۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مداحان روحیه ایثار و حماسه را در رزمندگان تقویت می‌کردند/ عرصه مداحی در حال تبدیل شدن به نوعی رقص و سماع صوفیانه است
کد خبر: ۲۶۶۳۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۱ ساعت: ۹:۸ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی با مداح دوران دفاع مقدس:

مداحان روحیه ایثار و حماسه را در رزمندگان تقویت می‌کردند/ عرصه مداحی در حال تبدیل شدن به نوعی رقص و سماع صوفیانه است

به نظر من این مباحث آسیب‌های مداحی است که در دراز مدت بسیار ضربه می‌زند و مخاطبان و مستمعان را به سوی اشعار دم ِدستی سوق می‌دهد و از عمق خارج می‌کند در حالیکه مداحان باید مردم را به سوی ژرف اندیشی هدایت کنند.

مداحان روحیه ایثار و حماسه را در رزمندگان تقویت می‌کردند/ عرصه مداحی در حال تبدیل شدن به نوعی  رقص و سماع صوفیانه است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مداحان در دوران دفاع مقدس، نقش بسیار مهمی در افزایش روحیه جهاد و رشادت در میان رزمندگان داشتند و در شب‌های عملیات با خواندن اشعار حماسی و ایجاد شور حسینی، روحیه جهاد و شهادت را در آنها تقویت می‌کردند.

امیر عبادی یکی از کسانی است که در دوران دفاع مقدس در مدت حضورش در جبهه به مداحی می‌پرداخت.

وی که متولد سال 43 بوده و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است اکنون 53 ساله و بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

امیر عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: سال 59 و 60 همراه تعدادی از دانش‌آموزان برای انجام طرح فرهنگی به منطقه ایرانشهرِ بلوچستان رفتم تا کار فرهنگی را در دبیرستان‌ها انجام دهیم. آن زمان من 16 سال داشتم و همراه با سایر دانش‌آموزان در کنار درس خواندن، کار فرهنگی هم انجام می‌دادیم و مبانی انقلاب و اسلام را تبلیغ می‌کردیم.

وی افزود: ایرانشهر ِبلوچستان منطقه‌ای سنی نشین بود و نیروهای سپاه اکثرا از شهرهای قزوین، اصفهان و کاشان بودند. ما در آنجا مداح نداشتیم و چون من دعاها را در بین نمازها می‌خواندم و دارای صدای خوبی بودم؛ لذا دوستان پیشنهاد دادند که کار مداحی را انجام دهم که من نیز شروع کردم به خواندن سرنوحه‌های قدیمی که از حفظ بودم و بدین ترتیب، مداحی محرم آن سال را انجام دادم.

علقه خاصی بین مداحان و بچه‌های جبهه و جنگ برقرار بود

مداح دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تیرماه سال 60 از ایرانشهر برای مرخصی به قزوین آمدیم که در مرخصی به جبهه و منطقه میمک رفتم. در سنگرهای جبهه با زیارت عاشورا، کمیل و توسل خواندن، وارد عرصه مداحی شدم. در ادامه برای عملیات والفجر 4 در منطقه کالیمانگاه رفتم که در آنجا رسما، هم مسئول پرسنلی تبلیغات گردان بودم و هم مداحی می‌کردم.

وی با اشاره به تاثیر مداحی در روحیه رزمندگان بیان کرد: قبل از هر عملیاتی که گردان به سمت خط مقدم می‌رفت، برنامه ویژه‌ای برگزار می‌شد، رزمندگان از یکدیگر حلالیت می‌طلبیدند و خداحافظی می‌کردند. در این برنامه ما نیز اشعار حماسی می‌خواندیم تا نیروها با روحیه بالا به سمت خط بروند و رزمندگان به لحاظ معنوی برای حضور در عملیات آماده شوند.

عبادی بیان کرد: در عملیات میمک در منطقه ایلام، شب‌های چهارشنبه دعای توسل و شب‌های جبهه دعای کمیل داشتیم، هر شب زیارت عاشورا را سنگر به سنگر برای رزمندگان می‌خواندیم و این برنامه عمومی ما بود.

وی ادامه داد: در عملیات والفجر 4 با مداح باتجربه و بزرگوار جبهه و جنگ، شهید حاج سید محمود میرسجادی همراه شدم که با راهنمایی او، مداحی را با نظم و قوت بیشتری انجام می‌دادیم.

مداح دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش تاثیرگذار مداحی در دوران دفاع مقدس گفت: رزمندگان، علاقه خاصی به مداحان داشتند؛ چون روحیه ایثار و حماسه را در بچه‌ها تقویت و زنده می‌کردند؛ لذا علقه خاصی بین مداحان و بچه‌های جبهه و جنگ برقرار بود.

رزمندگان، علاقه خاصی به مداحان داشتند

وی تصریح کرد: اولین بار تیر ماه سال 60 در عملیات میمک در منطقه سرنی مداحی کردم که برایم در کنار جالب بودن، دارای اضطراب بود و نگران بودم که نتوانم خوب اجرا کنم؛ اما خدا کمکم کرد و برنامه خوبی برگزار شد.

عبادی گفت: من 23 ماه در جبهه حاضر بودم و در عملیات میمک، خیبر، والفجر4، پدافندی خیبر و کربلای 5 و 8 شرکت داشتم.

وی با بیان اینکه مداحی در تقویت روحیه نیروها بسیار موثر بود، عنوان کرد: در عملیات والفجر 4، منطقه عملیاتی سرپل ذهاب، گردان محمدرسول الله، یک شب بعد از نماز مراسمی داشتیم که از ساعت 9 شب شروع شد و تا اذان صبح ادامه داشت. فضای معنوی خاصی حاکم بود و نیروها با آن حال و سوزی که داشتند همچنان اصرار داشتند که برنامه ادامه پیدا کند به طوریکه برخی نوحه‌ها تا 5 بار تکرار شد.

عبادی با اشاره به تفاوت مداحی دوران دفاع مقدس با امروز گفت: در دوران دفاع مقدس بیشتر از سبک‌های سنتی، وزین و دلنشین استفاده می‌شد؛ اما امروز متاسفانه موسیقی پاپ وارد عرصه مداحی شده است.

وی اضافه کرد: فضای معنوی که در آن زمان حاکم بود؛ به دلیل دیانت بیشتر مردم و عدم آلودگی به ذخائر دنیوی و زرق و برق‌ها، تجملات زندگی و چشم و هم چشمی‌ها، با فضای کنونی اصلا قابل قیاس نیست. آن زمان خلوص نیت بود که اکنون متاسفانه کم شده است.

مداح دوران دفاع مقدس با اشاره به آسیب‌های عزاداری بیان کرد: معتقدم مداحان باید خود را به معارف دینی، قرآنی و سیره انبیاء و ائمه اطهار(ع) مجهز کرده و با مطالعه، اقدام به مداحی کنند، همچنین در انتخاب شعر با وسواس عمل کرده و هر شعر سخیفی را نخوانند و از اشعار قوی و متقن استفاده کنند.

اشعار مداحی باید هدایت کننده باشد
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز عرصه مداحی در حال تبدیل شدن به نوعی از رقص و سماع صوفیانه است که باید جلوگیری شود و برای این کار هم لازم است در ابتدا مداحان کمر همت ببندند تا فضاهای عرصه ستایشگری را با خلوص نیت و معنویت آشنا کنند.

مداح دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در گذشته، توسل‌ها بیشتر ملاک بود و امروز به شیوه سبک‌ها توجه می‌شود، به طوریکه سبک مداحی هر شب باید با شب قبل متفاوت باشد در حالیکه مداحان باید خود را به عنوان کسی که مردم را با معارف اهل بیت(ع) آشنا می‌کند، ببیند.

عبادی اضافه کرد: لازمه این امر آشنایی مداحان با سیره اهل بیت(ع) است؛ تا بتوانند استدلال کنند و به شبهاتی که به عرصه امامت و ولایت اهل بیت(ع) وارد می‌شود؛ پاسخ دهند که این مهم، نیازمند مطالعه بالا است.

شعر مداحی باید مردم را به شعور مداحی منتهی کند
وی تصریح کرد: مداحی که فقط دارای صدای خوبی باشد و به این شکل دیگران را به دور خود جمع کند؛ خیلی پایدار نخواهد بود چراکه شعر مداحی باید مردم را به شعور مداحی منتهی کند که در این صورت ارزشمند است وگرنه اگر فقط موجب ایجاد شور شود، خیلی با خواسته اهل بیت(ع) هماهنگ نیست.

مداح اهل بیت(ع) تاکید کرد: مداحان باید توجه کنند که هدف از این مرثیه خوانی‌ها و عزاداری‌ها چیست؟ هدف این است که مردم با سیره امام حسین(ع) و اهل بیت (ع) آشنا شوند و در مسیر آنها گام بردارند.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) جان خود را فدا کردند تا ما هدایت شویم؛ بنابراین اشعار باید اشعار هادی و هدایت کننده باشد و نور و معنویت از آنها موج بزند.

عبادی تصریح کرد: به نظر من این مباحث آسیب‌های مداحی است که در دراز مدت بسیار ضربه می‌زند و مخاطبان و مستمعان را به سوی اشعار دم ِدستی سوق می‌دهد و از عمق خارج می‌کند در حالیکه مداحان باید مردم را به سوی ژرف اندیشی هدایت کنند.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان