۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین قزوین یکی از مهدهای تعزیه کشور/ اصلاح نسخه‌های تعزیه کاری درازمدت است
کد خبر: ۲۶۶۴۳۸ نویسنده: حشمت‌الله اسلامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۳ ساعت: ۹:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مسئول موسسه علمدار کربلا مطرح کرد

قزوین یکی از مهدهای تعزیه کشور/ اصلاح نسخه‌های تعزیه کاری درازمدت است

مسئول موسسه علمدار کربلا با اشاره به اینکه قزوین یکی از مهدهای تعزیه کشور است، بیان کرد: نسخه‌ها نسل به نسل به تعزیه خوان‌ها منتقل شده و به همین دلیل اصلاح آن‌ها نیازمند کار دراز مدت گام به گام است.

قزوین یکی از مهدهای تعزیه کشور/ اصلاح نسخه‌های تعزیه کاری درازمدت است
حشمت‌الله اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: موسسه علمدار کربلا در سال 94 پایه‌گذاری شد و از آن زمان مشغول فعالیت در حوزه تعزیه است، این موسسه هم‌اکنون 410 نفر عضو دارد که در شهرهای مختلفی تعزیه اجرا می‌کنند.

وی افزود: قزوین یکی از مهدهای تعزیه کشور است، اما آنچنان که باید شناخته نشده و ما تلاش کردیم تا تعزیه قزوین را معرفی کنیم، پس از پایه‌گذاری موسسه نیز با تعزیه‌خوان‌های قدیمی زیادی آشنا شدیم که می‌توان از تجربه آنها بهره برد.

مسئول موسسه علمدار کربلا با اشاره به برگزاری همایش استانی تعزیه توسط این موسسه در سال 94 در سالن تختی قزوین گفت: در این همایش با حضور گروه‌های مختلف تعزیه‌های شناخته‌نشده‌ای مانند تعزیه خندق‌کنی و وهب نصرانی اجرا شد، 7 داور نیز تعزیه‌ها را بررسی کردند که در نهایت گروه‌های برتر اول تا سوم و تک‌خوان برتر انتخاب شدند.

مدیر موسسه علمدار کربلا تصریح کرد: پس از آن موسسه علمدار کربلا 3 همایش استانی برگزار کرد که دو همایش در محوطه حمام بلور با همکاری شورای شهر و مسئولان برگزار شد.

وی اضافه کرد: همایش سوم نیز دهه سوم محرم در سرای سعدالسلطنه برگزار شد که با استقبال حاضران و گردشگران حاضر روبه‌رو شد، آثار و تصاویر این همایش حداقل در 50 کشور منتشر شد.

اسلامی با بیان اینکه موسسه علمدار کربلا در نظر دارد طی دهه سوم محرم در آقابابا همایش استانی برگزار کند، گفت: مراسم تعزیه‌خوانی در دهه اول محرم نیز در محله نوروزیان برگزار شد، با وجود مراجعه ادارات مختلف برای دریافت مکان شایسته نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و تعزیه را در منزل اجرا کردیم. 

وی در مورد پیشینه تعزیه‌خوانی تشریح کرد: در دوره صفویه پادشاهان به شعرا دستور دادند به جای سرودن در مدح پادشاهان در مدح امامان بسرایند و بنای عزاداری‌ها از آن زمان گذاشته شد، پس از آن در دوره قاجار این آیین‌ها به شکل نهایی خود رسید و تکیه دولت تهران رونق زیادی یافت و مشهور شد.

اسلامی ادامه داد: در دوره پهلوی اول تعزیه تکیه دولت جمع‌آوری و تکیه به مکانی برای روضه و مداحی تبدیل شد، در زمان پهلوی دوم این تکیه به کلی تعطیل و تعزیه‌خوان‌های باتجربه خانه‌نشین شدند، همین موضوع باعث شد تا عده‌ای دلال از تعزیه سوءاستفاده کرده و با کسب درآمد از تعزیه آن را از حالت اصلی خارج کنند.

وی در مورد انحرافات تعزیه گفت: استفاده از موسیقی‌های نامناسب یکی از انحرافاتی است که می‌تواند در تعزیه وارد شود، موسسه علمدار کربلا و اداره ارشاد تلاش می‌کنند تا این موسیقی‌ها در تعزیه وجود نداشته باشد.

اسلامی در مورد اصلاح و بازنویسی نسخه‌های تعزیه اظهار کرد: نسخه‌ها نسل به نسل به تعزیه خوان‌ها منتقل شده و به همین دلیل اصلاح آن‌ها نیازمند کار دراز مدت گام به گام است.

وی در پایان گفت: ما تلاش می‌کنیم تا ابتدا به تعزیه‌خوان‌های استان اشراف پیدا کنیم و پس از آن با کمک داوران و کارشناسان نسخه‌ها را اصلاح کنیم.
انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان