۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هشدار حیدر العبادی به مقامات کُرد; نتیجه همه‌پرسی را باطل اعلام کنید
کد خبر: ۲۶۶۲۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۶ ساعت: ۱۰:۲۲ ↗ لینک کوتاه

هشدار نخست‌وزیر عراق به مقامات کردستان

هشدار حیدر العبادی به مقامات کُرد; نتیجه همه‌پرسی را باطل اعلام کنید

نخست‌وزیر عراق از دولت محلی کردستان خواست نتیجه همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق را ملغی اعلام کند.

هشدار حیدر العبادی به مقامات کُرد; نتیجه همه‌پرسی را باطل اعلام کنید
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از دولت محلی کردستان خواستنتیجه همه پرسی جدایی کردستان عراق را باطل اعلام کند.

وی اعلام کرد: به هیچ وجه درباره نتایج همه پرسی مذاکره نخواهیم کرد.

نخست‌وزیر عراق گفت: ما درباره پیامدهای بحران به کردستان هشدار داده بودیم و هیچ چیزی توجه ما را از آزادی اراضی عراق منحرف نخواهد کرد.

حیدر العبادی هشدار داد: حاکمیت عراق را در مناطق کردستان عراق به زور قانون اساسی اعمال خواهیم کرد.

وی در اشاره به شهر نفت خیز کرکوک، از نیروهای کُرد خواست از مناطق مورد اختلاف خارج شوند.

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق نیز در سخنانی تاکید کرد: ملت کُرد ما بخشی جدایی‌ناپذیر از ملت عراق است و ما نسبت به آنها مسئول هستیم و باید از منافع آنها حمایت کنیم.

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد: امروز وحدت و یکپارچگی عراق از ما می خواهد نقش متناسب، هوشمندانه و دقیقی داشته باشیم و ملت ما را به اجتناب از فتنه و پیامدهای آن دعوت می‌کند.

دولت عراق امروز خبر داد پروازها از فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را از روز جمعه به حال تعلیق در خواهد آورد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزیر حمل و نقل اقلیم کردستان ضرب‌الاجل دولت مرکزی عراق برای واگذاری کنترل فرودگاه‌ها و مبادی هوایی این منطقه را رد کرد.

بغداد در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق روز گذشته (سه‌شنبه) به دولت منطقه‌ای کردستان 72 ساعت فرصت داد کنترل فرودگاه‌ها را به دولت مرکزی تحویل دهد.

در همین راستا، شرکت هواپیمایی الشرق الاوسط (شرکت هواپیمایی ملی لبنان) نیز خبر داد پروازهای این شرکت از لبنان به کردستان عراق و بر عکس از روز جمعه متوقف خواهد شد.

در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق برخی کشورها از جمله ایران و ترکیه مرز هوایی خود با این منطقه را بستند.

برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق با مخالفت‌های بسیاری در سطح منطقه و جهان مواجه شده است. با این حال، رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که از برگزاری این همه‌پرسی و تشکیل یک دولت مستقل کُردی حمایت می‌کند.

انتهای پیام/1404

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان