۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۱۰۹ فقره پرونده تخریب و تصرف بررسی شد/ با کمبود نیرو مواجه هستیم
کد خبر: ۲۶۶۴۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۳ ساعت: ۸:۴۴ ↗ لینک کوتاه

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان:

۱۰۹ فقره پرونده تخریب و تصرف بررسی شد/ با کمبود نیرو مواجه هستیم

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین با اشاره به اینکه در ۶ ماهه سال جاری حدود ۱۰۹ فقره پرونده تخریب بررسی شده، گفت: اطفاء حریق در مراتع استان نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

۱۰۹ فقره پرونده تخریب و تصرف بررسی شد/ با کمبود نیرو مواجه هستیم
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ محمدعلی رشوند نجفی جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبیخزداری استان قزوین اظهار کرد: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل، مرتع، بیابان و آبخیز یکی از مهم‌ترین وظایف این بخش است.

وی افزود: جلوگیری از تخریب، تصرفات، چرای دام‌های غیر مجاز در مراتع، اطفاء حریق و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های درون سازمانی نیز از دیگر وظایف یگان حفاظت محسوب می‌شود.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین ابراز کرد: بیش از ۹۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی کل استان جزء اراضی منابع ملی شامل جنگل، مرتع، بیابان و آبیخزداری و بیشه است.

این مسوول در ادامه گفت: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین اطلاع رسانی، جلوگیری از تخریب، تصرف و دست‌اندازی سودجویان به اراضی ملی در راستای حفظ بیت المال را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به ضرورت پیش‌آگاهی در جهت جلوگیری از حریق در منابع طبیعی توضیح داد: طی کلاس‌ها و جلساتی که برای دهیاران، شوراها، دامداران و کشاورزان برگزار می‌شود آموزش‌های لازم و اطلاع رسانی در خصوص مسائل مربوط به حفظ و نگهداری مراتع و منابع طبیعی ملی داده می‌شود.

رشوند تشریح کرد: اگر در حفاظت از گونه‎‌های نادر جنگلی و مرتعی کوتاهی شود، سال‌های زیادی برای احیاء و اصلاح این گونه‌ها نیاز بوده و همچنین روش دست‌کاشت هم هزینه‌های هنگفتی را به دنبال دارد.

کاهش 60 درصدی اطفاء حریق در مراتع استان
جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین یادآور شد: توزیع بروشور و کتابچه و نصب تابلوهای هشدار در مسیرهایی از استان که محل ورود و خروج گردشگران است در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای حفظ مراتع و جنگل‌ها صورت می‌گیرد.

این مسوول با بیان اینکه اطفاء حریق در مراتع استان نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است گفت: برخی مواقع بی‌توجهی و طبخ غذا روی هیزم در طبیعت موجب آتش سوزی می‌شود.

رشوند در ادامه توضیح داد: مردم می توانند در هر ساعت از شبانه‌روز گزارشات خود را از طریق تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل مرتع به اطلاع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین برسانند تا نیروهای یگان حفاظت آن را پیگیری و مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به وظایف یگان حفاظت در زمینه مقابله با دخل و تصرفات افزود: اراضی که آگاهانه و یا ناآگاهانه تحت تصرف عده‌ای قرار می‌گیرد پیگیری و با جدیت و قاطعانه برخورد می‌کنیم که در نهایت منجر به رفع تصرف و خلعیت می‌شود.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین توضیح داد: در بحث چرای دام نیز زمان ورود و خروج و ظرفیت بسیار مهم است که دامداران باید توجه کنند

این مسئول خاطرنشان کرد: به هیچ وجه اجازه ورود دام از مناطق دیگر به داخل استان را نمی‌دهیم و درصورت مشاهده به طور جدی برخورد و مقابله می‌کنیم.

۲فقره قاچاق چوب از ابتدای سال تا کنون کشف شده است
رشوند با اشاره به اینکه در ۶ ماهه سال جاری حدود ۱۰۹ فقره پرونده تخریب و تصرف به مساحت ۷۶۵ هکتار داشته‌ایم تشریح کرد: طبق تبصره یک ماده ۵۵ قانون با مشاهده هرگونه تجاوز به اراضی، از آنجایی که جرم مشروط محسوب می‌شود فرد را در محل دستگیر و پرونده سازی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۷ فقره چرای دام غیر مجاز به میزان ۱۵ هزار و ۹۵۳ واحد دامی در ۶ ماهه نخست سال داشته‌ایم عنوان کرد: در زمینه اجرای احکام دستگاه قضایی نیز ۴۴ فقره خلعیت به مساحت ۳۶۹ هکتار صورت گرفته است.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین افزود: یک فقره قطع درخت و درختچه‌ شامل سه اصله درخت را داشتیم که بر اثر سانحه تصادف رخ داده بود.

این مسئول در ادامه گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲۰۶ نفر متخلف بازداشت شده و توقیف ۴ فقره وسیله نقلیه نیز صورت گرفته است.

رشوند در ادامه گفت: در زمینه اخبار و گزارشاتی که در قالب تماس‌های مردمی با ۱۵۰۴ صورت گرفته نیز ۴۳۱فقره تماس داشتیم که۶۱ مورد آن نادرست بوده است.

وی با بیان اینکه ۲ فقره چوب قاچاق به میزان ۱۲ متر مکعب از ابتدای سال تا کنون کشف شده است گفت: ۸۱ فقره اطفاء حریق در مراتع انجام شده است که مساحت آن به ۴۲۸ هکتار می‌رسد.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین توضیح داد: بیشترین اطفاء حریق به ترتیب اولویت در شهرستان قزوین و بخش طارم سفلی، الموت غربی ،تاکستان، آبیک و آوج رخ داده است و در شهرستان‌های البرز و بویین زهرا نیز از ابتدای سال تا کنون حریق نداشتیم.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی‌های صورت گرفته امروز شاهد هستیم که آتش سوزی اراضی در روستاها کمتر شده است.

رشوند در پایان با بیان اینکه با توجه به وسعت منطقه نیروهای حفاظتی بسیار کم است، افزود: در هر ۱۰ هزار هکتار باید یک نفر نیرو داشته باشیم که در حال حاضر برای بالای ۱۰۰ هزار هکتار تنها یک نیرو داریم و از طرفی با کمبود امکانات مواجه هستیم اما با همین شرایط هم به صورت شبانه روز در جهت حفظ اراضی و مراتع تلاش می‌کنیم.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان