۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نظرسنجی; برجام به اشتغال‌زایی در ایران کمکی نکرده است
کد خبر: ۲۶۵۷۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۷ ساعت: ۱۰:۵۸ ↗ لینک کوتاه

بلومبرگ گزارش داد؛

نظرسنجی; برجام به اشتغال‌زایی در ایران کمکی نکرده است

بر اساس نتایج یک نظرسنجی با وجود اینکه برجام دسترسی به کالا‌های خارجی را تسهیل کرده، نقشی در اشتغال‌زایی در ایران نداشته است.

نظرسنجی; برجام به اشتغال‌زایی در ایران کمکی نکرده است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از بلومبرگ، نتایج نظرسنجی جدید مؤسسه «ایران پل» مستقر در تورنتو با مشارکت وبسایت «بورس و بازار» نشان داد توافق هسته ای ایران و قدرت‌های جهانی و به دنبال آن لغو تحریم ها باعث دسترسی بهتر به کالاهای خارجی شده است؛ اما افراد کمی معتقد بودند که توافق هسته ای ایران به اشتغال‌زایی کمک کرده است.

70 درصد از 700 شهروند ایرانی که به صورت تلفنی در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، اعلام کردند که شرکت های چندملیتی در تجارت یا سرمایه گذاری در ایران کُند عمل کرده اند. تعداد زیادی از شرکت کنندگان هم اعلام کردند که فشارهای وارد شده از سوی آمریکا، عامل این کندی در تجارت با ایران بوده است.

درحالی که 43 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که دسترسی به کالاهایی که از سوی شرکت های چندملیتی تولید می شود، بهتر شده است، 57 درصد هم اعلام کردند که این شرکت ها به اشتغال‌زایی هیچ کمکی نکرده اند. در این نظرسنجی همچنین 43 درصد گفته اند که سطح سرمایه گذاری آنها بدون تغییر باقی مانده است.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد: ایرانی ها اعلام کرده اند که شاهد تغییرات محسوسی نبوده اند و سرنوشت توافق هسته ای ایران هم با وجود اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا و لابی گری مقامات اروپایی برای اعمال محدودیت های بیشتر علیه برنامه های هسته ای ایران، در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ با این حال، 62 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که همچنان با توافق هسته ای ایران موافق هستند.

با وجود اینکه ایران در بخش‌های انرژی و حمل و نقل به توافق هایی دست یافته است، بیشتر شرکت ها و بانک های خارجی به خاطر نگرانی از بلاتکلیفی سیاسی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از تجارت با ایران مردد هستند.

در این نظرسنجی در ماه اوت (ماه گذشته میلادی) از مردم 31 استان ایران پرسش شد و قرار است نتایج آن در نشست ماه آینده مجمع ایران و اروپا ارائه شود.

وزرای 7 کشوری که توافق هسته ای ایران را امضا کردند قرار است 20 سپتامبر سال جاری میلادی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار و در خصوص کارشکنی‌های آمریکا  در اجرای آن و ادعای این کشور درباره معایب برجام گفتگو کنند.


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان