۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مداحی، فقط گریاندن مردم نیست/ جامعه مداحی قزوین در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد
کد خبر: ۲۶۵۹۳۸ نویسنده: علی فرمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه‌ای خواندنی با مداح قزوینی:

مداحی، فقط گریاندن مردم نیست/ جامعه مداحی قزوین در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد

مداح قزوینی بیان کرد: من معمولا به مقاتلِ جامع که مورد تایید خیلی از بزرگان است، رجوع می‌کنم اما متاسفانه بعضی از مداحان برای اینکه مردم را به گریه درآورند مسایلی را عنوان می‌کنند که درست نیست.

مداحی، فقط گریاندن مردم نیست/ جامعه مداحی قزوین در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد
حاج علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین وضعیت مداحی استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: یکی از اصول مهم مداحی، داشتن استاد است و یکی از اساتیدی که مداحان باید از محضرش بهره‌مند شوند، استاد اخلاق است تا آنها را در مباحث اخلاقی راهنمایی کنند.

فرمانی تصریح کرد: در بحثِ مداحان مشهور و بزرگ نیز باید توجه شود که آنها نه فقط در اسم بلکه به معنای واقعی کلمه، بزرگ باشند و بزرگی کنند؛ که متاسفانه گاهی این شرایط ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: بعضا مشاهده می‌کنیم که برخی مداحان فقط داعیه بزرگی دارند؛ بنابراین جوانان با مشاهده رفتار و اعمال آنها نمی‌توانند الگوپذیری کنند.

مداح اهل بیت(ع) استان قزوین با اشاره به نقاط ضعف مداحی بیان کرد: متاسفانه برخی جوانان که پا به عرصه مداحی گذاشته‌اند، تصور می‌کنند که مداحی فقط در شنیدن چند سی‌دی مداحی خلاصه می‌شود و از سبک‌های نامناسب که در خور شان اهل بیت(ع) نیست؛ استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در پرهیز از خرافه بیان کرد: من معمولا به مقاتلِ جامع که مورد تایید خیلی از بزرگان است، رجوع می‌کنم اما متاسفانه بعضی از مداحان برای اینکه مردم را به گریه درآورند مسایلی را عنوان می‌کنند که درست نیست.

فرمانی تاکید کرد: تفکر مردم به شکلی است که باید مسائل را به صورت مستند برای آنها عنوان کرد تا وقایع را بپذیرند و فقط به صرف اینکه چند جمله‌ای گفته شود تا مخاطبان گریه کنند صحیح نیست.

وی اضافه کرد: البته مستمع ثواب خود را می‌برد منتها مداحی که دروغ گفته یا مسائل خرافی را وارد عرصه اهل بیت(ع) کرده باشد؛ قاعدتا باید در دنیا و آخرت پاسخگوی اعمال خود باشد لذا باید مداحان نسبت به این امر مهم توجه جدی‌ای داشته باشند.

مداح اهل بیت(ع) استان در ادامه گفت: توصیه من به جوانانی که تازه وارد مداحی شده‌اند؛ این است که یا وارد این عرصه نشوند یا حتما یک سیر مطالعاتی در زندگی اهل بیت(ع) داشته و با سیره عملی آنها آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردم به مداحان به عنوان کسانیکه اهل بیتی هستند؛ نگاه می‌کنند بنابراین اگر فردی که پا به این عرصه گذاشته است؛ چنانچه در جنبه‌های مختلف از خود مراقبت نکند، قطعا مردم اعتقادشان نسبت به اهل بیت(ع) سست می‌شود.

فرمانی تصریح کرد: البته ما نمی‌توانیم به صورت کامل و صددرصد شبیه ائمه اطهار شویم؛ اما باید تلاش برای خوب بودن و خوب ماندن داشته باشیم تا مردمی که با ما در جامعه و محل کار برخورد و حشر و نشر دارند، نسبت به نزدیکی اهل بیت(ع) ترغیب شوند و در مسیر اهل بیت قدم بردارند‌، نه اینکه با یک حرکت اشتباه مداح، از اهل بیت(ع) فرسنگ‌ها فاصله بگیرند.

وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که یک مداح باید به آن آشنا باشد جلسه‌شناسی و مخاطب شناسی است، مداحان باید تحصیلات عالیه داشته و مخاطب شناس باشند تا فراخور حال مخاطب و جلسه‌ای که در آن حضور دارند، مطالب و مسائل روز را در قالب اشعار، احساس و اساس بیان کنند.

فرمانی بیان کرد: یک مداح اگر در مراسم عزاداری با بهره‌مندی از فضای معنوی ایجاد شده یک پیام از پیام‌های اهل بیت(ع) را بیان کند؛ به عقیده من اثرگذاری یک ساعت سخنرانی را می‌تواند انجام دهد.

مداح اهل بیت(ع) استان تصریح کرد: از مداحی می‌توان جنبه احساسی و اساسی آن را برداشت کرد؛ به عبارتی جنبه احساسی مداحی یا همان شور حسینی، فقط برای مدت زمان کوتاهی در انسان باقی می‌ماند و اثر می‌گذارد و ما آن را وارد اساس رفتار اهل بیت می‌کنیم؛ در واقع مداحان می‌توانند در مراسم‌های عزاداری، شور حسینی را با شعور حسینی عجین کنند.

وی با اشاره به مصداق‌های امروزی شعار "هیهات من الذله" امام حسین(ع) در قیام عاشورا گفت: این شعار در بسیاری از موارد از جمله مدافعان حرم مصداق دارد؛ چراکه آنها می‌توانستند بی‌تفاوت از کنار همه ظلم‌هایی که به مردم سوریه و عراق می‌شود گذر کنند.

فرمانی ادامه داد: مصداق دیگر در مورد مشکلات روز جامعه است زیرا برخی مسئولان در قبال مسئولیت‌هایی که به آنها واگذار شده خوب عمل نمی‌کنند، ما مداحان باید حریت داشته باشیم و از تریبونی که در اختیار داریم برای بیام حقایق استفاده کنیم و زیر بار هیچ ظلم و طیف و جناحی نرویم و بتوانیم اثرگذار باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که تمکن مادی و معنوی دارند باید جوانانی را که پا به عرصه مداحی گذاشته‌اند؛ حمایت کنند تا عرصه مداحی سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل شود.

مداح اهل بیت(ع)، اخلاص را زیربنای مداحی عنوان کرد و گفت: اگر مداحی فقط با انگیزه کسب درآمد وارد این عرصه شده باشد واقعا مفت باخته و در خسران است؛ اما اگر نیت، قدم گذاشتن در مسیر امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) باشد، امام حسین(ع) صد قدم او را به مراتب بالاتر نزدیک می‌کند.

مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: کار مداحی فقط گریاندن مردم نیست؛ زیرا مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) به حدی غنی است که ما از کوچکترین نقطه آن می‌توانیم بزرگترین استفاده را کنیم.

وی در پایان بیان کرد: جامعه مداحی قزوین خوشبختانه در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد و فکر می‌کنم جزو رتبه‌های پنجم و ششم کشوری قرار دارد به طوریکه بسیاری از دوستان از شهرهای دیگر برای گرفتن شعر و سبک تماس می‌گیرند که ما نیز در حد توان به آنها کمک می‌کنیم.

گفتنی است؛ حاج علی فرمانی یکی از مداحان برجسته استان قزوین است. او که ۳۷ ساله بوده و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی فقه و مبانی حقوق و کارشناسی ارشد مدیریت است، حدود ۲۷ سالی است که پا به عرصه مداحی گذاشته و در این عرصه از محضر اساتیدی همچون حاج رسولی، حاج گلدوزها و مرحوم حاج رضا بابایی بهره‌مند شده است.

این مداح اهل بیت(ع) عضو علی البدل شورای اسلامی شهر قزوین بوده و اکنون به امور بازرگانی فعالیت دارد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان