۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین علاقه ویژه مردم انگلیس به امام حسین(ع)
کد خبر: ۲۶۶۲۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۸ ساعت: ۱۹:۲۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

علاقه ویژه مردم انگلیس به امام حسین(ع)

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان لندن از علاقه مردم انگلستان به امام حسین(ع) و وضعیت شیعیان این کشور سخن گفت.

علاقه ویژه مردم انگلیس به امام حسین(ع)
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، عشق به اهل بیت (ع) و به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین مرز و جغرافیا و دین و مذهب نمی شناسد. در محرم شیفتگان حسین از مسلمان و مسیحی گرفته تا یهودی، کلیمی و زرتشتی از شبه قاره هند، اندوزی و تایلند تا سنگال و آمریکا و اروپا در عزای امام سوم شیعیان سوگوارند و با هر سبک و سیاقی ارادت خود را به سید الشهداء و شهدای دشت کربلا ابراز می کنند.

عزاداری مسلمانان انگلستان از آن دست عزاداری هایی است که هر ساله شاهد بازتاب آن در رسانه های کشورمان هستیم. به منظور آشنایی مخاطبان از میزان شناخت مردم انگلیس از واقعه کربلا و جریانات تاثیرگذار در برگزاری این عزاداری ها از جمله جریان انقلابی و سکولار گفت‌وگویی را با محمد رضا اراکی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان لندن ترتیب داده شده که مشروح این گفت‌وگو در ادامه تقدیم می‌شود.


مردم انگلستان چقدر با امام حسین (ع) و کربلا آشنایی دارند؟

ما در انگلیس و یا در کل اروپا خلأ فعالیت عاشورایی داریم و این واضح است. یکی از دلایل این خلاء هم وجود جریان های افراطی موسوم به جریان شیرازی و دیگر جریان هایی است که جامعه را از شعائر حسینی دور می کنند.

شما وقتی که در اینترنت در مورد امام حسین(ع) تصاویری را جستجو می کنید تصاویری جز خون و قمه زنی مشاهده نمی کنید با این وجود کسی عملا سراغ عاشورا نمی رود. در هر حال عامه مردم انگلیس اطلاعات دقیقی در مورد امام حسین(ع) و تشیع ندارند و معمولا قشری که بیشتر جذب می شوند قشر فرهیخته و علمی این کشور هستند و شناخت خوبی هم از امام حسین دارند که یک نمونه از این افراد کشیش ندیم ناصر است که یک کشیش مسیحی است و در مورد امام حسین (ع) برای مخاطبین خود حرف می زند.

معتقدم اگر شخصیت امام حسین (ع) به خوبی معرفی شود اروپایی ها به سراغ او می آیند. با قاطعیت تمام می گویم آن چیزی که تاکنون مشکل ساز بوده جریان افراطی است. آنها قمه زنی و تخریب مرجعیت را به یک بحث داغ تبدیل کرده اند و به همین دلیل اصلا مجالی برای معرفی امام حسین(ع) در آنجا وجود ندارد.

ما در کل اروپا و دنیا می بینیم جامعه شیعه تقریبا یک پارچه است البته شاید اختلافاتی هم باشد اما متفرق‌ترین جامعه شیعه در انگلیس و لندن است. در انگلیس از همه نوع اختلافاتی بین جامعه شیعه وجود دارد و مقلدین هر کدام از مراجع با هم اصطکاک دارند. معتقدم که رقابت خوب است اما مقلدین مراجع مختلف به دلیل اختلافات اعتقادی که وجود دارد با هم اصطکاک دارند. در انگلیس شاهد فرقه در فرقه در فرقه هستیم، به حدی که کار به جایی رسیده است که الان قریب به چند سال است که هر سال در روز عاشورا 2 راهپیمایی توسط شیعیان در ماربل آرچ لندن برگزار می شود و در آن روز سکولارها به یک سمت و دسته مقابل به سمت دیگری می روند.

متاسفانه تفرقه بین شیعیان انگلستان فقط مختص به لندن نیست و دیگر شهرهای این کشور را هم شامل می شود و مسئولینی هم که می توانسته اند بین آنها اتحاد ایجاد کنند نتوانستند.

مردم انگلیس چه برداشتی از شخصیت امام حسین (ع) دارند؟

همانطور که اشاره کردم امثال کشیش ندیم ناصر در بحث گفتگوی بین ادیان مخصوصا بین مسیحیت و اسلام بسیار فعال هستند و گرایشات خیلی مثبتی به امام حسین (ع) و شخصیت ایشان و بلاخص اهل بیت (ع) دارند و ما در بسیاری از برنامه‌های خود از او دعوت کرده ایم.

اغلب انگلیسی ها امام حسین (ع) را در قامت حضرت مسیح (ع) می‌بینند؛ نمی‌خواهم وارد مسائل علمی شوم، همه ما میدانیم که مسیحیت قائل به این هستند که مسیح به خاطر گناهان ما، به تعبیر مسلمانان، شهید شده و خود را به آن صورتی که به صلیب کشیده شد با صبر و شجاعتی که از خود نشان داد برای حفظ دین فدا کرده است. با این وجود مسیحیان تقریبا یک چنین حالتی را نیز برای امام حسین(ع) قائل هستند؛ البته وقتی به آنها می‌گوییم که امام حسین(ع) نه تنها خودش بلکه تمام ایل و تبارش را فدای دین کرد آنها خیلی بیشتر جذب می شوند چون با اعتقادی که نسبت به مسیح دارند همخوانی دارد.

در هر حال فداکاری امام حسین و و وقایعی که در کربلا رخ داده نه تنها برای مسیحیان بلکه هر شخص معمولی در انگلیس یک اتفاق بسیار مهم و عجیب است و اینگونه برداشت می‌کنند که چه‌طور ممکن است یک قشری مانند یزیدیان بیایند و این جنایت را نسبت به نوه ی پیغمبر خود مرتکب شوند و ما در مراسم های مختلفی که در محرم داریم دیده ایم که چگونه آنها تحت تاثیر قرار گرفته اند؛ البته برای انگلیسی ها مراسم هایی که همراه با سینه زنی و شور زیاد است عجیب می شود و به همین دلیل ممکن است آن را به خرافه گرایی تعبیر کنند با این وجود ما سعی کرده ایم که مراسم های خاص و معتدلی را به زبان انگلیسی در لندن برگزار کنیم تا آنها امام حسین(ع) را بهتر بشناسند.

الان یکی از بهترین مراسم هایی که به زبان انگلیسی برگزار می شود مجالس جریان انقلابی ماست که توسط سازمان جهانی اهل بیت (ع) برگزار می‌شود که خیلی فعال هستند و هزاران نفر مخاطب دارند و در واقع می‌توان گفت که تنها مجلس غیر سکولاری که در کل اروپا و حداقل در همین انگلیس برگزار می‌شود همین مجلس است و متاسفانه تمام مجالس دیگر ورودی به بحث های سیاسی نمی کنند.

سازمان جهانی اهل بیت هر سال یک شعار دارد و شعار محرم امسال آنها هیهات من ذله است. آنها در سخنرانی های خود به توصیه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیئت نباید سکولار باشد.

شد عمل کرده و ذهنیت ها را به سمت موضوعاتی همچون مبانی ولایت فقیه هدایت می‌کنند.

راهپیمایی که همزمان با روز عاشورا در لندن برگزار می شود برای مردم انگلیس خیلی عجیب است و سوالات زیادی را در خصوص اینکه امام حسین کیست و چرا کشته شده است می‌پرسند و خیلی‌ها را هم دیده ایم که وقتی پاسخ سوالات خود را می گیرند گریه می کنند.

همانطور که اشاره کردید امروز طیف‌های مختلفی همچون سکولارها، جریان شیرازی و انقلابی ها در انگلیس فعال هستند و هرکدام علاقمندند که در میان اهالی بومی و غیر شیعه انگلیس جذب داشته باشند در بین این جریانات اصولاً کدام قرائت برای مردم این کشور جذاب تر است؟

قطعاً قرائت جریان انقلابی جذاب تر است. به عنوان نمونه الان شاید جامعه مسلمانان و به ویژه جریان شیعه نزدیکترین رابطه را با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا دارد. در واقع سیاسیونی مانند جرمی کوربین ، احمد نظیر، طارق رمضان و جورج گلووی که عقاید آنها به جمهوری اسلامی و انقلاب نزدیکتر است بهترین رابطه را با جریان انقلابی و تشیع در انگلیس دارند. من خودم خانه ی جورج گلووی رفته‌ام و از او پرسیدم که آیا شما مسلمان هستید که او گفت من به کسی نمی گویم که مسلمان هستم یا نیستم.

امروز چند شخصیت شاخص انگلیسی داریم که همگی کاملاً با سیاست و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی همسو هستند که از میان آنها می توان به کن لوینکستون شهردار سابق لندن که ضد صهیونیسم است و طارق رمضان که غوغایی را در فرانسه به راه انداخته اشاره کرد.

اما از آن طرف جریان افراطی و سکولار تشیع به سمت شخصیت‌های سیاسی و بهایی انگلیس می‌روند و همین باعث می‌شود که این جریان با جریان انقلابی مقابله کند. در حال حاضر صادق‌خان شهردار فعلی لندن با اینکه مسلمان است اما کاملاً با تفکر سیاسی و دینی ما مخالف است حتی او کاملاً با همجنسگرایی موافق بوده و آن را ترویج می‌کند از طرفی او کاملاً با صهیونیست‌ها همسو است. در واقع امروز جریان سکولار تشیع در انگلیس با افرادی مانند صادق خان همکاری می‌کنند.

امروز در بین زنان انگلیسی نیز شخصیت‌هایی همچون کریستین بیکر و ایوان ریدلی وجود دارند که به گروه‌های شیعی انقلابی نزدیک‌تر هستند اما این ظرفیت‌ها به حدی نیست که یک همکاری و ائتلاف سیاسی شکل بگیرد.

الان جامعه مسلمان و جامعه انقلابی شیعه علمی حمایت خودش را از جرمی کوربین اعلام کرده و او نیز بسیار محبوب شده است.

در بین حرف های تان اشاره کردید که شیعیان در همه جای دنیا با هم اتحاد دارند به غیر از لندن آیا این عدم اتحاد متاثر از سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کنه انگلیسی‌ها نیست.

در این رابطه جریان شیرازی را برای شما مثال میزنم. در همین چند ماهه اخیر جریان شیرازی در محله گلدرز گرین لندن که یک محله یهودی نشین مطلق است یک مرکز بزرگ و عظیم چند ده میلیونی را که به اندازه یک استادیوم فوتبال است خریداری کرده؛ این در حالی است که خیلی سخت است یک غیر یهودی بتوانند وارد این محله صهیونیستی شود. به گونه‌ای که اگر یک غیر یهودی بخواهند مغازه یا خانه‌ای را در آنجا خریداری کنند یهودی ها پول بیشتری را به مالک آن ساختمان می‌دهند واجازه نمی‌دهند که این معامله انجام شود ما تحقیق کردیم و دیدیم که جریان شیرازی با حمایت یک جامعه یهود این مرکز را گرفته‌اند.

بدون شک ما می توانیم با مدرک ثابت کنیم که جریان شیرازی مورد حمایت مستقیم دولت انگلیس است و نه تنها این جریان بلکه جریان سید صادق شیرازی در قم نیز مورد حمایت دولت این کشور است. البته کسی از ما نخواسته که در خصوص حمایت دولت انگلیس از جریان شیرازی در لندن مدرکی بفرستیم اما می‌توانیم این مدارک را در اختیار شما قرار دهیم . امروز در انگلیس هر شرکت و موسسه ای موظف است که سالانه تمام چرخش مالی خود را اعلام کنند و این اطلاعات نیز در اینترنت قابل مشاهده هستند مراکز ما هم باید چرخش مالی خود را اعلام کنند اما بروید چرخش مالی جریانهای افراطی مانند یاسر حبیب و سید صادق شیرازی را ببینید الان جریان شیرازی 20 کانال تلویزیونی تاسیس کرده است اگر هر کانال تلویزیونی با بدترین کیفیت راه اندازی شده باشد هزینه و اجاره سالانه آن بین 5 تا 10 میلیون دلار است امروز خریداری مراکز اسلامی و موسسات توسط این جریان واضح است و همه این را می دانند.

الحمدالله در این چند سال اخیر جریان افراطی شیرازی در این چند ساله ایزوله و منزوی شده است اما در هر حال یکی از سیاست‌های دولت انگلیس برای تفرقه انداختن همین است. یعنی می‌آیند و یک گروه را تحت فشار قرار می دهند و یک گروه دیگر را مورد حمایت مالی قرار می‌دهند و به دنبال این سیاست بین جریان‌ها درگیری به وجود می‌آید یکی دیگر از شیوه‌های دولت انگلیس برای تفرقه انداختن بین جریانات شیعی حمایت از شخصیت‌های خاص است مثلاً به فردی که مورد نظرشان است می‌گویند بالای منبر بروید و ما از شما حمایت می کنیم. و البته گاهی اوقات هم شخصی که بر اساس خواسته انگلیسی‌ها بالای منبر می‌رود فکر می کنند که دارند برای خدا کاری انجام میدهد نمونه هایی داریم که به عنوان گفته اند شما استعداد دارید بنابراین ما زمینه را فراهم می‌کنیم و شما بیایید بچه های شیعه را دور هم جمع کنید و یک حلقه تشکیل دهید و برایشان سخنرانی کنید.

خیلی از کسانی هم که مورد حمایت قرار می گیرند مانند علی‌ عباس رضوی و سید عمار نخشوانی6 ماهی را به حوزه علمیه در قم و جاهای دیگر می روند و مثلاً زمانی که آیت الله بهجت در قید حیات بودند در جلسات سخنرانی ایشان حضور می‌یافتند و چند عکس هم می‌گرفتند و سپس به انگلیس بر می‌گشتند و می‌گفتند که من شاگرد آیت الله بهجت هستم و عمامه ای هم بر سر می‌گذاشتند و بالای منبر می‌رفتند و به یکباره هم طرفدار پیدا می کردند.

البته یک جامعه بسیار خوب اهل سنت هم در انگلیس داریم و من شب عاشورا به مساجد اهل سنت که مراسم دارند رفته‌ام در هر حال اینگونه نیست که آنها در این مراسم ها مانند ما برای امام حسین(ع) گریه کنند و یا سینه بزنند ولی از فضائل امام حسین(ع) می‌گویند و مصیبت امام را نقل می کنند. در همین مراسم های اهل سنت احادیثی را هم از خلیفه ی دوم در مورد امام حسین مطرح می‌کنند که برای من خیلی جالب بود. اینها را می‌گویم که شیعیان بدانند که برخی اهل سنت هم عاشق اهل بیت هستند و ما اینها را دیده ایم.

بین مراکز اسلامی و انقلابی که در انگلیس فعالیت می کنند کدام یک توانسته اند نقشه خودرو بهتر ایفا کنند؟

کار کردن در این حوزه به یک شخص با بصیرت، فهمیده، اهل حوزه و انقلابی نیاز دارد با این وجود مرکز اسلامی انگلیس در این زمینه بسیار فعال است. الحمدالله خوب هم دارند کار می‌کنند اما آن ظرفیتی که باید و شاید ندارند و آن نتیجه و خروجی که باید بگیرند گرفته نمی شود.

یک موقعی به شما یک حقی را می‌دهند و می‌گویند در چارچوب قانون می‌توانید این کارها را انجام بدهید و آزادی سیاسی و آزادی بیان هم دارید. با این وجود یک وقت کسی از این آزادی استفاده می‌کند و می‌آید حرف خود را در مورد جریان مخالف می‌زند و افشاگری می‌کند مثلا می‌گویند دولت انگلیس دارد تفرقه می اندازد و یک وقت هم هست که کسی از این حق استفاده نمی‌کند و دست به ملاحظه کاری می‌زند و می‌گوید ما وارد این مسائل نشویم و کار خودمان را بکنیم بهتر است خب این با فرمایشات رهبر انقلاب مغایرت دارد به گونه‌ای که معظم له امسال در جمع دانشجویان فرمودند اگر جمعی کارش را درست انجام نداد آتش به اختیار عمل کنید و ما هم از این آتش به اختیار بودن استفاده می‌کنیم چون فرمایشات رهبر انقلاب فقط کاربرد داخلی نداردبا این وجود ما به این نتیجه رسیده ایم که حتی اگر مسئولان در خارج از کشور ناتوان بودند بچه های انقلابی باید وارد عرصه شوند و همین کار را نیز کرده‌اند.

به عنوان نمونه در محرم سال گذشته رسانه‌ها و شیعیان سکولار علیه آقای حمزه سوداگر که یک سخنران انقلابی است و از قلب حوزه علمیه آمده بودند جوسازی کردند و در نهایت او را به علت اینکه 6 سال پیش احکام اسلام در مورد همجنس گرایی را مطرح کرده بودند از منبر پایین آوردند و متاسفانه حمایت لازم نیز از او صورت نگرفت با این وجود جوانان انقلابی تصمیم مسئولان در خصوص عدم سخنرانی سوداگر را پذیرفتند اما در فضای مجازی حمایت خود را از او اعلام کردند البته حوزه علمیه قم هم در جریان این موضوع قرار گرفت و از سوداگر حمایت کردند.

معتقدم که این ماجرا علنا یک حمله طراحی شده ضد جریان انقلابی بود چون این اتفاق برای بار دوم بود که روی می‌داد در واقع سال‌های گذشته هم اجازه سخنرانی به شیخ فرخ سکالشفر را نداده بودند.

امروز از بین سخنرانان انقلابی در انگلیس تنها یک نفر به نام آقای عبدالغنی که آمریکایی تبار است باقی مانده است و در این ده شب سخنرانی می‌کنند و در واقع جریان شیعه انقلابی شناخته شده تنها همین منبرغیر سکولار را دارند.

جریان تشیع سکولار انگلیس که به آن اشاره کردید متشکل از چه کسانی است؟

اکثرا شیعیان عراقی و پاکستانی هستند و ایرانیان هم در میان آنها وجود دارد. اینها یک روزنامه به اسم مسلم نیوز دارند و تریبون ها و مراکز مختلف دیگری هم در اختیار آنهاست و ما نیز آنها را می‌شناسیم مثلاً افرادی مانند مسئولین همین رسانه‌ مسلم نیوز و موسسه آقای خویی که در راس آنهاست را می‌شناسیم. در واقع می‌توان گفت موسسه ی خویی رهبری جریان سکولار شیعه را در انگلیس دارد؛ البته اخیراً به خاطر مسائل داعش، سوریه و عراق به جمهوری اسلامی ایران و یا رهبر معظم انقلاب حمله نمی کنند در حالی که در گذشته اینگونه نبودند.

امروز موسسه آیت الله خویی رابطه بسیار خوبی با دولت انگلیس دارد که این رابطه هم پنهانی نیست به گونه‌ای که نخست وزیر بریتانیا در هر دوره ای از این موسسه بازدید و آنجا را به عنوان مرکز اسلامی شیعه معرفی می‌کنند و تاکنون افرادی همچون جان میجر و تونی بلر هم به آنجا رفته اند. در این موسسه علناً اعلام می‌کنند که گفتمان ما گفتمان دینی با یهودیت است اما گفتمان آنها با صهیونیست‌ هاست و این مشخص است.



انتهای پیام/1404
منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان