۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین وجود ۲۵۰ اثر تاریخی قابل بازدید در استان/ عدم معرفی مناسب، بزرگترین مشکل حوزه گردشگری است
کد خبر: ۲۶۶۱۷۰ نویسنده: نادر محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

معاون گردشگری میراث فرهنگی قزوین عنوان کرد

وجود ۲۵۰ اثر تاریخی قابل بازدید در استان/ عدم معرفی مناسب، بزرگترین مشکل حوزه گردشگری است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی قزوین با بیان اینکه توسعه گردشگری باعث رفع مشکل اشتغال می‌شود، بیان کرد: عدم معرفی مناسب آثار تاریخی استان قزوین یکی از بزرگترین مشکلات حوزه گردشگری است.

وجود ۲۵۰  اثر تاریخی قابل بازدید در استان/ عدم معرفی مناسب، بزرگترین مشکل حوزه گردشگری است
نادر محمدی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره عوامل توسعه گردشگری اظهار کرد: علم گردشگری یک علم فرارشته‌ای است، کسانی که در این رشته مشغول به تحصیل هستند؛ جغرافیا، تاریخ، زبان و مدیریت را می‌خوانند و هنگامی که برای کار وارد صعنت گردشگری می‌شوند نیز شاهد فرابخشی صنعت گردشگری هستند.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری یک شهر یا استان به همکاری تمام مجموعه‌های مدیریتی استان نیازمند است و تنها سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند باعث توسعه گردشگری شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی قزوین افزود: سازمان میراث فرهنگی معتقد است توسعه گردشگری استان قزوین با همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌ها می‌تواند معضل بیکاری و اشتغال استان قزوین را رفع کند.

محمدی درباره موفقیت و میزان جذب توریست توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین عنوان کرد: گردشگری دارای ابعاد و جنبه‌های متفاوتی است و نمی‌توان تنها جنبه تاریخی و یا طبیعی آن شهر یا استان را در نظر بگیریم.

وی گفت: زمانی که گردشگری وارد شهر یا استان می‌شود باید مجموعه‌ای از جاذبه‌ها را مشاهده کند؛ برای مثال همان‌گونه که برای بازدید به حسنیه امینی‌ها می‌رود برای بازدید از دهکده طبیعت نیز برود و تلفیقی از این مجموعه‌ها درکنارهم باعث می‌شود که گردشگر راضی به شهر خود بازگردد.

این مسئول بیان کرد: ما اگر مدت زمان ماندگاری گردشگر را در شهر یا استان افزایش دهیم، موفق بوده‌ایم یعنی اگر گردشگر قصد دارد 4ساعت بماند آن مدت زمان تبدیل به 6ساعت شود و اگر موفق شویم گردشگر را یک شب ماندگار کنیم موفق‌تر بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه استان قزوین شهری مسافرپذیر محسوب نمی‌شود، ابزارکرد: خوشبختانه در این سال‌های اخیر درخواست مردم استان از مسئولین برای توسعه گردشگری زیاد شده است و دولتمردان اگر کاری در این زمینه انجام ندهند مردم از آنها مطلبه گری می‌کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی قزوین گفت: گردشگری امری نیست که ما امروز تصمیم بگیریم آن را توسعه دهیم و همطراز با استان‌های اصفهان و شیراز شویم و در 6ماه آینده این امر تحقق یابد و یا اینکه ایران بخواهد گردشگری را توسعه دهد و در دو سال آینده همطراز با کشور فرانسه در امر گردشگری شود.

وی اذعان کرد: توسعه گردشگری نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در استان است و این زیرساخت‌ها باید فراهم شود تا توسعه گردشگری صورت بگیرد.

محمدی اذعان کرد: در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه گردشگری داشته‌ایم و ساخت پایه‌های اولیه آن با روند خوبی درحال پیشروی است.

وی افزود: در علم گردشگری اگر اقامتگاهی به 40 درصد ضریب اشتغال برسد آن اقامتگاه به سوددهی رسیده است و ضریب اشغال اقامتگاه‌های استان قزوین هم اکنون 85 درصد است.

آغاز به کار مجموعه گراند‌هتل
این مسئول بیان کرد: هم اکنون در منطقه الموت اقامتگاه بوم‌گردی مشغول به فعالیت است و ظرفیت آن تا یک سال آینده توسط توریست‌های خارجی تکمیل و این یکی از نشانه‌های خوب برای توسعه گردشگری در استان است.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری خاطرنشان کرد: تاسیسات گردشگری و کارخدماتی دارای توانایی رفع مشکل اشتغال و بیکاری است و اگر گردشگری توسعه یابد از صنعت و کشاورزی قدمی جلوتر بوده و می‌تواند باعث تولید اشتغال و تولید ملی شود.

محمدی درباره عدم آشنایی مردم قزوین با آثارتاریخی اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه آشنایی و شناخت آثارتاریخی صورت گرفته است، ما هم اکنون هر 6ماه یکبار برای رانندگان تاکسی، پلیس و رانندگان بین راهی دوره‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کنیم تا آشنایی کامل با آثار تاریخی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه‌ گردشگری امضای تفاهمنامه با آموزش و پرورش با محوریت همیار گردشگر است که در این طرح کارشناسان گردشگری هفته‌ای دوبار در مدارس قزوین حضور پیدا می‌کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی قزوین عنوان کرد: مجموعه گراند‌هتل به بخش خصوصی واگذار شده و تا 15روز دیگر شروع به کار خواهند کرد و راه اندازی این مجموعه کمک بزرگی به راه اندازی مجموعه دولتخانه صفوی خواهدکرد و دولتخانه صفوی باید نقش میدان نقش جهان اصفهان را بازی کند و اگر این اتفاق روی ندهد یعنی کاربری آن درست تعریف نشده است.

وی افزود: مجموعه گراند هتل دارای سابقه تاریخی و تنها بازمانده‌ی گراند هتل‌های ایران است و بازسازی و راه اندازی آن نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد.

این مسئول اظهار کرد: ما باید بتوانیم بازار قزوین را با کمک گردشگران فعال و پویا کنیم و این امر کاری بزرگ و نقش مؤثری در حوزه‌ی گردشگری دارد.
  
وی اضافه کرد: بافت قدیمی قزوین همچنان پویا و زنده است و مردم در آن زندگی می‌کنند و اگر بتوانیم بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی این شهر را حفظ و آنها را تبدیل به اقامتگاه کنیم؛ همانند خانه بهروزی، این بافت قدیمی هویت خود را پیدا خواهد کرد.

محمدی درباره تعداد آثار باستانی استان قزوین عنوان کرد: هم اکنون 1300آثار ثبت شده تاریخی وجود دارد که 250 اثر تاریخی قابل بازدید است و این آثار قابل بازدید باید افزایش پیدا کند.

وی بااشاره به پربازدیدترین آثار تاریخی ابراز کرد: مجموعه دولتخانه صفوی، سعدالسلطنه، مجموعه منطقه الموت، امامزاده حسین(ع) و حمام قجر از پربازدید ترین آثار تاریخی استان قزوین است.

راه اندازی مجموعه آبگرم‌ عامل رونق اقتصادی می‌شود
معاون گردشگری و سرمایه گذاری استان درباره مشکلات حوزه گردشگری اظهار کرد: عدم معرفی مناسب آثار تاریخی استان قزوین یکی از بزرگترین مشکلات حوزه گردشگری است و فعالان و سرمایه گذاران باید بدانند که قزوین محل مناسبی برای سرمایه گذاری است.

این مسئول درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی هم اکنون مشغول به فعالیت است و تا چند ماه آینده چندین پروژه مهم افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال‌های آینده تعداد این سرمایه گذاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و مناطق نمونه گردشگری‌ها درحال فعال شدن هستند از جمله این نمونه گردشگری‌ها می‌توان به منطقه نمونه گردشگری کامان_زرشک، منطقه نمونه گردشگری تابان، منطقه نمونه گردشگری آبگرم ها اشاره کرد.

محمدی ادامه داد: راه اندازی تنها مجموعه آبگرم‌های استان قزوین می‌تواند این استان را از نظر گردشگری اشباع کند؛ آبگرم یله گنبد و مجموعه آبگرم، دو مجموعه بزرگ در زمینه آبگرم‌ها است و راه‌اندازی این مجموعه‌ها باعث رفع مشکل اشتغال استان و رونق اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی روستاهای تاریخی ابراز کرد: هم اکنون 15روستای هدف وجود دارد که این روستاها با همکاری استانداری و بنیاد مسکن انتخاب شده‌اند و نظارت‌هایی بر روی آنها صورت می‌گیرد که ساختمان‌های مدرن و طبقانی ساخته نشود و بافت سنتی روستا حفظ شود.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری استان قزوین درباره برگزاری برنامه‌های هفته جهان‌گردی گفت: برگزاری انتخاب برترین‌های صنعت گردشگری استان قزوین، همایش تقدیر از برترین‌های صنعت گردشگری، انتخاب 46واحد نمونه و برگزاری جشن پسته در منطقه بویین زهرا از جمله برنامه‌های برگزار شده به مناسبت هفته جهان‌گردی بوده است.

وی در پایان اعلام کرد: نواختن زنگ گردشگری و حضور کارشناسان و توضیح درباره مسائل مرتبط با حوزه گردشگری در مدارس، تورهای رایگان قزوین گردی ویژه دانشجویان جدیدالورود، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران تاسیسات گردشگری، افتتاح هتل آپارتمان 200تخته، هتل دوستاره 40تخته، هتل آپارتمان یک ستاره 25تخته و افتتاح یک مجموعه 24سوئیته در پارک فدک از جمله برنامه‌‌های پیش بینی شده در هفته جهان‌گردی است.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان