۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در آبیک است
کد خبر: ۲۶۶۴۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۲ ساعت: ۹:۱۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس شبکه بهداشت آبیک:

بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در آبیک است

کارشناس شبکه بهداشت آبیک بیان کرد: مهمترین علت افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی تغذیه ناسالم، نداشتن تحرک بدنی، استعمال دخانیات و استرس است که شهروندان باید این خطر را جدی بگیرند.

بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در آبیک است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛ محمدعلی بیگدلی، کارشناس واحد پیش بینی و مبارزه با بیماری‌ها ی شبکه بهداشت شهرستان آبیک اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در استان قزوین و همچنین در شهرستان آبیک است که در سال‌های اخیر نیز این بیماری در بین شهروندان افزایش یافته است.

وی افزود: هم اکنون بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیرواگیر شامل دیابت، چاقی و فشار خون افزایش پیدا کرده است.

کارشناس شبکه بهداشت آبیک بیان کرد: مهمترین علت افزایش بیمارهای قلبی، عروقی تغذیه ناسالم، نداشتن تحرک بدنی، استعمال دخانیات و استرس است که شهروندان باید این خطر را جدی بگیرند.

بیگدلی اعلام کرد: در راستای طرح تحول سلامت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت برنامه‌ای با عنوان خطر سنجی ده ساله سکته های مغزی و قلبی ارائه کرده است.

وی افزود: طی این خطرسنجی شبکه بهداشت افراد 30 سال به بالا را از احتمال خطر بیماری غیر واگیر اعم از فشارخون، قندخون و کلسترول در ده سال آینده مطلع می‌کند.

کارشناس شبکه بهداشت آبیک تشریح کرد: در این طرح باید افراد ۳۰ سال به بالا به مراکز و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند و خطر سنجی انجام دهند که افراد واجدالشرایط با برگه‌های به آزمایشگاه معرفی می‌شوند.

بیگدلی افزود: غالبا افراد چهل سال به بالا به آزمایشگاه معرفی می‌شوند، چراکه در این سن احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی زیاد است.

وی با بیان اینکه از افراد واجد الشرایط بعد از 12 ساعت ناشتایی آزمایش قندخون و کلسترول گرفته می‌شود، اضافه کرد: بعد از تحویل جواب آزمایش، کارشناسان از افراد سوال‌های مربوط به عوامل خطر سکته را پرسیده و وارد سامانه کرده و سامانه سطح خطر افراد را تعیین می‌کند.

کارشناس شبکه بهداشت آبیک عنوان کرد: چهار سطح خطر وجود دارد که با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز تعیین می‌شود.

وی توضیح داد: رنگ سبز نشانه خطر کم، رنگ زرد نشانه 10تا20 درصد خطر، رنگ نارنجی نشانه 20 تا 30 درصد خطر و رنگ قرمز نشانه 30 درصد به بالا احتمال خطر است.

بیگدلی تصریح کرد: در رنگ قرمز احتمال سکته های قلبی و مغزی بسیار بالا است و این افراد باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد : براساس رنگ‌های خطرسنجی پزشکان به افراد داروی مورد نیاز را تجویز می‌کنند و در اکثر موارد با مصرف دارو بیماری بهبود می‌یابد.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان