۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عدم افزایش شاعران جوان شایسته حوزه فرهنگ استان نیست/ در مناسبت "روز قزوین" شاعران جایگاهی ندارند
کد خبر: ۲۶۵۷۷۸ نویسنده: سید محمدحسین ابوترابی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۷ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

شاعر قزوینی:

عدم افزایش شاعران جوان شایسته حوزه فرهنگ استان نیست/ در مناسبت "روز قزوین" شاعران جایگاهی ندارند

شاعر قزوینی بیان کرد: در تقویم مناسبتی به عنوان "روز قزوین" برگزار می‌‌شود؛ اما از شاعرانی که در مورد قزوین سروده‌های زیبایی دارند صحبتی نمی‌‌شود؛ باید در کنار آن روز شعر قزوین نیز برگزار شود.

عدم افزایش شاعران جوان شایسته حوزه فرهنگ استان نیست/ در مناسبت "روز قزوین" شاعران جایگاهی ندارند
سید محمدحسین ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به مظلومیت هنر شعر در مقوله فرهنگ اذعان کرد: شعر یک ثروت ملی است که متاسفانه با ورود هنرهای دیگر که ادامه دهنده هنر شعر هستند، کارکرد خود را از دست داده است.

وی افزود: اهمیت دادن به شعر مسئله ای است که به تغییر دولت‌ها مربوط نمی‌‌شود و آنگونه که مقام معظم رهبری به آن اهمیت می‌دهد، در دولت‌ها چنین اتفاقی نمی‌‌افتد.

این شاعر قزوینی عنوان کرد: ما به دنبال تامین اعتبار از اداره فرهنگ و ارشاد برای افزایش فرهنگ شعرخوانی و اهمیت دادن به شاعران هستیم.

وی در ادامه گفت: مسئولان حوزه فرهنگ همیشه از کمبود اعتبار برای شعر شکایت می‌‌کنند، در صورتی که برای هنرهای دیگر این مشکل وجود ندارد.

ابوترابی ضمن تاکید به کشف استعدادهای جوان و نوجوان در مقوله شعر ابراز کرد: متاسفانه به دلیل برنامه ریزی نامناسب مسئولان به طور ویژه در مدارس استعدادها شناسایی نمی‌‌شود و پس از مدتی این عدم شناخت باعث از بین رفتن استعدادهای جوانان می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: مسئولان آموزش و پرورش برای دانش آموزان شاعر به برگزاری مسابقات شعر بسنده می‌‌کنند و در نهایت آنها بدون برنامه ریزی رها می‌شوند.

این شاعر قزوینی عنوان کرد: استعدادهای برتری در شهرستان‌ها و روستاها وجود دارند که دیده نمی‌‌شوند و در صورت بروز این استعدادها بدون پیگیری خودشان، فراموش خواهند شد.

وی افزود: اگر برنامه ای در استان برای حفظ استعدادها انجام شود معمولا به صورت جزیره ای و مقطعی انجام می‌‌گیرد و این عدم تناوب برنامه، باعث دور شدن قشر جوان شاعر شده است.

ابوترابی ادامه داد: ضرورت شعر در بین افراد جامعه بسیار دیده می‌‌شود و به عنوان یک ضرورت در زندگی مردم جریان دارد؛ امروزه شاید مردم به سمت کتاب شعر کشیده نشوند اما در فضای مجازی رویه شعر خوانی همچنان ادامه داد.

تعداد شاعران جوان در استان افزایش نیافته است

این شاعر در مورد عدم افزایش شاعران جوان در استان گلایه کردو گفت: عدم حمایت از شاعران جوان در استان باعث شده است که شاعر برگزیده زیر 35 سال در قزوین وجود نداشته باشد.

وی افزود: تعداد شعرای قزوینی افزایش نداشته است و یکی از دلایل آن عدم توجه به نسل جدید و تکرار افرادی است که قبلا برگزیده شده اند.

این شاعر قزوینی گفت: تعداد محافل شعری که در استان برگزار می‌‌شود، بسیار کم است و این محافل به صورت مستمر ادامه پیدا نمی‌‌کند و سطح افرادی که در محافل شرکت می‌‌کنند، متفاوت است و این عدم تناسب باعث می‌‌شود افراد سطح پایین به صورت اصولی رشد پیدا نکنند.

وی به افزایش شاعران در دهه 70 اشاره کرد و افزود: علت افزایش شاعران در دهه 70 حمایت ارشاد، آموزش و پروش و حوزه هنری بود که با برنامه ریزی درست انجام شد.

ابوترابی عنوان کرد: در تقویم مناسبتی به عنوان "روز قزوین" برگزار می‌‌شود؛ اما از شاعرانی که در مورد قزوین سروده‌های زیبایی دارند صحبتی نمی‌‌شود؛ باید در کنار آن روز شعر قزوین نیز برگزار شود.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات شاعران عدم اختصاص بودجه مناسب برای چاپ کتاب است و این خود مظلومیت جایگاه شعر در فرهنگ این استان را می‌رساند.

این شاعر درباره جایگاه شعر آئینی در استان گفت: در قزوین نسبت به استان‌های دیگر توجه بیشتری به مقوله شعر می‌‌شود و یکی از توجهات استفاده از این شاعران در مراسمات مذهبی است.

وی در مورد مشکلات پیشروی شاعران آئینی تصریح کرد: متاسفانه در تمام دوره‌ها حمایت‌های لازم برای چاپ کتاب از شاعران آئینی انجام نشده است و آنها مجبور هستند برای چاپ کتاب خود و تامین هزینه‌های مالی از مسئولان خواهش کنند.
انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان