۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین بیماری سرخک در آستانه حذف شدن در کشور
کد خبر: ۲۶۶۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن:

بیماری سرخک در آستانه حذف شدن در کشور

دركارگاهي آشنايي با اين بيماري كه در قزوين برگزار شد كارشناسان گفتند اين بيماري دركشور مهار شده ودر آستانه حذف است.

بیماری سرخک در آستانه حذف شدن در کشور
به گزارش صبح قزوین، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  كودكي كه با اين ذرات تماس داشته باشد چه از طريق هوا و يا اجسام مبتلا مي شود.
به دنبال 3- 2 روز تب ممكن است دانه هاي قرمز رنگي روي صورت ، تنه ، گردن و اندام ها ظاهر شوند اين دانه ها سرخ رنگ هستند و نام بيماري سرخك از آن گرفته شده است.
وی اظهار کرد: ما در كشور هدف حذف بيماري سرخك را داريم يعني مي خواهيم هيچ موردي از بيماري سرخك در كشور رخ ندهد.
وی در ادامه تاکید کرد: علائم آن آب ريزش شديد بيني ، تب ، قرمزي چشم و ريزش اشك از علائم مهم آن است.
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد: بيشترين موارد را در استان سيستان و بلوچستان داشتيم كه علت آن وارد شدن ويروس اين بيماري از كشور پاكستان بوده است .

وی عنوان کرد: به طور طبیعی ما نیز به علت مجاورت با این کشورها در هرزمان در معرض تهدید هستیم بنابراین ممکن است بیماری سرخک در اثر سفرها و ترددهای بین‌المللی وارد کشور شود و ما باید با ایجاد حداکثر ایمنی در بین کودکان در آینده اجازه پخش و انتشار این بیماری از طریق سفرهای بین‌المللی به کشور را ندهیم.

وی در انتها افزود: اما تعداد افراد مبتلا به سرخك در سال گذشته نزديك به 200مورد سرخك دركشور داشته ايم كه خوشبختانه موارد بيماري در استان قزوين خيلي كم است در ضمن در 5 سال گذشته سالي يك مورد گزارش شده و در سال گذشته موردي گزارش نشده است.
بر اساس آمارها سال گذشته حتي یک مورد هم از اين بيماري در استان قزوين گزارش نشده است.
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن کشور تصریح کرد: در این کارگاه نقاط قوت و نقاط ضعف احتمالی که وجود داشته است را بررسی و با توجه به آموزش‌های انجام گرفته امیدواریم که کیفیت برنامه‌های اجرایی در جهت حذف سرخک ارتقاء پیدا کند که برگزاری این کارگاه‌ها به صورت مستمر و سالیانه ما را در این امر کمک می‌کند.
عامل سرخك نوعي ويروس به نام پاروميكسو ويروس است وقتي كه فرد مبتلا به سرخك سرفه و يا عطسه می كند ويروس سرخك را توسط ذرات كوچك در هوا پخش مي كند اين ذرات براي 2 ساعت در هوا و يا روي سطح اجسام به صورت فعال باقي مي ماند.
از سال 1963 كه واكسن مبتلابه سرخك تولید شد91درصد بیماری سرخک كاهش يافت.
قبل از آن سرخك هر يك يا دوسال اواخرزمستان و يا اوايل بهار شايع مي شد.
با وجود اينكه بيماري سرخك يك بيماري واگيردار است ولي را ه هايي هم براي جلوگيري از ابتلابيماري وجود دارد .
مهم ترين پيشگيري واكسيناسيون است كه بتوانيم همه كودكان جامعه را واكسينه كنيمالبته همه بچه ها بايد واكسن سرخك را در 2 نوبت سن 12 ماهگي و 18 ماهگي در قالب واكسنهاي سرخك ، سرخچه و اوريون را دريافت مي كنند.
انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان