۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ایران به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد/ خبر احضار سرکنسول ایران در کردستان را تایید نمی‌کنم
کد خبر: ۲۶۶۰۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

قاسمی در نشست خبری:

ایران به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد/ خبر احضار سرکنسول ایران در کردستان را تایید نمی‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم.

ایران به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد/ خبر احضار سرکنسول ایران در کردستان را تایید نمی‌کنم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، سوم مهر) با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به بسته شدن مرزهای ترکیه و ایران بر روی کردستان عراق اظهار کرد: روز گذشته اعلام شد که ایران بنا به خواست رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه مرزهای خود را نسبت به کردستان مسدود کنیم ما هم این کار را انجام دادیم ، همچنین خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل کردستان را نیز تایید نمی‌کنم.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره بمباران اقلیم کردستان از سوی ایران گفت: آن چیزی که روز گذشته توسط برخی رسانه های غربی منتشر شد اشتباه و یک فضا سازی در مورد همه پرسی کردستان بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و مواضع روشنی داشتیم. ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم و هرگونه اقدامی که در مسیر عکس این باشد از نگاه ما اشتباه است.

قاسمی با اشاره به تحرکات درباره همه پرسی اقلیم و سفر هیات‌های ایرانی گفت: ما همواره با اقلیم و احزاب کردی چه در دوران جدید و چه در گذشته در تماس بوده و رایزنی‌های بسیاری داشته و داریم و طی هفته‌های گذشته ارتباط خود را از طریق سفارت و سرکنسولکری داشته ایم. مذاکرات مفصلی درباره همه پرسی، ضرورت وحدت عراق و مذاکره اقلیم و بغداد داشته و خواسته ایم که اگر مشکلی وجود دارد از طریق رایزنی سیاسی حل و فصل کنند.

فرمان مهاجرتی جدید ترامپ اقدامی غلط و مطرود است

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدامات آمریکا علیه ایران و فرمان مهاجرتی جدید ترامپ اشاره و تصریح کرد: رایزنی های سیاسی ایران در حد وسیع در نیویورک از ابتدای مجمع بوده و هنوز ادامه دارد و سفر روحانی بسیار پرثمر بوده و ظریف کماکان در نیویورک تماس‌های خود را دارد و تا دیروز 42 دیدار، نشست،سخنرانی و مصاحبه داشته که ادامه هم دارد.

وی در خصوص فرمان مهاجرتی جدیدآمریکا، گفت: این کاری غیر انسانی، بی ربط، غلط، محکوم و مطرود است که در عصر حاضر در هیچ کجای جهان افکار عمومی با چنین اقداماتی موافق نخواهند بود.

قاسمی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا و برگزاری نشست وزاری 1+5 در نیویورک گفت: ما دو جلسه کارشناسی و وزرا را داشتیم که مفصل و طولانی بود. بیان تمامی کارشکنی ها و بد عهدی ها و مشکلات از سوی آمریکا مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. در یک نشست سیاسی غیر طبیعی است که در همان جلسه به نتیجه برسیم و رایزنی ها ادامه خواهد داشت.

وی درباره استفاده ایران از مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام گفت: ما دو سال گذشته موضوعات مختلف را داشته و عهد شکنی آمریکا را دنبال کرده ایم و در هیات عالی نظارت بر برجام نیز این موضوع را دنبال کرده و تصمیمات خود را اتخاذ کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازدید نمایندگان از سفارتخانه های ایران گفت: معمولا نمایندگان مجلس سفرهایی را به خارج از کشور دارند و در این سفرها توسط سفرای ما استقبال می‌شوند و این تماس وجود داشته و خواهد داشت.



انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان