۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مراسم نمادین تشییع "پیکر شهدای کربلا" در قزوین برگزار شد
کد خبر: ۲۶۶۳۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۱ ساعت: ۱۳:۱۸ ↗ لینک کوتاه

همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم؛

مراسم نمادین تشییع "پیکر شهدای کربلا" در قزوین برگزار شد

مراسم نمادین تشییع پیکر شهدای کربلا همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم با حضور پرشور زنان قزوینی برگزار شد.

مراسم نمادین تشییع "پیکر شهدای کربلا" در قزوین برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر ل، مراسم نمادین تشییع پیکر شهدای کربلا پیش از ظهر امروز(سه شنبه) همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم و سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادارش با حضور پرشور زنان قزوینی برگزار شد.

مراسم تشییع نمادین شهدای کربلا توسط زنان قبیله بنی‌اسد همزمان با سومین روز شهادت شهدای واقعه کربلا امروز از مسجد حضرت علی‌اکبر(ع) در خیابان سلامگاه شروع شد و بانوان قزوینی خیابان‌های شهدا(سپه)، شهید انصاری، مولوی و آیت‌الله منتظری را طی کردند و در آستان امامزاده حسین(ع) برنامه عزاداری برپا شد.

در این مراسم نمادین که هر ساله با عنوان مراسم "سوم امام" برگزار می‌شود، زنان قزوینی به یاد تدفین و تشییع غریبانه شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی‌اسد، پیکرهای نمادین شهدای کربلا را همراه با سینه زنی و نوحه خوانی از خیابان شهدا تا آستان مقدس امامزاده حسین(ع) قزوین تشییع می‌کنند.

در این مراسم رنان با در دست داشتن بیل و کلنگ، پیکرهای نمادین شهدای کربلا را بر روی دستان خود به سمت امامزاده حسین(ع) قزوین تشییع می‌کنند.

گفتنی است بر اساس روایات متعدد، زنان طایفه بنی اسد در سال 61 هجری بعد از جنایت سپاهیان یزید هنگام عبور از کنار رودخانه فرات اجسادی نورانی و خوشبو را مشاهده کرده و با دیدن این اجساد از مردان قبیله خود درخواست دفن و خاکسپاری آنان را می ‌کنند اما مردان قبیله از این کار سرباز می‌‌زنند.

بنابراین زنان این قبیله خود برای دفن پیکر پاک شهدای کربلا می‌‌روند ولی چون بدن‌ها پاره پاره بوده و آنها را نمی‌شناختند در حالت تحیر و تردید باقی می‌مانند که در این هنگام امام سجاد(ع) در جمع آنها حاضر و یکی یکی بدن‌‌ها را به بنی ‌اسد معرفی کرده و آنها بدن‌‌ها را دفن می‌کنند.

شکل نمادین این کار پس از گذشت سال‌ها به‌ عنوان مراسم عزاداری سوم امام یا عزاداری زنان بنی‌اسد در قزوین برگزار می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان