۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سوگواره "بصیرت عاشورایی" در۱۱۰ بقعه برگزار می‌شود/ وجود ۳۵۷ موقوفه تعزیه‌داری در قزوین
کد خبر: ۲۶۶۱۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴ ساعت: ۱۱:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان:

سوگواره "بصیرت عاشورایی" در۱۱۰ بقعه برگزار می‌شود/ وجود ۳۵۷ موقوفه تعزیه‌داری در قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین از برگزاری ویژه برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی در۱۱۰ بقعه متبرکه استان خبر داد و گفت: ظرفیت بقاع متبرکه متفاوت است، لذا باتوجه به ظرفیت‌ها ویژه برنامه‌های مربوطه اجرا می‌شود.

سوگواره "بصیرت عاشورایی" در۱۱۰ بقعه برگزار می‌شود/ وجود ۳۵۷ موقوفه تعزیه‌داری در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های شاخص که امسال برگزار شد، برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود.

وی افزود: در این دوره از مسابقات ۱۲۰۰ نفر در مرحله شهرستانی از استان قزوین در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل و رشته‌های جنبی اذان، ابتهال و تفسیر شرکت کردند که ۱۶۰ نفر به مرحله استانی راه‌ یافتند.

درخشش نمایندگان استان در مسابقات کشوری قرآن کریم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خاطرنشان کرد: در نهایت ۲۲ نفر از شرکت‌کنندگان استانی به مرحله کشوری راه یافتند که جهت شرکت در مسابقه به استان آذربایجان غربی اعزام شدند.


وی تصریح کرد: در مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، سید مصطفی حسینی از استان قزوین موفق به کسب مقام نخست در رشته قرائت شد و آقای اکبری نیز در رشته حفظ به عنوان نفر ممتاز مسابقات معرفی شدند.

عادل در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی بیان کرد: دستگاه وقف به نوعی دستگاه سیدالشهداء تلقی می‌شود چراکه عمده نیات موقوفات مربوط به امام حسین(ع) است.


وی با اشاره به آمار موقوفات استان عنوان کرد: در استان قزوین ۹۵۶ موقوفه منفعتی، ۱۲۷۳ موقوفه انتفاعی و ۱۳۰ موقوفه غیر متصرفی ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تعداد نیات ثبت شده در سطح کشور را ۸۰۰ نوع نیت عنوان کرد و گفت: این نیات در بخش‌های مختلف مذهبی، خیریه، درمانی و آموزشی هستند.

وی بیان کرد: در استان قزوین در حوزه سیدالشهداء، ۳ نیت تعزیه‌داری، روضه خوانی و اطعام به ثبت رسیده است که شامل ۳۵۷ موقوفه تعزیه‌داری با ۷۳۱۳ رقبه، ۲۱۹ موقوفه روضه خوانی با ۳۷۹۴ رقبه و ۹۰ موقوفه در حوزه اطعام با ۴۷۷۳ رقبه وجود دارد.


عادل تصریح کرد: موقوفات کاربری‌های متفاوتی دارند که شامل تجاری، کشاورزی، مسکونی و صنعتی است؛ اما متاسفانه درآمد موقوفات نسبت به سرمایه براساس شاخص‌های بهره‌وری تطابق ندارد.

برگزاری همایش "احلی من العسل" در 5 امامزاده استان
وی اضافه کرد: دلیل عمده این موضوع از بعد فرهنگی است چراکه با توجه اذهان عمومی، ملک موقوفه نباید برای درآمدزایی صرف شود همچنین کارشناسان، رقم واقعی را برای آن موقوفه در نظر نمی‌گیرند.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: با توجه به مباحث یاد شده از ابتدای امسال تاکنون درآمد موقوفات مربوط به نیت سیدالشهداء(ع) ۱۱۰ میلیون تومان بوده است.

وی در ادامه از برگزاری ویژه برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی در ۱۱۰ بقعه استان خبر داد و گفت: ظرفیت بقاع متبرکه متفاوت است، لذا باتوجه به ظرفیت‌ها ویژه برنامه‌های مربوطه اجرا می‌شود.

عادل عنوان کرد: در دهه اول محرم همایش «شیرخوارگان حسینی» در ۱۶ بقعه متبرکه استان، برنامه «لبیک یا حسین» در ۶ بقعه و همایش «رد پای سه‌ساله» به مناسبت گرامیداشت حضرت رقیه(س) برگزار شد که برای این منظور 7 هزار دست لباس برای شیرخوارگان و 500 چادر تهیه و توزیع شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش"احلی من العسل" گفت: این همایش فردا(چهارشنبه) در 5 امامزاده استان قزوین برگزار می‌شود که با هماهنگی آموزش و پرورش این برنامه در امامزاده حسین(ع) قزوین با حضور 2 هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود.


انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان