۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین باید و نبایدهای سبک زندگی خوابگاهی
کد خبر: ۲۶۵۷۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۷ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فرهنگی در قزوین تشریح می‌کند؛

باید و نبایدهای سبک زندگی خوابگاهی

خوابگاه‌هایی که بانشاط هستند، حتما باید برنامه ورزشی داشته باشند و اگر نداشتند حتما خود بچه‌ها این کار را انجام دهند. می‌توان برنامه ورزش صبحگاهی گذاشت و از دانشجویان برای شرکت در آن دعوت کرد و مسئولان خوابگاه باید برای این امر برنامه ریزی کنند.

باید و نبایدهای سبک زندگی خوابگاهی
به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ؛ هرساله اواخر شهریورماه با اعلام نتایج کنکور دانشگاه‌ها تعداد زیادی از جوانان دختر و پسر که لباس دانشجویی را بر تن می‌کنند، عازم خوابگاه‌های دانشجویی می‌شوند.

این تازه دانشجویان به دلیل جدا شدن از محیط خانوادگی و عدم آشنایی با سبک زندگی جدید در خوابگاه‌ها با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که شاید بعضا آنها را دچار آسیب‌های روحی و جسمی کند؛ در این مصاحبه در جریان توصیه‌های خانم دکتر محمدبیگی پزشک عمومی و کارشناس فرهنگی با محوریت آسیب‌شناسی سبک زندگی خوابگاهی قرار خواهیم گرفت.

تغذیه:
بسیاری از دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی به دلیل اینکه فرصتی برای طبخ غذا ندارند به تغذیه خود اهمیت نمی‌دهند.

دیده می‌شود که بعضا وعده‌های غذایی کامل را مصرف نمی‌کنند، از غذاهای فست فودی، کارخانه ای و بسته بندی شده استفاده می‌شود و مصرف گروه غذایی میوه و سبزیجات، گوشت و غلات به اندازه کافی نیست.

تغذیه نامناسب موجب مشکلاتی چون کمبود ویتامین دی، پروتئین و کم خونی می‌شود. بهتر است دانشجویان از همان ابتدا خرید بروند، حداقل یک وعده غذا را خودشان طبخ و از مواد مغذی موردنیاز در آن استفاده کنند، صبح‌ها نان تازه بخرند، زیرا بوی نان تازه باعث شادابی اول صبح و تشویق به سحرخیزی می‌شود.

شاید این کارها کمی سخت باشد اما برای سلامتی آنها ارزش داد و برای زندگی آینده آنها نیز مفید است. همچنین به دلیل اینکه دانشجویان از شهرها و فرهنگ‌های متفاوتی هستند گاهی نمی‌توانند برنامه و سلایق غذایی خود را با هم تنظیم کنند و این یکی دیگر از دلایل مشکلات تغذیه‌ای در خوابگاه‌هاست.

صبحانه:
صبحانه معمولا در خوابگاه‌ها فراموش می‌شود در حالی که در سلامتی نقش مهمی دارد. تنظیم قند خون، فشار خون و فعالیت مناسب مغزی با صبحانه خوب محقق می‌شود، حتما صبحانه‌های خوب بخورند و به صبحانه‌های خوابگاه بسنده نکنند، با توجه به اینکه فرهنگ‌های مختلف ایرانی صبحانه‌های مختلف، مرباهای متفاوت می‌توانند از این محصولات متنوع برای صبحانه استفاده کنند. از عسل، خرما، مربا، گردو پنیر، شیر، لبینات نیز در صبحانه خود استفاده کنند.

نظم و نظافت:
به دلیل زندگی در فضای مشترک امکان شیوع بیماری‌های پوستی، قارچ و بیماری‌های واگیردار در خوابگاه وجود دارد و بیماری‌هایی مثل انفولانزا به سرعت پخش می‌شود، باید از همان ابتدا دانشجویان را به نظم در کارها، رعایت بهداشت فردی، توجه به حریم خصوصی و این موارد دعوت کرد.

بسیاری از ورودی‌ها به دلیل اینکه تازه از فضای درسی خارج شده و در دوران کنکور مسئولیت زیادی در منزل نداشته اند، دچار بی نظمی می‌شوند، فرد باید از ابتدا تلاش کند نظم و احساس مسئولیت نسبت به محیط را در خود پرورش دهد.

ساعت خواب:
به دلیل اینکه هرکدام از افراد اتاق از یک رشته هستند و برنامه‌های درسی متفاوتی دارند، برقراری هماهنگی و تعادل میان ساعت خواب افراد مختلف دشوار است.

برخی دانشجویان دچار کم‌خوابی و اختلالات خواب می‌شوند و این باعث افت تحصیلی و افت کیفیت یادگیری در کلاس‌ها می‌شود.

باید سعی شود بین ساعت یازده تا دوازده خاموشی باشد، زیرا این زمانی است که بدن به لحاظ فیزیولوژکی نیاز به خواب دارد و هورمون های لازم در این ساعت ترشح می‌شود، ساعت 12 شب تا 4 صبح حتما باید همه خواب باشند و می‌توان زمانبندی مشخصی برای آن تعیین کرد.

رخوت و سلامت روانی:
به دلیل دوری از خانواده و نداشتن ارتباطات فامیلی در شهر غریب رخوت و افسردگی در خوابگاه‌ها وجود دارد، به دلیل همین تنهایی زمان زیادی را با اینترنت رایگان خوابگاه می‌گذرانند که استفاده زیاد از آن برای سلامتی آنها مضر است.

دانشجویان باید خوابگاه را نه محل خواب، که مانند منزل خود تلقی کنند و فضای شور و نشاط را در آن ایجاد کنند. به ویژه دانشجویان پزشکی که باید سال‌های طولانی تری در خوابگاه می‌مانند به رعایت این نکات بیش تر نیاز دارند.

ورزش:
خوابگاه‌هایی که با نشاط هستند، حتما باید برنامه ورزشی داشته باشند و اگر نداشتند حتما خود بچه‌ها این کار را انجام دهند. می‌توان برنامه ورزش صبحگاهی گذاشت و از دانشجویان برای شرکت در آن دعوت کرد و مسئولان خوابگاه باید برای این امر برنامه ریزی کنند.

توصیه پایانی:
در مجموع توصیه کلی این است که افراد باید در تصمیم‌گیری‌هایشان به سمت خانواده‌گرایی بروند و حتی‌الامکان در شهر خود تحصیل کند.

گزینش کنکور حتی‌الامکان بومی‌گزینی باشد و افراد در شهر خود تحصیل کنند. کنکوری‌ها باید در انتخاب شهر و رشته محل تحصیل به جز علاقه صرف این موارد و شرایط را نیز سنجیده و با توجه به آن تصمیم‌گیری کنند، زیرا زندگی دور از خانواده در خوابگاه گاهی آسیب‌های روحی و جسمی برای فرد ایجاد می‌کند که بعدها نیز جبران نخواهدشد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان