۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین عوامل ۳گانه افزایش قیمت طلا و ارز
کد خبر: ۲۶۶۰۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

پور‌ابراهیمی تشریح کرد

عوامل ۳گانه افزایش قیمت طلا و ارز

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلانی عوامل ۳گانه افزایش قیمت طلا و ارز را تشریح کرد.

عوامل ۳گانه افزایش قیمت طلا و ارز
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، محمد‌رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسان چند وقت اخیر قیمت ارز و طلا، گفت: کاهش نرخ سود بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت دلار است.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی قاعدتاً در حوزه جذب منابع نقدینگی اثر دارد، افزود: با کاهش نرخ سود منابع نقدی به‌سمت بازار‌های موازی از جمله بازار طلا و سکه سوق می‌یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قطعاً اگر این بازار‌ها هم نتواند خواست سرمایه‌گذاران را تأمین کند و همچنین اگر منابع نقدی مدیریت شود می‌توان این منابع را به‌سمت تولید سوق داد که می‌تواند اثر مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد.

پورابراهیمی تأکید کرد: همواره نرخ ارز تمایل به افزایش دارد، لذا می‌توان افزایش قیمت چند وقت اخیر دلار و یورو را در راستای انتظارات تغییرات نرخ ارز به‌سمت بالا ارز‌یابی کرد.

وی با بیان اینکه فضای روانی نیز در افزایش قیمت طلا و ارز مؤثر است، گفت: به‌محض اینکه اتفاقاتی (مانند تغییر نرخ سود) در اقتصاد رخ می‌دهد یک تقاضای کاذب در اقتصاد شکل می‌گیرد و این تقاضای کاذب سبب می‌شود تا برخی از فضای دلالی استفاده کنند که این نیز سبب بالا رفتن قیمت می‌شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس با تأکید بر اینکه هر 3 عامل مذکور قابل مدیریت است، متذکر شد: اراده دولت بر این است که قیمت ارز را مدیریت کند، چرا که اگر این کار را نکند آثار ناشی از آن به‌دلیل پیامد‌های تورمی قاعدتاً می‌تواند زحمات دولت را از بین ببرد، یعنی اگر قیمت ارز در اقتصاد ما تعریف نشود قاعدتاً آنچه اتفاق می‌افتد این است که آثار تورمی‌ آن به اقتصاد باز‌می‌گردد که این خود برای دولتی که افتخارش کنترل تورم است، چالش‌ساز خواهد بود.

انتهای‌ پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان