۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین راه رسیدن به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت چیست؟
کد خبر: ۲۶۶۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

راه رسیدن به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت چیست؟

مشکل یا نقطه ضعف ما شاید این باشد که در طراحی این متون خوب پیش می رویم ویک طرح جامع ارائه می کنیم. اما به اجرائیات وپیگیری لازم که می رسد رهایش کرده و مثل توپی معلق بین زمین و آسمان می ماند!

راه رسیدن به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت چیست؟

به گزارش صبح قزوین، به تازگی مقام معظم رهبری(حفظ الله) با جمعی از دانشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در خصوص مباحث علمی و تئوریک انجام گرفته برای طراحی مبانی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، بحث و تبادل نظر داشتند.

این طرح که در سیر و ادامه الگوهای دیگری که پیش از این از سوی ایشان مطرح شده بود انجام خواهد گرفت، یک برنامه جامع و کلی در تمام ابعاد زندگی و جامعه است.

قرار است در یک طرح بلند مدت پیشرفت، در تمام جنبه ها براساس مبانی اسلامی تعریف و تبیین شود و به فرموده مقام معظم رهبری:" در تمام مراحل طراحی الگوی اسلامی- ایرانی باید مبانی اسلامی به صورت جامع و دقیق مد نظر قرار گیرد و در این خصوص هیچ ملاحظه و رودربایستی هم نشود.
باید در این طراحی پیشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه شود که در این میان موضوع "فکر" بنیانی تر از بقیه عرصه ها است.
"

رهبری که همیشه چون ناخدایی کاردان مسیر کشتی انقلاب را هدایت می کنند، از بعد انقلاب تا به امروز طرح های کاملی با محوریت تمدن سازی پیش پای نخبگان و دانشمندان قرار داده اند.

اگر بخواهیم به طور مختصر از دهه چهارم انقلاب که با نامگذاری ایشان به دهه پیشرفت و عدالت نام گرفت، شروع کنیم.
مهمتر از همه تنظیم سند چشم انداز 20 ساله بود که در تمام زمینه ها ی فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی و.
.
.
قله های پیشرفتی که ایران اسلامی باید به آن برسد را ترسیم کردند و از سال 84 به اجرا در آمد تا زمینه هایش با پیگیری مسئولین مربوطه ایجاد شده تا در سال 1404 با خواست الهی به جایگاه در نظر گرفته شده برسد.

هدف نگارنده بررسی این سند و اینکه چقدر اجرائی شده و واکاوی نقاط ضعف و قوتش نیست.
اما شاید اولین قدم در این دهه بود.

اما اگر بخواهیم از طرح ها و برنامه های دیگر یک جهش بلند داشته باشیم و سالی را که در حال گذراندن آخرین روز هایش هستیم را از نظر بگذارانیم، سه طرح بزرگ و جامع که مطمئنا مثل یک زنجیر به مهم متصل اند و یک هدف را دنبال می کنند، از سوی رهبری مطرح و با جلساتی و تشکیل کارگروه های مربوطه خواستار پیگیری آن شدند و در فضای کنونی کشور مشاهده می کنیم بحث شان داغ داغ است.

ایشان در فرمایشات شان در بین مردم خراسان تذکراتی در مورد منحرف شدن سبک زندگی اسلامی- ایرانی به سمت تقلید گرایی از دنیای غرب داشتند و در این رابطه هشدار هایی داشتند.
در آنجا 20 مورد از مشکلات و نقایص زندگی اجتماعی مردم به چالش کشیده شد و ذهن همه را درگیر خودش کرد.

مبحث دیگر پیگیری بحث " آینده پژوهی ایران براساس بینش اسلامی" است که به تازگی اولین همایش ملی آن با حضور صاحب نظران و اندیشمندان با رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی در هفت حوزه اقتصاد، علم و فناوری، دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و دفاعی و انرژی برگزار شد.

مورد بعدی هم طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است.

 اگر تیزبینانه و دقیق نگاه کنیم هدف مقام معظم رهبری با کنار هم قرار دادن سه موضوع مهم در فاصله زمانی اندک و دعوت از نخبگان حوزه و دانشگاه در این زمینه، پیگیری و انجام یک کار جامع و بدون نقص و با در صد اجرائی بالا در جامعه برای دور کردن تسلط فرهنگ غرب بر ایران است.

به طوری که ایشان در این زمینه می فرماید:" تمدن غربی و مراحل شکل گیری، اوج و نهایتا آشکار شدن نشانه های انحطاط در زمان کنونی را نمونه عینی به منظور بررسی اشکالات و نقایص یک تمدن دانستند و تمدن غربی بر پایه تفکر اومانیسم و نگاه به قدرت سیاسی و سپس نگاه سرمایه محور، شکل گرفته است و بعد از دوران اوج خود، اکنون نشانه های تباهی و انحطاط آن نمایان شده که مهم ترین آن، انحطاط جنسی و رواج بی بندو باری های اخلاقی و جنسی است.
"

در تمام برنامه های ارائه شده از سوی ایشان به ساخت تمدن اسلامی کشورمان تاکید شده است.
مسئله ای که اگر توجه کامل از سوی مسئولین مربوط و اندیشمندان صورت نگیرد شاید چند سال دیگر یا در دهه بعدی به جز یک فرهنگ و تمدن تقلیدگر از تمدنی پوچ و تو خالی غرب را نداشته باشیم.

مشکل یا نقطه ضعف ما شاید این باشد که در طراحی این متون خوب پیش می رویم ویک طرح جامع ارائه می کنیم.
اما به اجرائیات و پیگیری لازم که می رسد، رهایش کرده و مثل توپی معلق بین زمین و آسمان می ماندو در هنگام ارزیابی عملکردها به نتایج ضعیف می رسیم.

 نکته ای که رهبر عزیزمان هم به آن اشاره داشتند و تا کید کردند این طرح در حد یک پروژه آماده و حجیم باقی نمانده و با اقدامات به موقع بعد از تدوین در جامعه پیاده شود.

انجام این کار بلند مدت و بسیار مهم و دقیق, نیازمند روحیه جهادی و اخلاص است،گ فتمان سازی شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی– ایرانی است.

حضرت آیت الله خامنه ای(حفظ الله)، رسوخ این الگو در فکر و جان نخبگان و سپس جوانان و آحاد مردم را منوط به گفتمان سازی دانستند و افزودند: باید از طریق گفتمان سازی و بهره گیری از دیدگاه های نخبگان و صاحب نظران و با صبر و حوصله, الگویی فاخر, مستحکم و ارزشمند تدوین شود.

نکته بارز دیگری که در این سه طرح ارائه شده از سوی رهبری قابل توجه است، همراه بودن مبانی اسلامی در تمام بندهای این مباحث تئوریک است.
چون اگر ما پایه های شکل گیری این تمدن را روی مبانی و تفکر اسلامی نچینیم نمی توانیم در ارائه تمدن اصیل ایرانی موفق باشیم و انتظار رسیدن به قله های رشد و کمال را در تمام زمینه ها داشته باشیم.

مسئله ای که در حال حاضر دنیای بی دین غرب و اروپا با آن مواجه بوده، نمونه عینی و مشهود آن است.
دنیای منهای دین- زندگی و اخلاق منهای پروردگار- مطمئنا به بن بست می رسد.

 به همین علت است که رهبر معظم انقلاب خیلی محکم در این زمینه وارد شدند تا تمدنی که در حال شکل گیری است و در آینده برای نسل بعد ایجاد می شود، دارای مفهوم و کارکرد فراوان باشد.

به همین علت بیشتر به کیفیت طرح توجه دارند تا کمیت آن و تاکید می کنند برای پیگیری آن نیازمند جرئت, شجاعت و انگیزه بسیار قوی هستیم و می فرمایند:

   "طراحی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است, بنابر این افق کار باید بلند مدت و همراه با افزایش عمق دیده شود.

    در این حرکت باید ضمن پرهیز از هر گونه شتاب زدگی, از تجربه های جدید و استعدادهای جوان نیز استفاده شود تا موتور حرکت، هیچ گاه خاموش نشود.
"

   در حال حاضر آینده پژوهی مبحثی است که در نزد کشورهای بزرگ معتبر بوده و آن را به چشم یک اصل در مدیریت کشورشان و جهان می دانند.
بنا براین تاکیدات رهبری بر پیگیری و ارائه یک طرح جامع و کاربردی در این زمینه بدیهی است.

   معاون پژوهش و وزارت علوم در این زمینه به نکته جالبی اشاره می کند که این آینده پژوهی به وسیله سرویس NAC امریکا انجام گرفته که برای سال 2030می باشد.

مثلا پیش بینی پبشی گرفتن چین ازآمریکا در اقتصاد، تغییر توازن جمعیتی در دنیا, چالش مسئله غذا، آب و انرژی-سقوط اقتصاد جهانی و بیکاری عظیم در دنیا, حملات سایبری و سلاح های کشتار جمعی که در این دو  مورد اخیر به چین و ایران اشاره  و به ویژه ایران را بر جسته کرده و در ذهن خواننده القا می کند، مسئله ای که در آینده جهان را اذیت می کند، ایران است و این سند با ارائه طرحی از ایران اصلاح شده یاد می کند.

   البته به نظر نگارنده  شاید اعمال تحریم های شدید از سوی دولت مردان امریکا همراه پروسه فشار و تهدید و در نهایت پیشنهاد مذاکره مستقیم به ایران اسلامی در راستای پیاده کردن طرح های همان سند NAC آمریکا باشد که می خواهند ایران اصلاح شده را به جهان ارائه دهند!!!

   آن چه در پایان لازم به ذکر است، وارد شدن همه ما به عنوان آینده سازان تمدن اسلامی- ایران در این عرصه ها است.

رهبر معظم انقلاب بر ورود جوانان با استعداد به این عرصه تاکیدات فراوان کردند و خواستار استفاده از پتانسیل و هوش جوان ایرانی در این زمینه ها شدند.

 وظیفه دیگر به عهده طراحان و پیاده کنندگان این پروژه ی عظیم تمدن سازی است.

ما وقتی می توانیم ادعا کنیم که گام های اساسی در این زمینه بر داشته ایم که علاوه بر موفقیت در زمینه های تئوری در زمینه های عملی هم کارکرد پیروزمندانه و کارنامه ای با نمرات عالی داشته باشیم.
ان شاءلله تمام این طرح ها زمینه سازی باشد برای ظهورمنجی  عدالت گستر واقعی جهان.

 انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان