۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش سن شیوع سرطان سینه در بانوان قزوینی/ هر ۲ روز یک زن به این سرطان مبتلا می‌شود
کد خبر: ۲۶۵۷۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶ ساعت: ۱۳:۴ ↗ لینک کوتاه

مشاور اموربانوان دانشگاه علوم پزشکی استان هشدار داد:

کاهش سن شیوع سرطان سینه در بانوان قزوینی/ هر ۲ روز یک زن به این سرطان مبتلا می‌شود

مشاور اموربانوان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: هم اکنون در استان در هر دو روز یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود و رتبه سرطان پستان در استان از رتبه چهارم در سال ۹۴، به رتبه سوم در سال ۹۵ رسیده است و این مسئله بسیار غم انگیز است.

کاهش سن شیوع سرطان سینه در بانوان قزوینی/ هر ۲ روز یک زن به این سرطان مبتلا می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر ناهید یزدی مشاور اموربانوان دانشگاه علوم پزشکی قزوین پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در جلسه آموزشی رابطین بانوان واحدهای تابعه در خصوص سرطان‌های زنان گفت: سن شیوع سرطان پستان در بانوان پایین آمده و موارد جدید بروز این سرطان در استان در حال افزایش است.
مشاور امور بانوان دانشگاه با ابراز تاسف افزود: هم اکنون در استان در هر دو روز یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود و رتبه سرطان پستان در استان از رتبه چهارم در سال 94، به رتبه سوم در سال 95 رسیده است و این مسئله بسیار غم انگیز است.

دکتر یزدی گفت: بیش از 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و بر این اساس یکی از راه‌های خوب برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان خودآزمایی پستان بوده و طبق آخرین دستورالعمل، انجام ماموگرافی در تمامی بانوان بالای 40 سال است و ارزیابی دوره ای در افراد بالای 30 تا 40 سال اگر در معاینه سالم و طبیعی باشند، هر دو سال باید توسط پزشک یا ماما معاینه شوند و در افراد بالای 40 سال این معاینه باید هر سال صورت گیرد.

مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه در سرطان پستان ارث و ژن و حتی زمینه قومی و نژادی بسیار موثر است؛ بانوانی که در خانواده و اطرافیان خود این بیماری را دارند باید بیشتر از بقیه بررسی شوند و در کسانی که چاق بوده، الکل مصرف می‌کنند یا با اشعه برخورد داشته و یا از چربی‌های اشباع بسیار استفاده می‌کنند، باید بررسی های دقیق تری انجام شود.

وی به سه علامت شایع و خطرناک ترشح، توده و درد پستان اشاره و عنوان کرد: در بانوانی که علامت خطر ندارند باید غربالگری انجام شده و با توجه به فراوانی سرطان پستان در جامعه و اینکه سرطان پستان اولین سرطان کشنده در بین بانوان است، نقش آگاهی دادن به خانواده‌ها را بسیار مهم دانست. در ادامه ایشان با بیان اینکه رشد اقتصادی کشورها در میزان بروز این بیماری تاثیر مضاعف دارد، زندگی ماشینی، کم تحرکی و مصرف فست فودها را از عوامل اصلی آن برشمرد.

مشاور امور بانوان دانشگاه در پایان عنوان کرد، با هماهنگی های بعمل آمده در دانشگاه تسهیلاتی برای معاینه رایگان و بدون نوبت برای بانوان همکار در نظر گرفته شده است تا بتوان این بیماری را حداقل در این حوزه کاری کاهش داد.
انتهای پیام/2002
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان