موارد عدم توجه به حمل و نقل عمومی تهران بود که دولت هیچ وقعی به مصوبه 1.2 میلیارد دلاری مجلس برای کمک به متروی تهران ننمود و از کنار عوارض سوخت و دیگر درآمدهای شهری نیز برای توسعه این بخش، خود را هزارن میلیارد به اشهروندان تهرانی بدهکار کرده است.  حال باید دید شورا و شهرداری همسو با دولت درباره چنین مشکلاتی چه راه حل هایی دارند.



آیا همچون گذشته سعی در بازگشت به عقب و طرح ادعاهایی بی اساس برای حاشیه سازی و ایجاد موج رسانه ای علیه قالیباف دارند یا آنکه از فرصت به وجود آمده برای هماهنگی با ارکان دولتی جهت وصول مطالبات شهروندان تهرانی از دولت و توسعه و پیشرفت همه جانبه پایتخت بهره خواهند برد. آنچه به نظر می رسد در هفته های اخیر بیشتر وقت مدیریت جدید شهری حول سیاه نمایی و حاشیه ها به اتلاف رفته و تاکنون شاهد شروع پروژه های جدید و یا افتتاح طرح های قابل دفاع نبوده ایم



انتهای پیام/1404
منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان